Att ta sig vatten över huvudet

M

misslittlething

Hur många av er har erfarenhet av att ha "köpt sig vatten över huvudet" ? Vad jag menar är - har du eller någon i din närhet haft högre tankar om dig/sig själv vad det gäller ridning, hästkunskap och hästvård än vad som egentligen stämde överrens med verkligheten.

Barnens vänner (16 & 17 år) har ridit sedan barnsben, gått på ridskola, varit fodervärdar etc och är nu helt plötsligt experter nog för att träna upp en unghäst (5 år).

Kanske missbedömer jag deras kompetens, men jag har ju redan sett hur deras drömmar om att förvandla kallblodstravaren på 9 år till en underbar dressyrhäst i MSV nivå, gick i kras. Det slutade med att den avlivades i förrgår pga av kronisk inflammation i två kotor. De ägde hästen i 18 månader!!!!

Det känns som om jag bara kommer att sitta och invänta nästa katastrof och sjukdomshistoria med kommande häst (försökskanin).

De är duktiga och goa människor men de är INTE så duktiga att de kan utbilda och utveckla en häst på egen hand - de behöver fortfarande utvecklas själva och eftersom deras senaste häst stod till och från under lång tid och ofta, så har de inte ridit så mycket.

Har försökt att få in dem i någon äldre läromästare men ACK ACK ACK....det är lönlöst och deras föräldrar syns aldrig till och de är ytterst okunniga vilket innebär att de litar blint på barnens E N O R M A kunskaper....spelar ingen roll vad man säger...barnen vet bäst, för barnen är ju SÅÅÅåååå duktiga !!!

Jag hade hoppats att de skulle ha lärt sig en läxa från förra hästen.

Är det här ett vanligt fenomen...att ungdomar, barn & vissa vuxna inte ser sin egen kompetens så som den egentligen är ? Vad har ni för åsikter och vad får ni för reaktioner när ni läser det här?

Det är ju så sällan dessa historier slutar lyckligt som i en Min H*st novell.

ha de gôtt :cool:

Sv: Att ta sig vatten över huvudet

Oj oj oj..... :rofl: det skulle kunna gå att säga att vi tog oss "vatten över huvudet" . Köpte ett spektakel som stod med ena benet på andra sidan.(hur det gick till och varför är en annan historia) Nu är jag visserligen i ålder 30+ och tog mitt ansvar...i dag är jag nästintill expert ;) (ironi) på allt om har med hästhållning att göra. Ridningen sköter min dotter (11 år) och där har vi varit flitiga användare av instruktör - vilket behövdes och som vi alltid kommer att behöva (har inte insett förrän nu vilken otrolig tillgång och vad viktigt det är är att använda sig av instruktör).
Hästen mår i alla fall bra idag (fick tyvärr en fraktur i maj och står helt still just nu) mot vad hon gjorde vid inköp men självklart...med facit i hand...så tog vi oss vatten över huvudet men lyckades i alla fall att komma ovanför vattenytan. Vår novell är inte färdigskriven än.
Skulle dock inte komma på tanken att köpa en "gammal" travare (då den manliga delen av familjen var inne på det först) eller en unghäst, då det krävs en hel del kompetens som vi inte har för att det skulle gå vägen. Och skulle vi ändå köpa en ung häst så skulle det bli ett evigt, evigt tragglande med instruktör, vilket i sin tur blir ganska dyrt i längden och då kan man hellre lägga extra pengar på en färdigutbildad häst och använda sig av instruktör ibland men regelbundet.
Oj, nu lyckades jag nog svamla till det på många vis...He he...
Och ja, nog tror jag att fenomenet att ungdomar (gäller även vuxna) tror sig vara så mycket mer kompetenta än vad de egentligen är, är vanligt. Tror också att det är vanligt att de inte lyssnar på råd & rön, eftersom "det gäller andra och inte dem" / " det händer andra men inte mig" .Vissa historier slutar dock som novellerna i Min H?st, andra inte.

/ Helena

Sv: Att ta sig vatten över huvudet

jag tror ju att om man har en bra tränare och är okej duktig på att rida så tror nog jag att man kan utbilda en yngre häst, man måste inte vara på elitnivå för att utbilda en häst om man är noga med bra tränare som hjälper än.

man förstör ju en utbildad häst minst nästan lika fort om man inte är duktig och rider fel och aldrig tränar för någon.

sen tror jag att många tröttnar på unghästarna/outbildade hästarna när dom märker att de inte går fort nog eller när dom inte kan göra de dom vill med dom som man kan med en mer utbildad äldre häst, så tror nog många gör lite förhastade köp och då blir de fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 363
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 807
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag har fått erbjudande om att ta över en hund och är sugen på att tacka ja, men tvekar då jag undrar om jag tar mig vatten över huvudet...
2
Svar
35
· Visningar
3 464
Senast: Smulan75
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka