Att tänka på vid kastrering...

ancan

Trådstartare
Ngt som är viktigt numera att ta med i beräkningen är att om man väljer att göra en "stående" kastrering, så görs den under lokalbedövning. Detta innebär att hästen INTE fått något medel som innebär att de ej i framtiden får användas till livsmedel...
Om man däremot gör en liggande(sövd) kastrering på sin lilla 2 åring(ett ex) så innebär det att han resten av livet(förhoppningsvis 20 år) är "kasserad" i det syftet...
Låter kanske dumt att fundera på sådant när det gäller en så ung häst... men det är onödigt att redan i den åldern få en stämpel i passet...

Sv: Att tänka på vid kastrering...

Då kommer min 1½åring få en stämpel i sitt pass!

En annan sak som är värt att tänka över är om man verkligen ska ha dem liggandes.. de är ju mycket mer stressande för hästarna att göra det liggandes. Jag har en kompis som valde det liggande alternativet, hästen får panik ( ja han var sederad och så) och då håller flera man i den varav en kom åt en åder som brast så hästen knall fall dog av det.. Och det har tydligen hänt flera gånger så det var itne ett unikt fall.. Dessutom så har man inte så lång tid på sig om den är liggande då en häst inte kan ligga allt förlänge då lungorna pressas ihop av deras tyngd..
OBS. Detta om man gör det hemma på gården.. På klinik är det sju självklart lite andra bullar!

Bara lite saker man kanske bör tänka över också!

Senast ändrad:

Givetvis är en stående kastrering att föredra på många vis, men det finns ju anledningar som gör det hela omöjligt,tex kryptokism(som ju kräver sövning.) Även problem med "vida gångar" förekommer inom vissa raser, och då är det ju "vansinnigt" att chansa med stående...

Jag hade vet ute igår för att kastrera men när han kände genom ändan så fick han i 3 fingrar mellan buken och pungen och ansåg då att han var för vid.

Men jag gillade inte din formulering att det är onödigt att dem får en stämpel i passet.
Jag tror att veterinärerna som kastrerar liggande informerar om det.

Varför är en stående kastrering att föredra? jag har hört tvärtom från flera vet.

fleur skrev:
Varför är en stående kastrering att föredra? jag har hört tvärtom från flera vet.

Som jag fattar det för att din häst då kan bli mat :crazy:

fleur skrev:

Det är ju alltid vissa risker med narkos också.....Som inte finns vid stående kastrering

Tja, mina kommer aldrig att bli mat. (medicinerade galoppörer :angel: )
Visst, vissa risker med narkos men mindre infektionsrisk.

fleur skrev:

1.) Du slipper narkos,hästar är ett av de djur som är mkt känsliga för narkos...

2) Det är ett mkt snabbt och enkelt ingrepp under lokalbedövning, hästen står upp hela tiden...

3) Du syr inte ihop såren, utan det naturliga "dränaget" fungerar från första stund, vilket förminskar riskerna för "inkapslade" infektioner,vätskefyllnader mm.

4) Din häst är pigg efter några timmar och kan vara ute i hagen nästan direkt och röra på sig, vilket påskyndar läkeprocessen...

5) sist (och kanske minst) så slipper du ge din häst preparat som gör att den redan som ung är kasserad för livsmedelsproduktion...

När man katrerar under narkos så sys dem ju? Hur tar man bort de stygnen, vem gör det?

Mina hästar fick inte bara lokalbedövning utan också ett lugnande medel då de kastrerades hemma. Kanske skulle det ha stått i passet om jag gjort det idag?

Jag vill absolut inte vara med om liggande kastrering någon mer gång (om det inte är absolut nödvändigt). När vi skulle kastrera vår första shettis råkade han troligtvis landa på någon sten eller liknande, trots att vi kontrollerat marken där vi skulle lägga honom. Detta resulterade i en inflammerad bursa som inte upptäcktes tillräckligt tidigt tyvärr, så trots behandling så blev han bara sämre och blev tillslut utdömd (då var han halt på tre ben) :cry: . Så jag törs inte chansa på att det ska fungera efter det, men måste man så måste man. Och egentligen är ju risken att något sådant ska hända igen extremt minimal. Min veterinär hörde sig för med andra veterinärer om detta, och ingen hade varit med om eller hört talas om något liknande. Men jag försöker nog med kastrering stående nästa gång... :crazy:

Heyoka skrev:
Mina hästar fick inte bara lokalbedövning utan också ett lugnande medel då de kastrerades hemma. Kanske skulle det ha stått i passet om jag gjort det idag?

den typen av lugnande medel behöver INTE fyllas i passen.

Den metod som innebär minst risker för hästen är på klinik under narkos och man syr då ihop såret. De stygn som sitter innanför huden absorberas och behöver inte tas bort, stygnen i huden tas bort.

paragon skrev:
Den metod som innebär minst risker för hästen är på klinik under narkos och man syr då ihop såret. De stygn som sitter innanför huden absorberas och behöver inte tas bort, stygnen i huden tas bort.

Då måste jag få fråga på vilka grunder du säger det??? :confused: Enligt de forskningsrapporter jag sett så sägs det precis tvärrtom! Att stående med "egendränage" ger snabbast läkning,mindre infektionsrisk,större rörlighet(vilket oxå påskyndar läkningen mm.

Vore intressant omdu ville svara vart du hört det andra:..

Pratade med en veterinär på Helsingborgs djursjukhus idag som sa att stående medförde mer risker och JA det stämmer tycker jag iallafall.

Med tanke på att jag vet att alla veterinärer som kastrerar stående inte kollar om det är lämpligt för just den individen att kastreras stående.

Det finns fler sorters liggande kastrationer och jag tror att en del blandar ihop dem!!
Dels det trditionella sättet att lägga omkull hästen hemma, vilket dels kräver fler personer och dels är risken större för framfall när hästen skall resa sig. Fördelen är att det kan vara lättare för veterinären att komma åt.
När hästen kastreras under narkos så sys den ihop och detta görs endast på klinik. Används framförallt på hästar med vida tarmkanaler (vanligast hos trav- och galopphästar), men även i andra fall... Fördelen är dessutom att infektionsrisken minskar då det inte är öppet rakt in i bukhålan, vilket är fallet när man låter det vara öppet för dränage.
Vidare kan man kastrera stående, behövs färre personer, minskar framfallsrisken men kan vara besvärligare för veterinären (särskilt på mindre ponnyer :D ).
Vad man väljer är ju personligt och även individuellt beroende på häst, olika metoder passar olika hästar.
Tycker att man bör respektera andra människors val av metod, vi är alla olika....

Klart att jag respekterar andra människors vilja...jag är bara nyfiken...förhoppningsvis får man lära sig ngt nytt om man frågar... :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar