Att tänka på när man köper valp

Kaki

Trådstartare
Jag kommer (om föräldrarna ger med sig) skaffa en foxterriertik om några veckor då hon blir 8-9v.
Vad ska man tänka på innan man köper en valp?

Jag har tänkt på detta:
  • Mat & vattenskål
  • Halsband & koppel
  • Hundsäng & gosig filt
  • Tåliga leksaker
  • Kontakter så jag kan få tips och hjälp och råd
  • Hundmat
  • Belöningsgodis (typ leversnittar)
  • Att jag har råd
  • Att jag har tid (uppf. kan ha hunden på dagarna då jag har heldag i skolan och även alla skoldagar nu i början innan hon kan vara ensam en stund i sträck)

Sv: Att tänka på när man köper valp

Planera in hundkurser, i alla fall om det är eran första. Det ger jättemycket.

Kul att du ska skaffa en fox! är det en slät eller sträv? Vilken uppfödare?

Grattis! Det är verkligen kul med hund!:)

Kompostgaller är ibland bra om man vill spärra av någonstans. tex till trappor eller vissa rum mm.
Sen är väl en liten förstahjälpen-kit bra att ha .
Klotång-börja träna lite smått i början så hunden vänjer sej.
Och sen en massa kärlek såklart!:love::D

En slät :) Hon har ganska mycket svarta fält och de skiftar även i brunt. Hon är kullens minsting men brottar ner bröderna ändå ;) En riktig liten sötnos! Vill inte avslöja för mkt om det inte skulle bli av så jag håller inne med uppfödaren sålänge :)

Lägger till era punkter på min lista också :) Ingen mer som har något att lägga till?

• Kompostgaller
  • Valpkurser (om jag hittar några, annars vet jag många som har hund som kan hjälpa mig)
  • Försäkring (såklart! ;) )
  • Förstahjälpenlåda
  • Borste & Klotång

Tuggleksaker och tuggben, snart kommer det att klia i tänderna på den!

Köp och LÄS bra böcker, NU!! INNAN valpen kommer (sen hinner du inte!). Några tips: "Hundens första år" av Charlotte Swanstein. "Min bästa vän" av Marie Hansson. "Lugnande signaler" av Turid...nånting... Nu blev det tvärstopp i hjärnkontoret, men det finns massor av otroligt bra böcker som kommer att ge dej världens aha-upplevelse och verkligen hjälpa dig i ditt hundägande! Jo!! "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt! ALLA Anders Hallgrens böcker. "Aktivera din hund" av Charlotte Swanstein. Mfl mfl! Vad roligt!! Lycka till!!

Senast ändrad:

Fler punkter inlagda :) Åh, vad jag hoppas på att mamma gillar henne lika mycket som jag :love:

• Bra hundböcker
  • Tuggben

Slänger in en liten bild av miraklet
255ab977a1a71c8d04287f4b67c75b04_296_375.jpg

Senast ändrad:

Vad kul!!! Jag är också en nybliven hundägare, har haft min valp 1vecka nu och det är ett stort ansvar och tar all min tid! Så jag rekommenderar dig att få hem den när du är ledig så du kan stanna hemma med den så att den blir trygg med dig och det nya hemmet:)
Min är redan rumsren tog bara några dagar:)Ställer sig vid ytterdörren och piper till när han vill ut:love: Fast jag lämnar han aldrig ensam!

Jag har införskaffat mjuk tandborste och hundtandkräm som träning, min valp älskar det! Komplement till alla tuggben och träning att jag öppnar munnen och tittar och undersöker.:idea:
Skriver till bajspåsar om ingen hunnit före också;)

valpen är hur gullig som helst!! Massa lycka till!!!

Oh, va söt! Har själv en röd/vit slät som har hunnit bli hela 4år gammal.

Tack, jag föll för henne direkt när hon bet mig i tån :rofl: Sylvassa tänder har dom verkligen! Har velat om vilken ras jag föredrar hur länge som helst men nu när jag hälsade på hos den här kullen fastnade jag för en fox. Lagom stora, livliga och pigga, fungerar till både lydnad, agility och utställning.

• Bajspåsar
  • Hundtandkräm & Mjuk tandborste

Tack, jag föll för henne direkt när hon bet mig i tån :rofl: Sylvassa tänder har dom verkligen! Har velat om vilken ras jag föredrar hur länge som helst men nu när jag hälsade på hos den här kullen fastnade jag för en fox. Lagom stora, livliga och pigga, fungerar till både lydnad, agility och utställning.

• Bajspåsar
  • Hundtandkräm & Mjuk tandborste

Det känns som att det mesta är tänkt på för hundens del, nu för att göra det smidigt för dig... :rofl:

Bra mjukiskläder som går lätt att dra på nattetid när den lille behöver bege sig ut för att kissa. - Själv var jag mer eller mindre naken under termobrallor och termojacka. Hahaha.... tänk om grannarna hade vetat!

"Lätta" att dra på sig skor - för alla kisspauser, när man måste gå måste man gå nuuuuu, haha.

Kläder som du med gott samvete kan skita ner, ligga på marken och kräla i com du kan lyfta upp en eventuelllt lerig valp med utan att känna "damn it", dessa byxor kostade 2000kr. :crazy:
Jag ville leka med mina massor och man hittade mig mest på marken den första tiden.

Våtservetter - vi har alltid några i bilen och så har jag alltid några fickan. Att äta bajs, att rulla sig i bajs, att "apportera" frusna bajskorvar tyckte i alla fall mina var otroligt givande när de var små :rofl: - Känns skönt då att kunna torka av sig ordentligt, haha.

Några punkter till...

Hundschampo - om det ovan skulle hända är det ju bra att ha hemma.

Snart är våren och sommaren här och alla fästingar :devil:, du behöver inte köpa det riktigt ännu, men glöm inte bort när det är dags att köpa fästinghalsband och fästingbortagare.

Grejerna du redan har köpt är ju jättebra, tänk bara på att mycket av det kan gå sönder av de sylvassa små nyfikna och kliande tänderna, så är det nåt du är extra rädd om kanske hunden kan få det när du märker hur pass mycket den naggar på grejerna osv.

Kanske också ska du fundera på en "back up" till promenaderna, ifall du skulle åka på vinterkräksjukan eller så... även om man vill så är det svårt att ta sig ut då. Om du har familjememedlemmar som du bor med kan du tänka på att även dessa kan bli sjuka samtidigt då de värsta influensatiderna ofta drabbar alla samtidigt. :crazy:

Jaja, nu låter jag kanske lite neggo, men det är ju bra att även tänka på de värsta scenarierna. =)

Grattis o Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan man INTE charmas av den där blicken? :love:

• en lösning till bilen. fundera över om du vill ha bur, galler/grindar, eller annan lösning?
  • Hundbur hemma. bra att kunna stänga in krabaterna ibland även hemma, Bur burkar fungera som fristad för hundarna där dom vet att dom får vara ostörda.
  • kolla även hemma, ta undan sådant som du absolut inte vill ha söndertuggat eller förstört. + tänk på att förvara skor osv på en plats där valpen inte får tag i dem. för när tänderna kliar är det svårt att behärska sig även om matte har sagt nej.. ;)

lycka till med valpen.
den är gudomligt söt!

AnnikaS - Tack för alla tips! :idea: Det känns som att det mesta borde vara tänkt på nu, men det här är faktiskt första gången jag tänker på vad jag behöver, typ snabba skor å sånt, haha. Mjukiskläder har jag gott om och jag bor fortfarande hemma (går ut gymnasiet nu i vår) så någon av 4 borde kunna kravla sig ut genom dörren. Annars har jag ju uppf. som kan ta hand om hunden om det skulle krisa. :)

Angely
- Ja, hon är helt :love:

Rouise - Jag har nog tänkt köpa en sele och ett sånt där hundbilbälte till henne, om det nu blir av med en valp. En kompis köpte en stålbur till sin att ha i bilen men den skrammlade så mkt så nu är hunden jätterädd för att åka bil i buren :crazy: Kanske att jag vågar köpa en i typ plast till bilen, det borde vara tyst nog... Hemma blir det nog en stålbur, finns ju bra begagnade har jag sett så jag ska försöka leta upp en sån :) Sen kommer jag använda kompostgaller till att spärra av vissa rum, typ som datorrummet/kontoret som har 8470 sladdar på golvet, och resterande rum ska storstädas och göras valpvänliga innan hon ev kommer hit :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 618
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 276
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 579
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 701
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka