att starta en klubb!

Cilla

Trådstartare
-hur går det till?
-ekonomiskt ansvar?
-hur många medlemmar måste man ha för att få ansluta sig till svenska ridsportsförbundet?
-kan man tävla för en klubb som inte är anslutna?
-måste man regga sitt klubbnamn någonstans?

jaaa.. ungefär allt som finns att veta om hur det går till vet jag veta. :laugh:

berätta gärna om era erfarenheter om att starta klubb och vad man ska tänka på och se upp med!!

Sv: att starta en klubb!

För att bilda en klubb så finns inget minsta antal medlemmar, men om man vill ansluta sig till SvRF så är kraven minst 25 medlemmar och att stadgarna godkänns av förbundet.

Om man vill tävla så måste man tillhöra en klubb som är ansluten till SvRF. Dessutom måste klubben anordna minst en tävling (lokal eller högre) per år om den ska få ställa ut andra licenser än lokal.

Är man tävlingsryttare och/eller om man vill ordna egna tävlingar så måste man ansluta sig till SvRF. Men om man bara är en liten "stallklubb" som vill hitta på roliga aktiviteter tillsammans så tycker jag att man ska överväga noga om det är värt att ansluta sig till SvRF. Medlemsavgifterna som man betalar in till förbundet är för en liten klubb drygt 100 kr per medlem och år. (Skiljer lite mellan olika distrikt hur det räknas ut, men många distrikt har en stor fast summa i avgift vilket gör att det blir dyrare per medlem i en liten klubb.)

Hur man gör rent konkret för att bilda en klubb är att man kallar till ett "bildandemöte" där man bestämmer att man ska bilda en klubb, fastställer stadgar och namn på klubben samt väljer en interimstyrelse som sitter fram till det första ordinarie årsmötet. Lämpligt är att en arbetsgrupp tar fram förslag på stadgar mm innan detta möte. Typstadgar som man kan utgå ifrån finns på SvRFs hemsida. Om man vill gå med i SvRF så skickar man en ansökan till det distrikt i ridsportförbundet som man vill tillhöra och blankett för det finns på Riksidrottsförbundets hemsida under rubriken "För idrottsföreningar".

På den sidan finns ganska mycket information om hur det går till att bilda förening och vad man ska tänka på. Bland annat står där följande om ekonomiskt ansvar

För ideella föreningar, liksom för andra samverkansformer som är en juridisk person, gäller dock som huvudregel, att det är den juridiska personen som med sina tillgångar svarar för föreningens åtaganden. Styrelsen och medlemmarna går fria från ansvar så länge som verksamheten har skötts korrekt.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar