Att välja namn.

Apollo 13

Trådstartare
Jag läste en gång på nätet ett tips man kunde använda sig av när man skulle välja namn till sitt barn.

Man skulle säga en mening till namnet och namnet skulle "passa in" i alla tre sammanhang. Jag minns att jag tyckte att det var ett bra tips, men nu kan jag inte minnas det sista av dem tre... eller om det kanske rent av var flera :angel:
Är det någon som hört detta förut och minns?

De jag kommer ihåg var iaf;

* Jag älskar dig *****, vill du gifta dig med mig?
* Du är befodrad *****.

Någon?

Sv: Att välja namn.

Men finns det något namn som INTE skulle passa i de meningar du spaltat upp?

Ja, i mina ögon finns det många namn som inte passar till det. Jag är inte jätte förtjust i namn som jag inte tycker passar på en person som är över tre år exempelvis. Sedan finns det namn åt andra hållet också.

Tänker inte ge några exempel eftersom det endast är min åsikt och jag har inte lust att såra någon som ev döpt sitt barn till det alt heter det själv.

Jag tycker det var bra tips! Jag är inte heller så förtjust i sådana namn som är "barnsliga". Vår son heter Nils och vissa tycker då att man helt enkelt kan kalla honom Nisse:grin: Men det är ett av de fulaste namnen som jag vet så det blir inga glada miner från hans föräldrar då:p

Åh.. jag har också ett sånt namn. Carl.. Carl tycker jag är jätte fint, men jag gillar inte Calle vilket blir ett givet smeknamn..

Men sen är det väll så att namnet "blir äldre" med barnet.. men det känns ändå underligt att välja ett namn som inte känns helt rätt i alla lägen typ.

btw. Vem av oss är skyldig vem ett PM? ^^

men det känns ändå underligt att välja ett namn som inte känns helt rätt i alla lägen typ.

Men tror du folk gör det? Tror du inte att de tycker att namnen passar i alla lägen och att du helt enkelt är av en annan åsikt?

Sedan finns det namn åt andra hållet också.
Jag tycker nästan att det är värre. Att man liksom tror att nån pratar om sin gammel-onkel och så visar det sig vara ett barn de menar.

För övrigt undrar jag detsamma som micaelathegret :)

Men tror du folk gör det? Tror du inte att de tycker att namnen passar i alla lägen och att du helt enkelt är av en annan åsikt?

Givetvis inte, det var bara en kommentar till min reflektion att namnet "växer" med barnet.. Det var alltså en tanke ang mina egna åsikter om att vissa namn känns väldigt unga/barnsliga..

Alltså, det finns en hel uppsjö med namn jag inte gillar men jag kan inte säga att något av dem inte skulle kunna användas i meningarna du spaltar upp.

Nej så må det vara, men i mina ögon finns det namn, både fina och mindre fina, som inte passar in i de meningarna och då går de bort för mig.
Det är väll inge underligt att folk tycker om olika namn och har olika sorters kriterier för vad man vill välja för namn? Dessa frågor är ju inte konstigare än folk som inte vill ge barnen namn som har givna smeknamn exempelvis?

Nej så må det vara, men i mina ögon finns det namn, både fina och mindre fina, som inte passar in i de meningarna och då går de bort för mig.
Det är väll inge underligt att folk tycker om olika namn och har olika sorters kriterier för vad man vill välja för namn? Dessa frågor är ju inte konstigare än folk som inte vill ge barnen namn som har givna smeknamn exempelvis?

Nä, inget konstigt alls med att folk har olika namnsmak. Men att det skulle finnas namn som är så fula/olämpliga att de skulle avskräcka en potentiell make/maka eller arbetsgivare från att säga nedanstående meningar har jag svårt att greppa.

* Jag älskar dig ***** (ex.vis Mira, Johannes, Muhammed, Sandra), vill du gifta dig med mig?
* Du är befodrad ***** (ex.vis Tindra, Hektor, Paul, Anne-Marie).

Vissa namn har ju mer eller mindre uttalade klassmarkörer (även om det inte stämmer), det är väl snarare det jag själv skulle ta hänsyn till förutom den egna smaken eller om namnet redan var "upptaget" av någon nära släkting el.dyl.

Oj, du har nog missat anledningen till att ställa dessa frågor. Det var inte alls för att någon annan skulle avstå för att befodra eller gifta sig med "namnet" i fråga utan helt enkelt för att det ska passa in i vuxna situationer. Kan gissa att det är väldigt lätt att fastna i pluttinuttsöta namn eftersom det är världens sötaste gulligaste och bästa unge man namnger och då glömmer att barnet en dag blir äldre.

Jo, jag förstår vad du menar men även i vuxna situationer tror jag inte att ett namn på något sätt skulle hindra att barnet blev befordrat eller älskat.
Men jag kanske hade tyckt lite synd om Plutten Karlsson eftersom hans föräldrar uppenbert inte hade den bästa smaken när det gällde namnval ( i mitt tycke då).

I mitt eget tycke finns det rätt många namn som jag tycker passar utmärkt till barn samt gamla men har lite svårare för under vuxentiden, t.ex. Maja.
Samt att det finns namn som passar utmärkt som vuxen och gammal men sämre som barn, t.ex. Lennart. Jag gillar för övrigt båda namnen.

Men den uppfattningen är ju inte på något sätt allenarådande, beroende på tycke och smak så anser någon annan att det är fantastiskt gångbara namn under vilken ålder som helst. Och då är man ju fortfarande på ruta noll där den egna smaken råder.

Jag har aldrig hävdat att ett namn som ev låter "barnsligt" skulle hindra någon från att varken bli befodrad eller älskad!?
Jag är ute efter att få ett hjälpmedel för att jag vill ge mitt barn ett namn som jag tycker har både passar till en vuxen och ett barn.

Det handlar ju om MIN smak (och min sambos) och det handlar ju om att just hitta namn som inte hamnar i ett sådant "fack" att det låter konstigt som vuxet, eller som ett barn, precis som du nämner din uppfattning om Lennart. Vad alla andra sedan tycker om namnet vi väljer, rör mig inte i ryggen.

Jag är ute efter att rensa mina egna tankar om vad jag tycker och tyckte det skulle vara ett bra hjälpmedel med dessa frågor för att se om namnet kan låta ok både som ungt och vuxet, vilket jag tycker är en viktig del när man väljer namn.

Du får ursäkta mig om mina gravidhormoner spelar mig ett spratt nu, men ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha sagt? Du har i x antal inlägg nu försökt förklara att du inte alls förstår min mening med att ställa dessa frågor. Det får du såklart tycka, men det känns lite som att du inte riktigt vill acceptera att jag faktiskt tycker det vore en bra grej. Jag har aldrig pratat om vad alla andra tycker, jag har aldrig pratat om att något är genomgående för alla namn eller situationer, jag har efterfrågat den sista frågan/påståendet för att det vore en bra hjälp för mig :confused:

Senast ändrad:

Jag hajjar - men håller kanske inte med.
Ok det kan låta så här;
Du är befodrad E-uchenia (Eugenia) eller hur du nu uttalar ditt namn...sagt av platschef, +55 på byggfirman Svensson bygg o bo. Du får ta över efter Justas (Eustace).
Men så kan man ju inte begränsa sig i val av namn till sitt barn.

Haha, jag blir ännu mer förvirrad :D

Jag kopplar inte alls hur du menar att den där frasen begränsar något?

Jag tänker att jag inte vill döpa mitt barn till exempelvis plutten. Det är kanske sött när hen är liten men i mina ögon passar det kanske inte in jätte bra när hen är äldre. Jag känner mig inte ett dugg begränsad eftersom jag inte vill välja namn som jag ex uppfattar som barnsliga. - De är ju ändå inte rätt val för oss?

Jag förstår inte heller varför det är så angeläget att tala om för mig att ni inte håller med? :p jag frågade om någon kände till dessa frågor/påståenden och om någon kunde fylla i, inte om ni tyckte de var bra eller dåliga?

ed.
Eugenia var för övrigt ett jätte fint namn :)

Senast ändrad:

Haha, buke alltså. Jag förstår i alla fall vad du menar. Och jag skulle också fundera på hur namnet passar i olika situationer, enligt mig.

Det kan man visst, om man vill. För oss var det viktigt med namn som det inte några tveksamheter om hur det stavas och uttalas. Tyvärr föll en del väldigt fina namn bort då, men vi stod ändå fast vid vårt val.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 312
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar