ffengvall
Trådstartare
Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min ponny äter så lite att jag inte använder så mycket foder som man betalar för.
Iallafall, vad bör man tänka på vid köp av eget hö?. Jag har inte gjort det förr och vill gärna ha lite tips. Höet ska vara av fin kvalité och dammfritt, analys bör man fixa innan man köper det. Men vad annars ska man tänka på? Är glad för alla svar, även saker utöver 'listan'. Alla slags erfarenheter och att tänka på.
Iallafall, vad bör man tänka på vid köp av eget hö?. Jag har inte gjort det förr och vill gärna ha lite tips. Höet ska vara av fin kvalité och dammfritt, analys bör man fixa innan man köper det. Men vad annars ska man tänka på? Är glad för alla svar, även saker utöver 'listan'. Alla slags erfarenheter och att tänka på.
- Brukar man skriva kontrakt på de balarna man isåfall"bokar" (har inte möjlighet att ta hem ett stort lass)?
- Skriver man även kontrakt på att man får ersättning för dåliga balar/partier eller dyl?
- Hur gör man om den man köper hö av är en bit bort och man inte har möjlighet att kolla på höet i föreväg? Om de alltså transporterar höet till en själv. Då är väl kontrakt av något slag att föredra?
- Hur mycket förändras värdena i höet under 1,2,3 år? Alltså exakt förstår jag ju är omöjligt att svara på, men menar mer i regel. Är det betydligt stora förändringar? är det mest protein som försvinner, eller även vitaminer och mineraler?
- Finns det andra saker som "händer" men hö som är 1-3 år gammalt, något man bör tänka på?
Är jätteglad för all hjälp som kan få, och alla tips och erfarenheter . Det finns säkert trådar där man kan hitta svaret på olika ställen. Men känner att jag inte hittat exakt det jag vill ha svar på. kan ha sökt dåligt och om det finns en likadan tråd får ni gärna länka till den.
Tack på förhand