Wille
Trådstartare
Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus.Servitut är lämpligt, eventuella kostnader och arbeten bör rimligen falla på grannen.
Tänk dock igenom det noga. Ett servitut ger dom rätten att använda den sträckningen för fiber. Det innebär att du t ex inte bör/kan bygga där, lägga jordvärme, få för dig att plöja upp ett potatisland osv...
Det kanske är lättast för dem att dra fibern längs med vägen men det kanske lämpligast för dig att förlägga den någon annanstans? Om vägen däremot har servitut skulle jag nog bara tuta och köra.
Att du är besviken på dem tycker jag är en hel annan fråga. Men ta upp det med dom också? Grannar är bra att ha, man behöver inte ha middagsbjudning med dom men en god sämja är värt när något strular.
Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig framöver. Det jag vet är att jag kommer att behöva ett nytt avlopp framöver. Mitt nuvarande avlopp ligger intill vägen på ena sidan men jag har ingen susning om vart överskottsvattnet från brunnen går. Kanske under vägen och bortåt? Jag vet inte, förre ägaren vet inte och kommunen vet inte. När ett nytt avlopp görs så måste ju överskottsvattnet ledas någonstan och lämpligast är nog under vägen och bortåt då marken lutar åt det hållet.