Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när folk delar med sig av sina historier, måste jag berätta en. Vi hade en kvinna som tittade på stallplats i stallet där jag står inackorderad. Allt gick bra, hon ville flytta dit sin häst. Innan hon ska gå så kläcker hon ur sig: "kan jag låna ert släp?" :laugh:

Lite fräckt, hon hade varit där i cirka 30 minuter :D

Jag har både släp och bil (som får dra vilket svenskreggat släp som helst), men även jag har varit ung (yngre) och utan körkort.

Vem som än skulle ringa med sjuk häst (tom folk som jag tycker mindre om) så skulle jag självklart låna ut släpet. Ett hästliv står högre i kurs för mig än ett trasigt släp. Och då har jag inget billigt gammalt budgetsläp.

Vem som än skulle ringa med sjuk häst (tom folk som jag tycker mindre om) så skulle jag självklart låna ut släpet. Ett hästliv står högre i kurs för mig än ett trasigt släp. Och då har jag inget billigt gammalt budgetsläp.

Och det är helt OK att tycka. Men att anse att alla andra ska tycka samma sak, och har en skyldighet att ställa upp - det är där det går snett.

Det tycker jag inte. Det är upp till var och en. Samtidigt som jag tycker att det är ett ickeproblem att vara utan körkort, släp eller bil som hästägare.
Har aldrig hört talas om att någon måste komma till klinik pronto och hästen dött pga avsaknad av bil.
Tycker tråden mest gör ett problem av ett ickeproblem.

Skulle jag behöva åka till klinik just nu skulle jag inte komma iväg på egen hand heller. Min bil står o väntar på en reservdel från England.

@PopcornPlayer Dom två jag körde in till Ultuna var gränsfall om dom hade klarat att vänta en extra timme, ett akutfall av kolik och en häst som fått en spräckt has av armeringsjärn in i hasleden, hon fick åka in på op direkt, det var ett gränsfall om hon skulle överleva, samma med kolikhästen.
Men tack vare att vi åkte in så snabbt så klarade sig båda två, dom är fullt återställda i dagens läge.

De få gångerna (3) som jag behövt åka släp hade jag flera erbjudanden om hjälp. Dessutom ville de inte ha betalt men det gick jag inte med på. En ville ha mitt longerspö som betalning:D. Så i 16 år klarade jag mig utan eget släp. Hade jag varit tävlingsmänniska hade jag väl köpt nåt.

Jag är mitt i bytet av hästtransport, min såldes efter 4 dagar,ägaren av transporten jag skulle köpa slutade svara när vi höll på att komma överens om dag för att skriva papper osv. Alltså står jag nu utan transport och har en liten känsla av panik i bakhuvudet, tänk om något händer just nu.
Då jag även skjutsat in tre hästar akut till bla Ultuna pga att ägarna inte har haft dragbilar eller trailer så undrar jag, hur fasen vågar man?
Hur vågar man ha häst utan att ha körkort/dragbil/släp?
Vad gör du om något akut händer?

Förstå mig rätt, jag vill inte anklaga någon eller liknande, utan det är för att jag är nyfiken som jag undrar :-)

Jag skulle inte känna att jag måste ha släp för att ha häst. däremot skulle jag fundera igenom situationen innan dvs kolla vart jag kan hyra transporter, kolla upp veterinärsituationen på orten etc. Men nu bor jag i en större stad där det går att hyra transport. Hade jag bottpå mindre ort där detta inte är möjligt hade jag kanske tyckt annorlunda.
däremot skulle jag aldrig räknat med att andra lånar ut till mig.

Sen rent allmänt tycker jag det är bra att fundera igenom hur man ska hantera akuta sitsituationer och det gäller både häst och människa.

Om man skulle ha uppfattningen att man måste ha släp för att ha häst- hur blir det då om man har två hästar? ska man förutsätta att båda kan bli sjuka samtidigt? vilket innebär att man måste ta körkort med högre behörighet alternativt köra två vändor?

Bil har jag, men ingen som får dra något. Släp har jag aldrig någonsin ägt under alla mina år som hästägare, och jag har aldrig behövt åka in med någon häst heller. I dagsläget skulle jag inte skaffa något släp heller. Kan lika bra spara de pengarna ett släp skulle kosta mig och hyra istället OM jag någon gång behöver ett sådant.
Händer det något så allvarligt med min nuvarande häst att han måste in någonstans, så får han somna in istället.

Jag skulle inte känna att jag måste ha släp för att ha häst. däremot skulle jag fundera igenom situationen innan dvs kolla vart jag kan hyra transporter, kolla upp veterinärsituationen på orten etc. Men nu bor jag i en större stad där det går att hyra transport. Hade jag bottpå mindre ort där detta inte är möjligt hade jag kanske tyckt annorlunda.
däremot skulle jag aldrig räknat med att andra lånar ut till mig.

Sen rent allmänt tycker jag det är bra att fundera igenom hur man ska hantera akuta sitsituationer och det gäller både häst och människa.

Om man skulle ha uppfattningen att man måste ha släp för att ha häst- hur blir det då om man har två hästar? ska man förutsätta att båda kan bli sjuka samtidigt? vilket innebär att man måste ta körkort med högre behörighet alternativt köra två vändor?
Trodde de flesta av oss som har två hästar faktiskt sett till att ha ekipage och körkort som klarar två hästar. Det var nästan det första jag gjorde när jag köpt häst nr 2 att ta nytt körkort. Så mitt svar är ja. ;)

Trodde de flesta av oss som har två hästar faktiskt sett till att ha ekipage och körkort som klarar två hästar. Det var nästan det första jag gjorde när jag köpt häst nr 2 att ta nytt körkort. Så mitt svar är ja. ;)

Ok. Jag frågade då jag tror inte jag har någon vän som har två hästar som har tagit högre körkortsbehlrighet. Men det är ju smart att göra det.

Ok. Jag frågade då jag tror inte jag har någon vän som har två hästar som har tagit högre körkortsbehlrighet. Men det är ju smart att göra det.

Behörigheten satte jag inom ett halvår från det att jag fixade B.

Att hitta ett vettigt släp till en vettig peng var svårare men även det är fixat. Men jag har fyra hästar och inte ett släp för fyra ;) Däremot finns det mer än en bil som kan dra tungt på gården, så att fixa fram ett till släp vid behov (och ställa de små ponnyerna i det) är inga problem. Har två hästsläp men det ena är inte besiktat eller skattat pga trasig handbroms.

Har tom sett till så att husse numer har BE, jätteskönt :D

Ja, alltså, bör väl förtydliga att syftet primärt inte är att kunna åka med två akutsjuka hästar samtidigt, utan pga praktiska skäl ;)

Jag förstår inte riktigt hur somliga tänker.

Stina tycker det är för dyrt att hålla med eget släp (prioriterar ner sin hästs säkerhet?) men anser att Kerstin ska ställa upp med sitt släp om Stinas häst blir sjuk. Hur kan Kerstin vara skyldig att prioritera Stinas hästs säkerhet när inte Stina själv gör det?

Hos oss finns alltid möjligheten att anlita djurambulans, så i de här regionerna är det alltid snålheten som i så fall styr att man hellre försöker låna andras släp, hellre än att kallar på djurambulans (som ju är ett realistiskt men dyrare alternativ)

Tror ingen här eller någon annan stans KRÄVER att folk skall låna ut sitt släp om olyckan är framme.
I mina stall har folk ERBJUDIT sig att låna/hyra ut sina släp om man behöver åka iväg.
Just fixa släp har aldrig någonsin varit ett problem, antingen går de att hyra ett i de stall man står i,, eller så hyr man på en mack, och idag finns det massor av annonser där folk hyr ut sina släp.

Och finns det verkligen ingen som kan/vill låna ut så ja men då får man ringa djurambulansen då vad är problemet?

Så nej man är inte en dålig ägare som inte vill ha ett eget hästsläp eller inte har råd med ett.

Jag kände mig aldrig som en dålig hästägare under alla år jag inte hade eget släp den dagen man står där och olyckan är ett faktum .. ja DÅ ser jag till att lösa de och har alltid gjort de.

Själv lånar jag ut mitt släp utan att ens blinka till folk som har häst som behöver åka akut in.

Så jag ser alltså verkligen inge fel i att man FÖRST ringer runt och kollar om man kan hyra ett släp av någon i stallet INNAN man slänger sig på luren och ringer djurambulansen.

Tror ingen här eller någon annan stans KRÄVER att folk skall låna ut sitt släp om olyckan är framme.
I mina stall har folk ERBJUDIT sig att låna/hyra ut sina släp om man behöver åka iväg.
Just fixa släp har aldrig någonsin varit ett problem, antingen går de att hyra ett i de stall man står i,, eller så hyr man på en mack, och idag finns det massor av annonser där folk hyr ut sina släp.

Och finns det verkligen ingen som kan/vill låna ut så ja men då får man ringa djurambulansen då vad är problemet?

Så nej man är inte en dålig ägare som inte vill ha ett eget hästsläp eller inte har råd med ett.

Jag kände mig aldrig som en dålig hästägare under alla år jag inte hade eget släp den dagen man står där och olyckan är ett faktum .. ja DÅ ser jag till att lösa de och har alltid gjort de.

Själv lånar jag ut mitt släp utan att ens blinka till folk som har häst som behöver åka akut in.

Så jag ser alltså verkligen inge fel i att man FÖRST ringer runt och kollar om man kan hyra ett släp av någon i stallet INNAN man slänger sig på luren och ringer djurambulansen.

Fast om ingen i stallet har transport då?
Eller om macken har stängt eller om transporten redan är uthyrd?
Om man bor där djurambulansen inte finns?

Jag tycker att det är ett lite märkligt resonemang faktiskt..

Här finns två dragbilar och ett släp. Jag skulle aldrig någonsin vara utan något av det.
Visst, oftast går det att fixa fram antingen det ena eller det andra genom att låna eller hyra, MEN jag vill vara på den säkra sidan.

Fast om ingen i stallet har transport då?
Eller om macken har stängt eller om transporten redan är uthyrd?
Om man bor där djurambulansen inte finns?

Jag tycker att det är ett lite märkligt resonemang faktiskt..
Det är omöjligt att försäkra sig för allting. Dom flesta jag känner med egen transport har inte ens transporten vid stallet utan har den hemma eller på någon annan parkering där den får plats. Då menar du att det måste vara någon slags lag egentligen på att varje stall måste ha minst en transport per häst i stallet? För annars räknas alla som oseriösa hästägare? Dom flesta jag känner använder dessutom transporterna till att transportera hö osv i när dom köper det, eller kör andra saker. Ska man alltid ha minst två transporter då ifall den ena just den dagen är iväg för att hämta hö?

Det är helt orimligt att förvänta sig att alla måste ha minst två stora dragbilar och två transporter ifall något av dom går sönder eller är borta precis när något händer.

Det är omöjligt att försäkra sig för allting. Dom flesta jag känner med egen transport har inte ens transporten vid stallet utan har den hemma eller på någon annan parkering där den får plats. Då menar du att det måste vara någon slags lag egentligen på att varje stall måste ha minst en transport per häst i stallet? För annars räknas alla som oseriösa hästägare? Dom flesta jag känner använder dessutom transporterna till att transportera hö osv i när dom köper det, eller kör andra saker. Ska man alltid ha minst två transporter då ifall den ena just den dagen är iväg för att hämta hö?

Det är helt orimligt att förvänta sig att alla måste ha minst två stora dragbilar och två transporter ifall något av dom går sönder eller är borta precis när något händer.

Absolut inte, däremot tycker jag att det är märkligt att resonera att det är så himla enkelt att få tag på en om du behöver åka tex mitt i natten.
Resonera att någon annan i stallet alltid har en som man kan låna osv.
Jag vet inte hur det är hos dig, men här skulle det vara extremt svårt att hitta en nattöppen mack som hyr ut släp och vännerna sover på sena kvällar och nätter...
Är liksom märkligt att förlita sig på att alla andra kan fixa fram bil och släp vid behov.
Jag vet ganska många stall där det inte finns en enda transport och inte djurambulans att tillgå och inte heller mackar som hyr ut hästtransporter...
Men djursjukhus finns på vettigt avstånd.

Absolut inte, däremot tycker jag att det är märkligt att resonera att det är så himla enkelt att få tag på en om du behöver åka tex mitt i natten.
Resonera att någon annan i stallet alltid har en som man kan låna osv.
Jag vet inte hur det är hos dig, men här skulle det vara extremt svårt att hitta en nattöppen mack som hyr ut släp och vännerna sover på sena kvällar och nätter...
Är liksom märkligt att förlita sig på att alla andra kan fixa fram bil och släp vid behov.
Jag vet ganska många stall där det inte finns en enda transport och inte djurambulans att tillgå och inte heller mackar som hyr ut hästtransporter...
Men djursjukhus finns på vettigt avstånd.
Det är aldrig lätt på nätterna, som sagt även ifall man har ett eget släp är väl inte det säkert att det släpet alltid konstant är vid stallet. Dom flesta använder trots allt sina släp till annat än att bara frakta hästar i speciellt ifall dom sällan tävlar eller åker och tränar.

Är det så att det verkligen inte existerar en transport i närheten av där man bor så självklart skaffar väl folk en egen transport om det är så extremt svårt att få tag på en och det inte finns hästmänniskor runt omkring som man vet lånar/hyr ut vid behov.

Det går inte att alltid hela tiden dygnet runt ha 110% säkerhet. Jag förstår verkligen inte hur man kan se det som ett problem att inte äga ett eget släp ifall det finns folk runt om som lånar ut sina släp och det finns hyrfirmor och mackar och ridsportaffärer som hyr ut runt omkring. Trots allt så är det så att majoriteten av hästmänniskor faktiskt lånar/hyr ut sina släp om dom inte används om det är en vettig häst och en vettig människa som lånar/hyr släpet.

Min kombo kräver e-kort och jag som försäkringstagare måste se till att ingen som inte har rätt behörighet kör ekipaget för då kan jag få problem att få ut ersättning. Och få har e-kort vilket gör det lätt att säga nej.

Jag lånar inte ut annat än vid akut sjukdom och inte om man inte har rätt kort, däremot hade jag sannolikt hjälpt till att köra i så fall.

I grunden tycker jag att man har gjort ett val att inte ha släp men jag skulle inte kunna stå och se på vid ett akutfall.

Jag har aldrig haft egen transport och haft häst i över 10 år, aldrig hittils behövt åka iväg akut. Men skulle det hända har jag alltid sett till att det finns åtminstånde en transport på gården som är tillgänglig för uthyrning som inte används för tävling el dyl utan mest står där. Har sen olagligt många vänner o bekanta i närheten på några kilometers avstånd som lånar ut släp.

Har dock alltid haft minst en dragbil som klarar "alla" släp. Så aldrig utan dragbil iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka