Att tillföra kraftfoder efter bete, men hur?

E

Emelie3

Hur går man smidigast till väga för att börja ge kraftfoder efter bete? Min häst har gått på bete i två månader och den sista månaden har hon bara ätit gräs. Jag skall nu hämta hem henne och jag undrar hur mkt kraftfoder kan jag börja att ge, hon skall upp på en två - tre kilo när hon är i fullt igång.. Har ni något förslag på hur mkt jag skall börja med och hur mkt jag skall öka succesivt? :D

Tusen tack för hjälpen!

Sv: Att tillföra kraftfoder efter bete, men hur?

Av rent spannmål kan man öka på absolut max 200 gram per dygn, snabbare än så hinner inte de stärkelsenedbrytande mikroorganismerna i tarmen anpassa sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka