Att ta häst på släp

a_c72

Trådstartare
HUR gör ni när ni kör med häst på släp?
Vad har ni för utrustning på släphästen?
Jag har träns och longerdelta och i den en longerlina som jag håller i på den hästen som går på släp..

Funderar på att prova med Kapson istället då bettet ibland hamnar mindre trevligt..

Anna-Carin

Sv: Att ta häst på släp

Jag har träns och longerdelta och i den en longerlina som jag håller i på den hästen som går på släp..

Funderar på att prova med Kapson istället då bettet ibland hamnar mindre trevligt..

Anna-Carin

Jag har vanlig grimma på min häst i transporten.

Nu senast vi skulle åka så vägrade hon att gå på, hade bara fått för sig att inte göra det men efter några timmars tränande nu i veckan så fungerar det bra igen men jag kommr ha repgrimma utanpå grimman vid lastning nästa gång om hon skulle börja strula.

Jag brukar bara ha en grimma - och så sätter jag elastiska transportrep på vardera sidan om grimman och fast i vagnen. Då kan inte hästen gå så långt åt sidorna. Men min häst är väldigt snäll att ha på släp så det har aldrig behövts mer än så.

De första gångerna hade jag även en halsring som satt ganska löst och med ett rep fäst i halsringen och sedan satt jag på repet. Bara utifall han skulle börja tjorva och grimman skulle gå sönder. Genom att halsringen bara satt fast "under min rumpa" kändes det inte som någon större risk för att han skulle få en snärt av halsringen om han skulle ta sig loss.

Men halsringen fyllde inte någon funktion så numera kör vi i bara grimma men har ett extra grimskaft med utifall han skulle komma lös. Då kan jag i alla fall lägga grimskaftet runt halsen på honom och leda honom hem.

Sedan försöker jag undvika att köra ensam om jag har en häst på släp. Blir det något strul är två hästar mer än man klarar av.

Alltså jag menar när jag KÖR en häst alltså med Sele- vagn och tömmar med mig i kuskbocken och tar med mig häst nr 2 på släp.. Alltså går med bakom/ bredvid vagnen

Anna-Carin

Här ser man lite hur vi har sett ut:

mersommar2007027.jpg

Skulle aldrig tänka tanken att ta häst på släp!! Hästen kan trampa upp i vagnen och skada sig! Hur ska du som kusk kunna hålla koll på två hästar när den ena går bakom? Hur gör du om släphästen kommer lös el börjar krongla om du kör?
Utmana inte ödet i onödan, finns bättre sätt att motionera hästar på!
/M

hej.jag brukar oftast ha grimma å grimskaft men ibland träns och longerdelta.

Å dina stora hästar är sååå fina!

Smarta tips tackar!!
Jag tar normalt INTE med mig häst på släp.. Det sker endast om vi ska upp till jobbet och träna.
Då kör jag först ca 200 meter efter trafikerad väg sen tvärs över en åker och sen ytterligare 2-300 meter efter trafikerad väg...
Jag kan dock INTE klona mig själv och vill kunna träna båda hästarna på banan när vi har tillgång till hjälp!

Anna-Carin

När jag har släphäst så är vi alltid två: en som kör och en som håller släphästen. Skulle aldrig binda släphästen vid vagnen, för stora risker! Vi brukar använda repgrimma och longerlina.

Jag förstår hur du menar - det finns risker med det. Men om man är två i vagnen brukar man se rätt tidigt om det är någon av hästarna som reagerar på något eller så och då brukar det inte vara några problem att avstyra eller åtgärda problemet. Men det är min erfarenhet det...

Man bör förstås vara medveten om den risk man tar och som jag skrivit tidigare - man bör försöka vara minst två i vagnen i vart fall.

Kan tillägga att den bild jag visade här i tråden var en bild som jag "egentligen" inte borde lagt ut på körforumet. Det var en flytt av hästarna och jag hade ännu inte fått mina nya skacklar så jag var tvungen att köra med de gamla och loksele utan draglinor etc. Men det var en kort sträcka bara och bra väg! Vi var två i vagnen också, fotografen var ju med!

man tar naturligtvis inte med sig en häst som man inte vet hur den är,men när man är van så är det inga problem att kontrollera hästen även om den springer bakom.jag brukar ta med unghästar på det viset när jag skall ut,det är otroligt bra träning för dom att följa med en erfaren häst ut på det viset.

Jag tror mig se att hjulfästningarna är olika fram och bak på trillan. Hur har du löst detta? Har själv en trilla som ligger på rygg i väntan på nya hjul.

Anna-Carin

Aha du menar så, har inte provat än för jag har aldrig någon hästvan med. Blir nog repgrimma och långt rep och en hästvan som sitter bak i vagnen, maraonvagnen är jättelätt att stiga i oc ur där bak så den är perfekt att ha häst efter.

Jag tror mig se att hjulfästningarna är olika fram och bak på trillan. Hur har du löst detta? Har själv en trilla som ligger på rygg i väntan på nya hjul.

Tja man köper en som någon redan har bytt axlarna på :angel:

Själv vill jag bara köra ju - är inget duktig på att snickra och pyssla och kan definitivt inget om hjulinfästningar eller fjädringar eller liknande :o

Det går inte få sig en liten peek? Litet foto, bara sådär? ;)

Har ingen närbild på trillan tyvärr. Men jag ska försöka komma ihåg att ta en bild. Fast jag ska åka bort nu över helgen så jag törs inte lova att det hinns med förrän nästa vecka...

Grimma&grimskaft(ta inget kort)/träns&delta eller vad den som har hästen vill ha för något. Vi åker dock alltid två så en håller i hästen. Skulle aldrig våga något annat:crazy:

Jag har repgrimma på släphästen och ett långt rep som jag sitter på. Hästen som är på släp vill jag ha jämte vagnen på min insida för att kunna korrigera så fort som möjligt vid problem. Binder inte fast i vagnen.

I morgon ska jag prova med repgrimma..
OLE DOLE DOFF.. Jag får nog ta med mig båda repgrimmorna upp.. så jag kan välja VEM jag vill köra eller ta på släp..

Båda två går att ta på släp eller köra med den andra på släp..

Anna-Carin

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått ett gammalt enaxlat tranesläp av svärfar att köra hö i, men då jag faktiskt behöver ett släp till hästen funderar jag på om...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: CaisaCax
·
Körning Har en minishettis som är positiv och framåt och rolig att göra saker med. Hon är generellt orädd, utom vid körning och det kommer bil...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka