Att välja namn.

Sv: Att välja namn.

Jag tycker att enstaviga namn är lite besvärliga på just det viset. Nu brukar jag inte vråla på barn i skogen :p, men man måste ändå ropa på dem ibland och det är svårt att ropa enstaviga namn, tycker jag.

Både befordran och frieri känns som så pass fåtaliga tillfällen i livet att jag nog inte skulle tänka på det när jag valde namn. Däremot har jag tänkt att jag upplever (helt personligt) att vissa namn passar bäst på barn och andra på gamlingar. Jag tror att det mest beror på vad man har träffat på i sitt liv, men det är ju vad som formar vår smak på många sätt.

Vissa namn tycker jag också på något sätt tydligt visar föräldrarnas önskan om barnets personlighet, och det skulle jag försöka undvika. Men det är ju återigen min privata symbolik, andra kanske hör helt andra saker i samma namn.

Både befordran och frieri känns som så pass fåtaliga tillfällen i livet att jag nog inte skulle tänka på det när jag valde namn. Däremot har jag tänkt att jag upplever (helt personligt) att vissa namn passar bäst på barn och andra på gamlingar. Jag tror att det mest beror på vad man har träffat på i sitt liv, men det är ju vad som formar vår smak på många sätt.

Jag tänkte att exemplet med befordran egentligen visar om namnet (i ens eget tycke) passar överhuvudtaget i yrkeslivet/mer formella sammanhang.

kl

Något jag kommer tänka på när det är dags att namnge ett barn är att inte välja något som är svårt att uttala/stavas märkligt jämfört med uttalet. Tänk dig att på varje upprop i skolan höra läraren stamma fram ett namn felaktigt och behöva rätta/stå ut med fel namn. Jag har haft klasskamrater med sådana namn, det verkar inte vara särskilt kul.

Du får ursäkta mig om mina gravidhormoner spelar mig ett spratt nu, men ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha sagt? Du har i x antal inlägg nu försökt förklara att du inte alls förstår min mening med att ställa dessa frågor. Det får du såklart tycka, men det känns lite som att du inte riktigt vill acceptera att jag faktiskt tycker det vore en bra grej. Jag har aldrig pratat om vad alla andra tycker, jag har aldrig pratat om att något är genomgående för alla namn eller situationer, jag har efterfrågat den sista frågan/påståendet för att det vore en bra hjälp för mig :confused:

Jag har ingen aning om det sista påståendet och jag tycker att de första två är ytterst tveksamma påståenden utifrån att välja namn. Jobbar man bra eller är riktigt kär spelar det liksom ingen roll om man är döpt till Vilda, Gunnar eller Achmed men det kan (tyvärr) ha en viss betydelse när man skickar in sin jobbansökan.

Det är ju tråkigt att du inte uppskattar mina inlägg, du får väl lägga in någon sorts påminnelse eller ignorerafunktion så att jag inte dristar mig till att svara i någon av dina trådar igen.
Jag har förklarat att jag inte anser att någon av dina "påståenden" har någon egentlig funktion vare sig du hittar det tredje påståendet eller ej. Eftersom ingen annan heller har svarat på vad som skulle vara det tredje påståendet så kanske det inte är någon vida känd namnvalsfunktion?! Jag har också förklarat vad jag själv (och antagligen fler) skulle tänka på i namnvalfunktion beroende på "klassmarkör".

Det känns inte som att jag har mkt mer att tillföra i tråden vilket du tydligt klarlagt...

Jag tänkte att exemplet med befordran egentligen visar om namnet (i ens eget tycke) passar överhuvudtaget i yrkeslivet/mer formella sammanhang.

Exakt min tanke :)

Jag har ingen aning om det sista påståendet och jag tycker att de första två är ytterst tveksamma påståenden utifrån att välja namn. Jobbar man bra eller är riktigt kär spelar det liksom ingen roll om man är döpt till Vilda, Gunnar eller Achmed men det kan (tyvärr) ha en viss betydelse när man skickar in sin jobbansökan.

Som sagt så har du gjort klargjort det flera gånger att de inte skulle passa dig att ta hjälp av dessa påståenden, det har jag redan förstått.
Jag förstår inte varför du fortsätter rabbla upp att namnen inte spelar någon roll om man verkligen är kär eller jobbar bra, jag har ju sagt upprepade gånger att det inte har med det och göra!?

Det är ju tråkigt att du inte uppskattar mina inlägg, du får väl lägga in någon sorts påminnelse eller ignorerafunktion så att jag inte dristar mig till att svara i någon av dina trådar igen.
Jag har förklarat att jag inte anser att någon av dina "påståenden" har någon egentlig funktion vare sig du hittar det tredje påståendet eller ej. Eftersom ingen annan heller har svarat på vad som skulle vara det tredje påståendet så kanske det inte är någon vida känd namnvalsfunktion?! Jag har också förklarat vad jag själv (och antagligen fler) skulle tänka på i namnvalfunktion beroende på "klassmarkör".

Jag tänker absolut inte lägga in någon ignorera-funktion för dig. Jag förstår bara inte riktigt vart det är du har velat komma. Att de inte passar för dig är vi ju överens om men du verkar haka upp dig på att du inte ser någon funktion av det hela och då verkar det som att du inte tycker att de borde ha det för någon annan heller? Det tycker jag är väldigt märkligt, men jag kanske missuppfattat dig. Det är just det, att jag inte riktigt känner att du vill acceptera att jag tycker att de vore ett bra hjälpmedel för mig som känns konstigt!?
Att det kanske inte är en vanlig företeelse säger väll inte att det måste vara ett dåligt sätt?

Är det en hjälp för dig vore det ju toppen men faktum är ju att det knappast är du som kommer att säga till din son/dotter att den är befodrad (eller heter det befordrad?!). Och då spelar det ju definitivt roll hur andra skulle agera med ledning av ditt barns namn. Skulle det verkligen kunna bli ett så infantilt namn att någon tvekade att säga att den ville befordra eller älska ditt barn på grund av namnet?

Det finns en kvinnlig författare som skrivit en bok om namn som man ger barn, däribalnd har hon även tagit upp alla y-namn (som har en överrepresentation i fängelse om jag minns rätt- Ronny, Conny, Sonny etc.). Intressant läsning som dock skall tas med en nypa salt. Namnet gör inte hela barnet. Även om Plutten Karlsson känns rätt jobbigt i längden.

Du väljer ju helt vad du vill välja för förhållningssätt för att ge barnet "rätt" namn. Det jag erbjuder är en utomståendes syn på det hela, varken mer eller mindre.:)

Skulle det verkligen kunna bli ett så infantilt namn att någon tvekade att säga att den ville befordra eller älska ditt barn på grund av namnet?

Det är väl ingen som påstått att någon skulle tveka att befordra eller älska barnet pga namnet? Det är ju inte alls det diskussionen handlar om, som jag uppfattar det.

Det är väl ingen som påstått att någon skulle tveka att befordra eller älska barnet pga namnet? Det är ju inte alls det diskussionen handlar om, som jag uppfattar det.

Vad jag förstår vill ts få hjälp att inte falla ner i "pluttisnutträsket" gällande namn och hitta ett som passar i alla åldrar. Jag känner mig tveksam till ts genom sina två meningar/påståenden kommer att få hjälp i detta eftersom smaken är så olika. Det finns få namn som flertalet ställer upp på att de är klart olämpliga för syftet.

Vad jag förstår vill ts få hjälp att inte falla ner i "pluttisnutträsket" gällande namn och hitta ett som passar i alla åldrar. Jag känner mig tveksam till ts genom sina två meningar/påståenden kommer att få hjälp i detta eftersom smaken är så olika. Det finns få namn som flertalet ställer upp på att de är klart olämpliga för syftet.

Jag tolkar det som att TS med hjälp av såna meningar vill ha hjälp att hitta namn som hon tycker passar. Jag tror TS förstår att smaken är olika.

Fast jag kan ju låta TS tala för sig själv :)

Du har helt fel. Det är fritt fram att heta Plutten...

Suck!

Nu tycker jag iofs att det är ganska stor skillnad mellan att själv i myndig ålder ta namnet Plutten, och att ge det till en försvarslös bebis. Att den där killen får heta Plutten, betyder det automatiskt att man även får ge namnet till nyfödda?

Jag tror jag förstår vad du ar efter, att de namn som upplevs barnsliga idag kommer fortsätta göra det när barnet är vuxet.

Jag kan ju ta ett exempel, för ca 20-22 år sedan hade min väninna fått en ursöt liten son. Han fick heta Hampus, ett jättevackert namn på den lilla gossen. Jag tänkte då ungefär som du, hur ska denna lilla gosse ta sig fram med namnet Hampus? Då fanns i princip ingen vuxen man med detta namn och jag kunde för mitt liv inte tänka mig in i en situation där en vuxen man som ska hålla ett viktigt tal t ex skulle presentera sig som Hampus. Det hette ju bara små söta bebisar.

Men nu, när detta gossebarn är vuxet så har ju samhället hängt med i namnutvecklingen, fler barn har vuxit upp med "barnsliga" namn och numer är det helt ok att en man presenterar sig som Hampus vid en presentation.

Så jag tror inte man behöver tänka så mycket på sånt, samhället blir ju dessutom mer och mer tolerant över olika namn, vanliga som ovanliga. Så välj hellre ett namn som just NI tycker är vackert och fint och som ni tycker passar ett lilla barn, så kommer det namnet passa barnet hela livet sen. Tror jag! :idea:

Du har rätt igen :)

Delvis kl

Eftersom ingen hört dessa påståenden tidigare och kan därför inte fylla i det påstående som saknas så kanske vi ist kan fundera på vad för övriga situationer/tillfällen i livet som man vill att ett namn ska funka?
När jag funderar på namn brukar jag tänka mig ett barn i 5-8 års åldern, en ungdom i gymnasieåldern, en vuxen person i 30-40 års åldern och en pensionär.. Vad för övriga tillfällen/perioder kan man önska att namnet funkar i? Hur tänker ni? :)

Jo, det är det jag menat tidigare när jag sagt att namnet antagligen "växer" med barnet men för mig känns det inte ok att välja ett namn som låter barnsligt. Även om jag tror att du har rätt. Jag vill ha ett fint namn som jag tycker passar i alla åldrar.

Suck!

Nu tycker jag iofs att det är ganska stor skillnad mellan att själv i myndig ålder ta namnet Plutten, och att ge det till en försvarslös bebis. Att den där killen får heta Plutten, betyder det automatiskt att man även får ge namnet till nyfödda?

Numera gäller ju hellre fria än fälla (personligen tycker jag att det borde vara mer koll) så är det tillåtet att byta namn till Plutten så är det högst troligt att det även går att ge ett sådant namn till ett barn. Sorgligt men sant.

Jag tolkar det som att TS med hjälp av såna meningar vill ha hjälp att hitta namn som hon tycker passar. Jag tror TS förstår att smaken är olika.

Fast jag kan ju låta TS tala för sig själv :)

Då kan jag ju tänka mig att ts får mer svar med en fråga ställd ang. vilka namn folk tycker är gångbara i alla åldrar:idea:. Men eftersom namn har en förmåga att växa med bäraren så är det tyvärr inte säkert att det skulle ge speciellt mycket hjälp.

Jag har aldrig hört om dina meningar förut men jag vet att jag tänkte att namnet på barnet skulle passa både gammal som ung och vara lätt att ropa. Jag ville egentligen att min dotter skulle heta Linn men eftersom det är så svårt att ropa (iallafall tycker jag det) så fick hon heta det i andra namn istället för jag ville verkligen ha med det eftersom jag tycker att det är så fint. Min dotter har sagt att hon är glad för att hon inte heter Linn i första namn för hon tycker om det namn hon heter ;)
Nu föll det sig så att alla namn vi hade tänkt på innan föll bort när barnen väl var födda. De namnen vi hade på lut passade helt enkelt inte och när min sambo sa vad han tyckte att de såg ut att heta så höll jag faktiskt med honom :) Ibland kan det vara svårt att välja namn och ibland så otroligt enkelt.
Hoppas att du hittar något namn som ni båda tycker om och framförallt som ditt barn kommer tycka om när hen blir stor.

Linn är onekligen svårt att ropa i skogen. Kan det vara därför jag har en aversion mot dubbelnamn?
Sten är också hopplöst. Och Torulf. Kan leva med detta.

Vi tänkte att det skulle vara ett namn som inte uppenbart är något man kan skämmas över. Typ månstråle, eller något alltför krystat. Ville inte heller ha något som alltför mycket kändes som trendnamn.

*kl*

Jag valde ju hundnamn som man kan vråla i skogen, så jag fattar lite hur du menar:D

:rofl::rofl::rofl:

Linn är onekligen svårt att ropa i skogen. Kan det vara därför jag har en aversion mot dubbelnamn?
Sten är också hopplöst. Och Torulf. Kan leva med detta.

Vi tänkte att det skulle vara ett namn som inte uppenbart är något man kan skämmas över. Typ månstråle, eller något alltför krystat. Ville inte heller ha något som alltför mycket kändes som trendnamn.

Åh, trendnamn har jag också jätte svårt för.. vilket har gett mig stora problem! Vissa namn som jag sagt i massor med år, sen jag va tonåring, har gått spikrakt upp på listorna lagom tills att vi ska få barn!
Bla William och Alice! Det är super fina namn men hur kul är det att vara en av tre Alice i sin klass i skolan? (Vi hade tre Emelie!) William är ett släktnamn och jag tycker det är fantastiskt fint.. men så gick det upp på topplistorna... och då tänkte jag byta ut det mot ett annat väldigt likt släktnamn, Wilhelm... som även det såklart är på topplistorna :(

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 312
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar