Att välja en 3-åring

pastejja

Trådstartare
Jag såg Connaisseur på bruks och på hingstvisningen och tycker att den här hingsten ser otroligt trevlig ut.. Han väl nästan bestämt mig för en annan herre, men flera som hört om mitt sto föreslår Connaisseur, även Cashmir, men främst Connaisseur.
Nu är det ju vad det är med 3:åringar, vi vet inte om de blir godkända vid 4:a, vi vet inte hur grova de är när de är "färdiga" etc. Jag kan inte mer än att se att båda individerna ser mycket trevliga ut och har trevliga stamtavlor.
Vad säger ni egentligen? Visst är det skitkul att vara först med något skitbra, samtidigt, om det nu inte blir skitbra, hur kul är det då? Hingsten står kanske i landet ett år och glöms snabbt bort (OM den nu inte ger en helt fantastisk årgång). Hur resonerar ni?
Jag har bara ett sto i avel och vet inte om jag vågar chansa allt för mycket..
/U

Sv: Att välja en 3-åring

Jag går på magkänslan i det här fallet, känns hingsten rätt så chansar jag. Visst så har jag sprungit på pumpen med Donelli och då får man ta konsekvenserna av det. Men det hindrade inte mig från att välja JJ RayBan förra året. Jag gjort det förr bl a med Lambourghini och kommer att göra det igen om hingsten är rätt för stoet.
Avel är ju alltid ett lotteri och ibland får man ta chanser. Kan ju vara så också att de få avkommor som blir av en hingst som sållas ut som fyraåring eller lämnar landet kan vara exceptionella och bli eftertraktade senare. Precis som lite äldre hingstar kan sättas på vänt för att de inte lever upp till kraven.

Jag har hittills inte vågat använda tre-års hingst, just pga att det inte är så kul att stå där året efter med en hingst som inte går igenom... Samtidigt så håller jag med om Masses resonemang...

När det gäller Connaisseur hade jag nog däremot kunnat göra ett undantag, nu hade jag redan bokat Florencio, annars hade jag nog provat honom på Jawa i år.

Ställer mig lite mer frågande till spändheten hos Cashmir, även om jag tycker att det också var en väldigt fin häst! Kanske han var mindre spänd på Flyinges visning?

Är det ens bestämt hur många år de hingstar som är leasade från Holland kommer vara i Sverige? Risken finns väl att det bara blir för ett år och då är det ju en helt annan sak, då kanske du får en avkomma som är unik. Och han är ju godkänd i flera andra förbund där han fått mkt uppmärksamhet!

Han går inte pga detta att jämföra med andra svenska 3-årshingstar...

Vad gäller Connaisseur så har jag för mig jag läste på Flyinges hemsida (bloggen) att han kommer stå i Sverige i år och sedan gå åter, Cashmir fanns däremot möjligheter för ett andra år.

Jag använde Tornesch hans första år, jag kan ärligt säga att jag liksom inte fattade att det kunde bli så att han året därpå inte blev godkänd, hade jag fattat det så hade jag nog inte använt honom. Det är ju en hel del av 3åringarna som inte blir godkända som 4åringar och sen är *poff*-borta.
Nu hade jag värsting flytet och han blev Bruksprovs vinnare som 4åring men det kunde ju likagärna gått åt andra hållet, ren gambling.

Däremot tycker jag att de här utländska småpojkarna är en annan 5a, som Cyllene skriver så är de godkända i andra förbund, Ägaren/konsortsiet är dessutom ägare till flera framstående tävlingshästar och förser några av världens bästa ryttare med hästar så jag tror personligen att dessa småpojkar kommer inte vara okända om några år även om de går ur Sverige och inte blir godkända här på sperma import fören om några år.

Jag skulle nog backa för att använda svensk 3åring,men har inget problem med utländsk,och det skulle ju vara toppen om man använde en som sedan blir en riktig snack häst :d
Så nu förväntar jag mig att förra årets 3 åring gör bra ifrån sig fortsättningsvis och använder 2 nya i år :eek::angel:

Systemen är ju lite annorlunda uppbyggda. Tittar man på Tyskland så premieras de som 2,5-åringar och betäcker först som 3-åringar. För att sedan få fortsätta betäckningar finns ju flera olika vägar att gå via 30/70-dagarstest och/eller tävlingsresultat. Vilket gör att det om det är en av de bästa unghingstarna inte är så stor risk att den inte blir godkänd senare.

Här är det än en gång en veckas prestationer som kan påverka hela avelskarriären. Ta än en gång Carame som ex. Mkt smart av ägaren att sätta honom i Tyskland och göra 70-dagarsprov. För det första riktigt bevis på att han är bra, och dessutom mycket uppmärksamhet! Tror ingen är missnöjd som betäckte med honom som 3-åring men det är ju tacka vara driftig ägare och att det finns tyska system att komplettera med...

Jag går på magkänslan i det här fallet, känns hingsten rätt så chansar jag. Visst så har jag sprungit på pumpen med Donelli och då får man ta konsekvenserna av det. Men det hindrade inte mig från att välja JJ RayBan förra året. Jag gjort det förr bl a med Lambourghini och kommer att göra det igen om hingsten är rätt för stoet.
Avel är ju alltid ett lotteri och ibland får man ta chanser. Kan ju vara så också att de få avkommor som blir av en hingst som sållas ut som fyraåring eller lämnar landet kan vara exceptionella och bli eftertraktade senare. Precis som lite äldre hingstar kan sättas på vänt för att de inte lever upp till kraven.

Roligt med så många svar! :)
Det är klart att man ska kunna våga chansa om allt känns rätt, och med ovanstående grabbar så är det ju troligt att de bara stannar en säsong, på gott och ont.
Det jag funderar över är mödernelinjernas betydese, kanske ska man vara ännu hårdare när man väljer en 3-åring hingst. Och om vi säger Connaisseur så kan inte jag hitta mycket om hans möderne mer än att morfar och mormorsfar, mormorsfarfar är fina och att stolinjen lämnat hästar i medelsvår hoppning och dressyr. Inte ett fantastiskt möderne i mina ögon. Men det hindrar ju inte att jag blir imponerad av hingsten när jag tittar på honom. Vart kan jag hitta mer om mödernet?

Jag har hittills inte vågat använda tre-års hingst, just pga att det inte är så kul att stå där året efter med en hingst som inte går igenom... Samtidigt så håller jag med om Masses resonemang...

När det gäller Connaisseur hade jag nog däremot kunnat göra ett undantag, nu hade jag redan bokat Florencio, annars hade jag nog provat honom på Jawa i år.

Ställer mig lite mer frågande till spändheten hos Cashmir, även om jag tycker att det också var en väldigt fin häst! Kanske han var mindre spänd på Flyinges visning?

Jag tyckte att båda såg fina ut på Flyinges visning, Cashmir ser ut att vara den lättaste av dem i typen.

/U

Är det ens bestämt hur många år de hingstar som är leasade från Holland kommer vara i Sverige? Risken finns väl att det bara blir för ett år och då är det ju en helt annan sak, då kanske du får en avkomma som är unik. Och han är ju godkänd i flera andra förbund där han fått mkt uppmärksamhet!

Han går inte pga detta att jämföra med andra svenska 3-årshingstar...

Det är klart, funderade inte så långt.
/U

Vad gäller Connaisseur så har jag för mig jag läste på Flyinges hemsida (bloggen) att han kommer stå i Sverige i år och sedan gå åter, Cashmir fanns däremot möjligheter för ett andra år.

Jag använde Tornesch hans första år, jag kan ärligt säga att jag liksom inte fattade att det kunde bli så att han året därpå inte blev godkänd, hade jag fattat det så hade jag nog inte använt honom. Det är ju en hel del av 3åringarna som inte blir godkända som 4åringar och sen är *poff*-borta.
Nu hade jag värsting flytet och han blev Bruksprovs vinnare som 4åring men det kunde ju likagärna gått åt andra hållet, ren gambling.

Däremot tycker jag att de här utländska småpojkarna är en annan 5a, som Cyllene skriver så är de godkända i andra förbund, Ägaren/konsortsiet är dessutom ägare till flera framstående tävlingshästar och förser några av världens bästa ryttare med hästar så jag tror personligen att dessa småpojkar kommer inte vara okända om några år även om de går ur Sverige och inte blir godkända här på sperma import fören om några år.

Jag har inte fattat att ägarna är så stora förrän det här bruksprovet.. Visste faktiskt inte ens att de fanns ;). (Lika bra att vara ärlig)
Det blev ju inte lättare nu när det tillkom 2 nya alternativhingstar, jag hade ju nästan bestämt mig..
/U

Jag har haft kontakt med Flyinge veckan efter bruksprovet som meddelade att Connaisseur är bara garanterad i svensk avel under 2010 och kommer att stå i Flyinge. Det finns inget avtal om att han ska visas nästa år för ett längre godkännade.
Han är även såld till en tävlingsryttare i Canada (YR) men det är inte beslutat när han ska åka till sin nya ägare. Men troligen blir han inte kvar i Sverige....

Jag vet inte om det var det roligaste att han hamnar i Canada.. Hade funnits fler platser som känts mer spännande om man vill att den ska synas.. Kan jag tycka iallafall.
/U

Hmm, då tycker jag att han inte alls var lika intressant längre. För de hingstar som går till N.A brukar ju tyvärr bli rätt osynliga.

Fasen också då, jag som bokade Connaisseur till min Bernstein märr och även till min röda, även om det på henne blev ett par alternativ till...

Så här skrev Karl-Henrik Heimdahl i mailet till mig vecka 10.

"Vi har kontrakt för det här året. Hur det blir därefter är svårt att säga. Ad Valk har sålt hästen till ägare i Canada, och dom kommer förr eller senare att vilja få hem honom till sin dotter som så småningom skall tävla honom. Jag kommer naturligtvis att göra allt för att få ha kvar honom även 2011, men kan inte lova någonting"

Jag tror inte Flyinge har råda att behålla honom nästa år om det inte visar sig att han gör ett kanon år man såg ju hur det gick med Krack....

Hmm, då tycker jag att han inte alls var lika intressant längre. För de hingstar som går till N.A brukar ju tyvärr bli rätt osynliga.

Fasen också då, jag som bokade Connaisseur till min Bernstein märr och även till min röda, även om det på henne blev ett par alternativ till...

Kunde man boka med alternativ?

Vet du, avkommorna blir ju lika bra ändå, och mer unika. Visar det sig att fölen ser fantastiska ut redan på fölvisningarna och det fortsätter till 3:års så är det kanon om man kna behålla :).. Är jag säker på.

Kollar jag möderenet på Connaisseur och Cashmir så tycker jag den senare har mer intressant möderne. Iallafall i mina ögon utifrån vad jag kunnat hitta. Är han godkänd i flera förbund han med?
Hmm..
/U

Om du tycker det är SÅ stor skillnad för att han går till Canada så får du ju byta fritt inom Flyinges hingstar...

Kunde man boka med alternativ?

Vet du, avkommorna blir ju lika bra ändå, och mer unika. Visar det sig att fölen ser fantastiska ut redan på fölvisningarna och det fortsätter till 3:års så är det kanon om man kna behålla :).. Är jag säker på.

Kollar jag möderenet på Connaisseur och Cashmir så tycker jag den senare har mer intressant möderne. Iallafall i mina ögon utifrån vad jag kunnat hitta. Är han godkänd i flera förbund han med?
Hmm..
/U

Connaisseur håller jag med om att mödernet är lite kort och inte så spännande. Cashmir är betydligt bättre, synd att jag inte gillar honom så mycket bara.
Mig veterligen är inte Cashmir godkänd i flera förbund, men jag är inte säker, är som sagt inte så intresserad av hingsten så jag har ingen koll.

Ja, visst det är möjligt att fölen blir helt fantastiska, men jag är inte intresserad av att ha ett föl efter en hingst som kommer bli osynlig här. Så intressant tycker jag inte han är.

Ja, hade man inte bestämt sig för specifik hingst så skrev man de man valde mellan. I mitt fall 3st på ena stoet. ;) Fast nu har jag redan avpolletterat två av dom så det verkar ju gå såååå där...

Om du tycker det är SÅ stor skillnad för att han går till Canada så får du ju byta fritt inom Flyinges hingstar...

Jo jag vet. Det frågade jag om på visningen.
Och ja, för mig gör det sån skillnad att jag väljer att avstå hingsten helt.
Så nu är jag tillbaka på ruta 1 vad gäller bägge stona.

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
W
Avel Ni som betäcker era 3-åringar, hur resonerar ni kring anledning till detta, givetvis finns ju självklara anledningar för er som bedriver...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Helena T
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka