Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, folk som kallt kalkylerar med att andra har skyldigheter långt bortom sitt ansvar.
Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag aldrig någonsin never ever i hela mitt hästliv tagit för givet att folk lånar ut sina släp till mig. Jag har alltså alltid haft möjlighet till firmor som hyr ut transporter. När det handlar om akuta saker så tycker inte jag att det är sunt att lämna folk i det läget, att tycka att transporten är viktigare än den enskilda hästens liv. Och det verkar uppenbarligen väldigt få som tycker i verkligheten.
Var går gränsen för att man ska anses mänsklig i dina ögon?

Någon som behöver låna bil för ett i sina ögon akut fall - är det självklart att man ska få låna vilken bil av vem som helst för att behovet är skriande?
Nej ingenting i livet är självklart. Däremot så bör det vara mänskligt att vilja hjälpa andra människor och djur i kris. Kan man göra en insats så bör man göra det. Vilket faktiskt dom flesta gör. Har sett det på både stora och små anläggningar, stora och små stall, aldrig har jag sett attityden sköt dig själv och skit i andra när det kommer till såpass akuta situationer, då har även dom som aldrig lånat ur sitt släp ställt upp om inga andra alternativ skulle finnas.
Jag hade inte bett någon sköta sig själv, jag hade förklarat att jag inte har möjlighet att låna ut släpet och hoppas att de respekterar det. Och samtidigt förvånats över att folk inte tar med ansvar för sitt hästägande.
Det får ju stå för dig då, jag har fortfarande rätt att tycka att det är skit att inte hjälpa människor och djur i nöd. Det är knappast så att man inte tar ansvar för sin häst bara för att man inte äger en transport.

@Grazing jag förstår precis hur du tänker men tycker också att det blir o låta lite fel som du skriver och uttrycker dig i text.

Nej man kan inte förvänta sig att någon lånar ut sin transport ens vid en nödsituation, men jag tycker det spelar roll vem det är.
Och jag tror som du att stämningen skulle bli lite sådär om en vän inte ville låna ut transporten och jag fick ta bort min häst. Även om det inte är menat att bli direkt sur så i sorgen så är det nog svårt att tänka annorlunda.

Sen kan det ju bero på andra saker att man inte har tillgång till transport. Kanske är den tillfälligt inne på reparation. Man själv kanske varit på sjukhus så att sommardäcken inte är bytta när det slog om till isgata. Bilen kanske är på verkstaden och lånebilen får inte koppla släpet. Då har man ju inte förlitat sig på andra utan slumpen hsr ställt till det.

För MIG skulle det vara en självklarhet att låna ut transporten till någon vän med en akut sjuk eller skadad häst, om det är någon jag känner som ersätter ev skador. Hit räknas självklart inte någon repa eller bitmärke, men sen har jag inget splitter nytt släp heller.

Eller så värderar man att ens egna hästar är mer vädra än andras i sina ögon för vad händer om någon av mina hästar blir akut dålig men min transport har 2 dagar tidigare blivit demolerad av någon som akut behövde låna transporten till sin häst.

Jag tycker att man ska låna ut sin transport till normalvettiga människor i en akut situation som är beredda att betala för eventuella skador och som erbjuder sig att betala för lånet av släpet och återställa det i samma skick som det var när det lånades.
Det hade jag också gjort. Få är dock villiga att låna när det är kravet, eftersom det inte går att (likt hur man kan hos vissa släputhyrarfirmor) försäkra sig mot kostnader relaterade till hästens förorsakade skador. En nära vän till mig bad mig faktiskt åka och hyra ett släp med självriskreducering när jag var hästvakt under hennes semester och hästen bröt hovbenet - just för att hon vet hur dyrt det blir om det sparkas sönder ngt och hennes egna släp inte fick dras av vår dåvarande bil.

Någon som mig? Alltså folk utan egen transport som hyr vid behov.

Jag hade inte ens bil (eller enkel tillgång till det) när jag fick/köpte min första häst. Helt ovärdig hästägare i denna diskussionen :D

Nu när jag köpte bil var jag dock noga med att skaffa en med drag. Hyr vid behov, ibland har jag fått skjuts av stallägaren (hen lånar inte ut transport och jag får inte köra ändå) och självklart betalat bensinpengar, trots att hen sa att jag inte behövde.

Jag hade en transport men kan räkna på mina fingrar hur många gånger jag använt mig av det.

Skulle helt ärligt för mitt behov aldrig skaffa transport igen..det står bara och kostar onödiga pengar samt blir i dåligt skick. Skulle hästen bli så pass dålig tänker jag lite att den kanske ändå inte kan transporteras av mig ensam alt att det ändå är för sent att få den till klinik utan förbehandling i stallet först och då kan man under tiden ordna fram en hyrtransport.

Ser inte det som ett jätteproblem att inte ha transport och känner många som inte har. De gångerna läget varit akut så har hästarna ändå inte varit i skick för att transporteras utan veterinär har varit tvungen att komma ut..är det akut brukar inställelsetiden inte vara speciellt lång.

Så jag tycker visst att man kan överleva utan transport. Aldrig varit med om en häst som man kört akut till klinik under alla åren jag hållt på med häst för övrigt (har det varit akut så har det isf varit så illa att skadan inte kunnat repareas oavsett) , så jag skulle se den risken som relativt låg att därav motivera behovet av transport, de som har här är de som har behov att transportera till anläggningar isf 1-2ggr/vecka

Senast ändrad:
Det hade jag också gjort. Få är dock villiga att låna när det är kravet, eftersom det inte går att (likt hur man kan hos vissa släputhyrarfirmor) försäkra sig mot kostnader relaterade till hästens förorsakade skador. En nära vän till mig bad mig faktiskt åka och hyra ett släp med självriskreducering när jag var hästvakt under hennes semester och hästen bröt hovbenet - just för att hon vet hur dyrt det blir om det sparkas sönder ngt och hennes egna släp inte fick dras av vår dåvarande bil.

Då är vi överens! Det kravet har jag självklart också även om jag tror att risken är förhållandevis liten att släpet skulle bli totalkvaddat. Men självklart, det kan hända.
Att folk lånar transport utan att ersätta skador är för mig lika ofattbart som att man inte lånar ut sin transport till en väns akut sjuka häst. Därför får bara väl valda människor låna min transport i annat än nödfall. Självklart med vetskapen om vilken risk de väljer att ta istället för att hyra ett släp. Vid nödsituation är villkoren lika, man ersätter skador. Men utlåningsbredden är nog lite vidare då jag är alldeles för snäll för att säga nej. "Den dagen jag står där med akut sjuk häst o ingen transport....." Skulle nog eka i huvudet.

Nej. Så är det inte. Lägg ner nu. Om du tycker att alla utan släp är sådana som utnyttjar andra så får det stå för dig. Så är det inte. Jag har aldrig förlitat mig på någon, jag har alltid skaffat släp själv.

Däremot i den akuta situationen när det fanns möjlighet att ta närmsta transport så nekas det inte. Och det tycker jag även borde vara en relativ självklarhet för alla människor. Är någon i nöd så gör man vad man kan för att underlätta för den personen och hästen.
Du ändrar ju dig hela tiden som du skriver.
Dessutom vore det bra om du läste vad jag skriver.

Du har inget släp för att du tycker att dom som har släp skall låna ut sitt släp till dig när det blir akut.
Av medmänsklighet eller vad du nu väljer att kalla det.

Och lånar dom inte ut det till dig så är dom inte dina vänner längre.

Så inte nog med att andra skall lösa dina problem du blir sur på dom om dom inte gör det.

Det tycker jag är att utnyttja sina vänner.

Din häst är ditt ansvar. Det är ditt problem att lösa inte någon annans. Du blir sur på den som inte vill låna ut sin transport i stället för att bli sur på dig själv för att du inte har löst det själv.

Du lägger över dina problem på någon annan och det är fel.

Jag tycker att man ska låna ut sin transport till normalvettiga människor i en akut situation som är beredda att betala för eventuella skador och som erbjuder sig att betala för lånet av släpet och återställa det i samma skick som det var när det lånades.
En normalvettig person kräver antagligen inte heller att få låna min transport.
Eller ser det som min skyldighet att jag skall låna ut min transport för att hon själv har valt att inte skaffa någon.

Eller så värderar man att ens egna hästar är mer vädra än andras i sina ögon för vad händer om någon av mina hästar blir akut dålig men min transport har 2 dagar tidigare blivit demolerad av någon som akut behövde låna transporten till sin häst.
Eller som hände mig. Jag lånade ut transport till en som skulle ner till Djursjukhus i Helsingborg.

Hästen fick hon lämna kvar och lämnade kvar mitt släp också för det var ju så dyrt att åka med släpet på bilen hem. Hon skulle ju ändå ner någon/några dagar senare för att hämta hem hästen.

I tre dagar fick jag vara utan transport.

Eller en annan gång så fick en annan vän punktering på min transport (också till klinik). Hon var så otroligt seg med att laga punkteringen att jag var utan transport i två veckor.

Dessutom tyckte hon att jag skulle stå för kalaset eftersom däck är en slitvara.

Så nej jag tänker mig för både en och två gånger innan jag lånar ut mina släp. Hur akut det än är.

Och speciellt om någon väljer att vara utan släp för att dom tycker att jag skall låna ut det till vem som helst i akuta situationer pga medmänsklighet.

Senast ändrad:
För mig är det självklart att man är beredd att bekosta det hästen skadar. Men det har jag märkt INTE är fallet hos andra.

För många andra tycker att "det är så lite, det är väl inget att tjafsa om". När det i själv verket är en sak som inte går/kostar massor att reparera, och dessutom sänker värdet och intrycket av transporten.

Och därför lånar jag inte ut släpet, SÄRSKILT inte till vänner som jag vill ska fortsätta vara vänner. Jag har hittills A L D R I G fått tillbaka släpet i samma eller bättre skick när jag lånat ut det. Utan varit tvingad att börja med att städa alt. laga. Jättetråkigt, och därav också min hållning att jag inte lånar ut.

Jag hade inte ens bil (eller enkel tillgång till det) när jag fick/köpte min första häst. Helt ovärdig hästägare i denna diskussionen :D

Nu när jag köpte bil var jag dock noga med att skaffa en med drag. Hyr vid behov, ibland har jag fått skjuts av stallägaren (hen lånar inte ut transport och jag får inte köra ändå) och självklart betalat bensinpengar, trots att hen sa att jag inte behövde.
Du är inte en ovärdig hästägare. Det blir du bara om du kräver att andra skall låna ut sin bil till dig.

Och det verkar du ju inte göra.

Det tycker jag absolut inte du är. Det bästa är ju att ha en nödplan i beredskap, hur lösa om ni måste iväg?

Men vi väljer ju alla vilken nivå vi vill hålla vårt hästägande. Jag hade inte släp innan jag flyttade ut hästen på kollektivstall. Innan dess, på anläggning, fanns möjlighet att lösa krissituationer genom att låna anläggningens släp.

För mig är det självklart att man är beredd att bekosta det hästen skadar. Men det har jag märkt INTE är fallet hos andra.

För många andra tycker att "det är så lite, det är väl inget att tjafsa om". När det i själv verket är en sak som inte går/kostar massor att reparera, och dessutom sänker värdet och intrycket av transporten.

Och därför lånar jag inte ut släpet, SÄRSKILT inte till vänner som jag vill ska fortsätta vara vänner. Jag har hittills A L D R I G fått tillbaka släpet i samma eller bättre skick när jag lånat ut det. Utan varit tvingad att börja med att städa alt. laga. Jättetråkigt, och därav också min hållning att jag inte lånar ut.
Det är tyvärr min erfarenhet också.

Eller som hände mig. Jag lånade ut transport till en som skulle ner till Djursjukhus i Helsingborg.

Hästen fick hon lämna kvar och lämnade kvar mitt släp också för det var ju så dyrt att åka med släpet på bilen hem. Hon skulle ju ändå ner någon/några dagar senare för att hämta hem hästen.

I tre dagar fick jag vara utan transport.

Eller en annan gång så fick en annan vän punktering på min transport (också till klinik). Hon var så otroligt seg med att laga punkteringen att jag var utan transport i två veckor.

Dessutom tyckte hon att jag skulle stå för kalaset eftersom däck är en slitvara.

Så nej jag tänker mig för både en och två gånger innan jag lånar ut mina släp. Hur akut det än är.

Och speciellt om någon väljer att vara utan släp för att dom tycker att jag skall låna ut det till vem som helst i akuta situationer pga medmänsklighet.
Men fy, lånar som jag skrev innan ut till nära vänner vid problem men inte till bekanta.

Mina vänner vet jag vad dom går för.

@Tora och @Lovisaleonora
När jag valde att skaffa häst trots mina förutsättningar (student, utan bil, 60 mil hemifrån osv) tänkte jag över det hela mycket noga och föreställde mig alla möjliga tänkbara scenarion och hur jag skulle agera vid dem. Det anser jag är det viktigaste..

Att någon annan skulle köra var inte en del av min lösning, även om hjälpen naturligtvis tacksamt tas emot.
Nu har jag ju bil med drag (snacka lyx!) och kommer väl köpa transport när jag är klar med skolan och fått jobb (typ jättesnart! :nailbiting: :banana:)

Jag har varit hästägare respektive fodervärd i snart 20 år och aldrig ägt en transport. Har för det mesta haft bil med dragkrok, men är just nu i ett "glapp" fram till dess att jag får min nästa bil i slutet på månaden. Det finns transport att hyra på gården där hästen står, och jag har tillräckligt många nära vänner och släktingar med dragbilar för att kunna få låna om det skulle vara akut.

Jag har aldrig sett det som en förutsättning att ha dragbil + transport för att vara en "bra hästägare". Hittills har distriktet löst alla hälsoproblem jag haft med mina hästar...

Jag skulle köra de flesta i stallet till veterinären om det var en akutsituation (ekipaget kräver BE så det är inte bara att låna ut det), men det finns någon enstaka som jag skulle neka eftersom jag vet att de aldrig skulle ersätta skador som deras häst gjorde på släpet.

Det finns dock ingen måtta på vad folk tycker att de begära av bara för att man har ett släp. Det är flera som har frågat om jag kan köra dem till veterinären. Alltså till rena rutin besök, som tandkontroller, och till planerade hältutredningar någon vecka senare. Jag skall alltså ta ledigt från jobbet en dag för att köra deras hästar till veterinären med min bil och mitt släp utan någon ersättning för att det blir billigare för dem än att hyra bil och släp. Allvarligt talat, hur tänker folk?

När jag försöker vara snäll och säga att de kan åka med en dag då jag ändå skall ut till veterinären med min egna häst börjar de gnälla om att den veterinären är för dyr eller att de inte kan kan åka den dagen för då måste de ta ledigt från jobbet den dagen. Jag skulle alltså ta ledigt en dag för att din häst behövde till veterinären, men du kan inte ta ledigt en dag för din egen häst.

Jag har varit hästägare respektive fodervärd i snart 20 år och aldrig ägt en transport. Har för det mesta haft bil med dragkrok, men är just nu i ett "glapp" fram till dess att jag får min nästa bil i slutet på månaden. Det finns transport att hyra på gården där hästen står, och jag har tillräckligt många nära vänner och släktingar med dragbilar för att kunna få låna om det skulle vara akut.

Jag har aldrig sett det som en förutsättning att ha dragbil + transport för att vara en "bra hästägare". Hittills har distriktet löst alla hälsoproblem jag haft med mina hästar...
Man måste absolut inte ha dragbil och/eller transport.

Tokigt blir det först om man låter bli att skaffa transport för att man tycker att dom som har bil/släp har en medmänsklig skyldighet att hjälpa en i akuta situationer.

Jag har inte egen transport däremot bil och körkort.

Vi har en transport i stallet som vi hyresgäster får använda fritt (innom kommun,ska vi längre får vi betala en liten slant) och det är guld värt! Vi är 5 hyresgäster allt som allt,och ingen av oss brukar åka iväg på saker. Den största risken är i sånt fall att stallägaren städat ur något utrymme på gården så den är full med bråte som ska till tippen,men det är inte ofta.

Skulle det krisa så har vi en firma typ 5 km bort som säljer/hyr ut transporter.

Annars har jag några vänner att fråga om jag får hyra/låna släp om det verkligen krisar. Många har dock tyngre släp än vad jag får dra,och är det akut så skulle jag faktiskt fråga om både släp,bil och chaufför,men självklart mot ersättning + mat den dagen.

I sommras så såg jag på vårat läns hästfolk på Facebook att det var nån som behövde akut till veterinären,h#n hade varken bil,körkort,eller transport,men många erbjöd sig att köra,och på mindre än en timme hade dom anlänt till veterinären. Jättefint att många erbjöd sig,men det är ju verkligen inte det optimala! Jag hade inte vågat ha häst utan bil och körkort,eller ha en säkrad plan b,dvs sambo,vän,föräldrar som lovat att köra om något händer.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka