Att stanna sin häst..

sissu

Trådstartare
Var på kurs för ett tag sedan (klassik dressyr) där var det en hel skara av olika folk.
Det fanns de som red ren AR, de som red dressyr och hoppade och de som red western m.m.m.m.

Det som gör mig mycket förvånad då jag även märk det hemmikring när jag blivit ombedd att hjälpa till är att folk inte kan stanna sina hästar.

Av kursens sex ryttare var det endast en unghäst som lyssnade och gjorde halt med mkt. små signaler från ryttaren. De andra hästarna hade olika lång stoppsträcka med flera försök och lyssnade inget på sina ryttare. Dels för att de inte fått lära sig att lyssna och att ryttarna gav helt andra signaler med sin kropp än just halt.

Att få sin häst att göra halt med små signaler utan att kasta sig bakåt i sadeln och dra i tygeln tycker jag är A&O för att få en trygg häst.
Men det verkar inte som om folk över lag överhuvud taget tänker på att lära hästen detta, alla har väl fått lära sig att en häst som blir dragen i munnen ofta springer fortare, då måste man ju av säkerhetsskäl lära hästen att stanna ovidkorligen på annat kommando, röst eller kropp.

Hur är det där ute igentligen? Ofta kommer det trådar om hästar som är starka, hästar som sticker och inte lyssnar på sin ryttare. Varför ?

MVH/

Sv: Att stanna sin häst..

Ja där handlar det nog många gånger om komunikations bekymmer och så tar man till det enklaste- tyglarna....
Men det handlar kanske om att man måste lära sig att lita på sin sätesridning. Man är så rädd att det ska bli "fel" och det gäller nog i överlag all ridning. Inte bara halterna. Man får inte fängelse om det kraschar, man gör bara ett nytt försök.
Fast ibland så glömmer man och drar i dom där baskade tyglarna...=(

Kommer ihåg 80 år gamla Margo på Irland när jag jobbade där som 17-åring.
Vi satt i bilen (ja, hon körde!!!) och hon frågade mig vilket det viktigaste momentet var i ridningen.
- Jag vet inte, svarade jag, men hon bad mig att gissa ändå.
Efter en stunds gissande på både diverse gånarter och rörelser avslöjade hon för mig, något som idag ter sig som mer självklart, att det är halten som är viktigast. För om du kan göra en halt med hästen väl "on the bit", redo att göra vad som helst på dina signaler, då har du inte så många andra problem att ta itu med sen.

Så alla: Öva halter och lyssna till de äldre ;)

/Z

Visst är dra dig blå i tygeln en enkel väg samtidigt som kroppen säger spring framåt..

Litar man inte på sin kropp eller inte klarar av att hålla kroppen där den ska va eller som man lär in sin häst att lyssna på så kan man lära hästen svar på det verbala och blunda för kroppen, hur du en gör så är det en säkerhet om hästen stannar både från mark och uppsuttet när du ber om det och står där och väntar till nästa signal. Man kan avvärja många spöken och ofrivilliga otäcka situationer om man lärt in detta från början.

Trodde allvarligt talat inte att det var så illa ställt med halten som det verkar vara där ute.

Klok gammal dam!!

Det är nästan det enda jag kan säga att min pålle är BRA på, och det är en pigg f*n.

Jag tror att det är som du säger...Många tänker inte på haltens betydelse, och hur ofta lärs den ut på en vanlig ridskola?

Jag själv har inte tänkt så mkt på det heller, förrens jag köpte min nuvarande häst som är pigg och som reagerade på en förhållning eller liknande med att köra upp huvudet eller hålla emot. Numera lyssnar hon mkt bra (både på röst när jag tömkör) när jag ber om en halt eller halvhalt, på små signaler....

1. Hästar rent generellt sett förflyttar sig när de rids inte med sina muskler utan emd hjälp av sin vikt. Vikten är inte kontrollerad. när häst bär sig med hjälp av sina muskler är förflyttningen kontrollerad. Bär en häst sig med sina muskler behöver ryttaren inte använda kraftiga hjälper för att utföra något alls. då kommer vi till punkt 2. Kommunikation, förstår hästen inte vad ryttaren menar så utför den inte heller detta, eller så lyssnar den inte.

En häst behöver absolut inte lära sig att stanna, den behöver byggas upp så att den har muskler nog för att bära sin egen och ryttarens vikt i de olika gångarterna, är den inte stark nog så klarar den inte heller detta.
sen måste ryttaren lära sig att prata med hästen och hålla kommunikationen öppen så att den dialog uppstår, där hästen likväl som ryttaren berättar om vad ni vill och vad som kommer.

När en ryttare fråga hästen, ska vi stanna, genom att ( alla har ju olika sätt men jag då ) man förenklat sett växer i sadeln, känner man då reaktionen i kroppen att hästen lyssnar uppåt och klara av att sätta under sig något, - den svarar. så är det fritt fram att utföra halten dvs sluta sitt eget rörelsemönster och på så sätt sluter hästen sitt - stannar.

I alla situationer har inte hästen fokus på ryttaren, och ibland klarar inte ryttaren av att få tillbaka fokus. Hur man gör detta beror på hur man rider och vilken situation man är i för tillfället.
Sen frågar vi hästen och ibland så ignorerar hästen oss, då får vi fortsätta fråga tills vi får ett svar - det kan vara nej, men då är det bara att fortsätta fråga och för det mesta ge ett jobbigare alternativ till det vi frågar efter.
Sen måste vi se till att hästen kroppsligt klarar av att utföra det vi frågar efter, annars är det bara rent ut sagt orättvist, då kan vi inte begära det.
och så måste vi se till att hästen faktist förstår det vi begär av dom och att vi inte ger dubbla signaler.

varför människor har svårt för detta är för att det inte är praksis och att många inte ens hörtalas om det, många orkar inte ge tiden att bygga upp, många vet inte hur dom ska kommunisera, många har svårt med sin egna koordination osv.

men i slutändan skulle jag fortfarande ge svaret, okunskap.

Så det du vill säga är att en häst som inte kan bära upp sig med en ryttare kan inte gör en halt? Det kan den ju om man lär den det, sedan att den inte gör en korrekt halt är en annan sak om det är det du menar i ditt inlägg.

Jag pratar om häster som inte stannar alls utan bara älgar på utan att lyssna på sin ryttare så att de får tjata. Alltså ett kommunikationsfel.

Jag har ridit många hästar som inte kan kan bära upp en ryttare på rätt vis p.g.a. att de inte har styrka nog, men nog fasen kan de göra en halt om jag ber om det med små hjälper.

MVH/

Eh? Att göra halt är det enda min häst är riktigt bra på. Det räcker med att jag andas ut så stannar hon lugnt och snyggt och ställer upp sig skitfint. (När vi tävlar dressyr är det alltid halterna vi samlar poäng på.)
Trots det har vi en massa andra problem. Så resonemanget stämmer inte riktigt. (Fast det beror väl vad man utgår från.)

Alltså, inte en halt för små hjälper med omedelbar reaktion, då blir det alltid en viss sträcka för tyngden i fart att stannas med hjälp av muskler, om hästen inte redan bär sig med sina muskler.

genom det blir kommunikationen inte fin, tar det 3 sekunder för hästen att stanna använder du dig av en hjälp i tre sekunder, eller många små hjälper. Det ser inte jag som fina eller små hjälper. Det är mycket och tjatigt.

- vilket det iofs alltid blir ibörjan när man rider en häst.

Menar du att du oavsett om hästen in bär dig eller inte, kan göra en halt ifrån en galopp med omedelbar verkan genom en enda liten hjälp, så som att andas ut eller ta en tiondels sekund i tygeln eller hur du nu gör det?

även om hästen lyssnar på dig så är det inte fysiskt möjligt för den att utföra det du ber den om utan en viss fördröjjning såvida den inte bär upp sig och ryttaren med hjälp av muskler i stället för vikt.

DET å sin sida behöver inte alltid betyda att hästen har kommit såpass långt att den sätter under sig och utför höga skolor. Allt är nivåer och man arbetar ( i mina ögon ) alltid för att komma närmare den nivån, och det gör man i mina ögon genom att arbeta mot att hästen bär upp sig allt mer, och då gör man det möjligt för den att svara allt snabbare och lättare för hjälperna.

Jag förstår vad du menar och vill få fram men det är på en annan nivå än den jag pratar om i huvudtråden.

Nu pratar jag om hästar som blivit ridna länge och mycket som behöver ha en halv kortsida eller mer för att ens komma på tanken att lyssna och göra vad ryttaren försöker med alt. hästar som bara drar åt sig tygeln och stretar för att ryttaren inte har ngn. kommunikation ngn. annanstans än via tygeln. Det handlar alltså om säkerhet och kommunikation som inte fungerar, kanske jag borde lagt denna på hästhantering men de flesta förstår vad jag menar och det handlar ju om ridning.

Och ja, jag hade en häst som av fysiska problem inte kunde bära sig rätt men som hade muskler nog för att kunde stanna från galopp till halt genom ett språng genom att jag antingen sa whoo, eller vinklade om mina lår minimalt. Vet inte hur många tiondels sekunder det tar, men de är inte många, men det är inte huvudsaken utan huvudsaken är att en häst lyssnar på sin ryttare och stannar.
Men som sagt jag tror vi pratar om varandra här i frågan.

MVH/

*skratt*

det låter så ja... men ang. det du säger om kommunikation tror jag fortfarande att okunskap är nyckeln, naturligvis måste det alltid infinnas en kommunikation men jag tar det så otroligt självklart *dum kanske*

Jag är på samma spår som Elizette. Man måste skilja på halt och att stanna. Självklart ska man kunna få stopp på hästen och ha kontroll över den.
Men kunde jag inte göra en korrekt halt i skritt skulle jag inte gå upp i trav och försöka göra det. En häst kan inte göra en korrekt halt på ett ögonblick. Det kräver förberedelse. Men stanna på ett ögonblick kan de klara av.
Det är stor skillnad på att stanna och att jobba enda in i halten.

Trist dock att folk har så dålig kontroll att de inte får någon som helst reaktion på en halv långsida. Då kanske man skulle ta och börja om med grundarbetet i en långsammare gångart. Om jag gör ngt vill jag att min häst reagerar på det. Tyvärr gör man ju ibland saker man inte tänker på och stör hästen och gör den van vid "brus" av olika slag. Viktigt att försöka vara medveten om vad man gör med sin sits och försöka få hästen att lyssna på små hjälper. Och att försöka jobba bort sina omedvetna rörelser eller brist på dem.

Det är en självklarhet även för mig, men nu har jag fått inse att det är inte självklart, det är en skrämmande stor bristvara. Å ja, visst har det med okunskap och -eller bristande intresse över att man kan ha en fungerande kommunikation med sin häst.

Men kan man inte ens få stopp på sin häst så kan man knappast få till en korrekt halt och ännu mindre få en säkrare häst att rida eller promenra med överlag.

MVH/

Hur gör du halt? Eftersom vi alla gör på så många olika sätt skulle det vara intressant att höra hur du gör. Det verkar ju uppenbart fungera. Har inga större problem att göra halt på min unghäst men visst kan det finslipas en hel del så tips mottages tacksamt.

Hade skrivit ett långt svar så jag han bli utloggad :devil:

Nu gör jag bara ett kort svar uppsuttet hur jag stannar en häst.

På en häst som bara ev. kan stanna för tygeln gör jag på följande vis.

Jag vrider om mina händer ganska tvärt för att få en uppmärksamhet (jag gillar inte tjat och sega hjälper så i inlärningsskedet överdriver jag hjälperna) till detta lägger jag om min lår så att jag öppnar upp och vrider om mitt bäcken till en bromsande rörelse för hästens bog. När jag får minsta respons så ger jag eftergift men ligger kvar med mitt bäcken en stund för att få uppmärkamheten uppåt i från tyglen.

Efter två-tre försök eller liknande så har hästen märkt att det händer ngt. i sadeln och jag får rätt respons, då tar jag bort tygelns effekt mer och mer medans jag har samma överdrivna säteshjälp. När jag märker att hästen stannar för säteshjälpen så är den uppmärksam och mogen för mindre hjälper även där tills de blir minimala. En häst känner en fluga så vi behöver inte ha så stora hjälper, vi behöver bara få dem att lyssna igen efter att ha varit avtrubbade en stund.

Detta var på okända eller andras hästar som bara eller knappt kan stanna för tygeln. De har hittils lärt sig detta så att det sitter under en lektionstimme. Ngn. upprepnings behövs så klart men grunden och förståelse sitter.

När det gäller mina egna så har de redan kunna stanna innan jag sätter mig på dem både verbalt och kroppligt beroende på var jag är i position. Där använder jag mig av samma säteshjälp men med det verbala som förstärkning istället för tygeln.

Hästar är hästar och saker kan hända som gör att hur bra man en kan använda sin kropp så kan den komma ur total obalans och försärka en ex. redan skrämd eller stressad häst därför så vet mina hästar att "whoo" betyder stanna hur galet jag än bär mig åt däruppe eller från marken och det har varit räddningen många gånger.

MVH/

sissu skrev:
lägger jag om min lår så att jag öppnar upp och vrider om mitt bäcken till en bromsande rörelse för hästens bog.
Hur menar du? Vrider om bäckenet till en bromsande rörelse för hästens bog??? Kan du förklara litet närmare, jag förstod inte. :confused:

jalla_sopis skrev:
Hur menar du? Vrider om bäckenet till en bromsande rörelse för hästens bog??? Kan du förklara litet närmare, jag förstod inte. :confused:

Skall försöka.

Svårare om man rider med korta läder. Enklast är detta när man sitter korrekt i lod och rakt över sina främre sittben.

Överdrivet förklarat nu. När man vrider om sina lår in mot hästen och kniper åt så öppnas även bäckenet och roterar framåt som ett U (sitt på en stol och skjut ryggoch känn vad som händer i sitt bäcken), för hästen är detta en bromsande rörelse för hästens bog och man bromsar upp den, samtidigt som man gör detta så lättar man ngt. ur sadeln vilket i sin tur inbjuder hästen att komma upp med sin rygg istället för att skjuta/sänka undan den som ofta annars kan hända på hästar som inte är tillräckligt starka eller när ryttaren sätter sig mer på "rumpan" för att bromsa.

När hästen senare är mer skolad och stark så räcker det med att antingen andas ut, eller bara osynlligt knipa till för att få en respons till halt och så vidare ....Beroende på hur mycket man kniper eller inte inte så kan man varefter efter få en samlande effekt och även en halv halt om man rider sådant ur detta men det är längre fram och bäckenet får göra lite annat då också.

Hoppas det hjälpte.
MVH/

sissu skrev:
När man vrider om sina lår in mot hästen och kniper åt så öppnas även bäckenet och roterar framåt som ett U (sitt på en stol och skjut ryggoch känn vad som händer i sitt bäcken
Tack för snabb förklaring!

Men jag måste ställa en fråga till: När jag sitter och provar rörelsen (sitter på jobbet, ingen här...) känns det mer som jag brukar göra när jag driver med sätet. Jag kanske missförstått dig. När jag gör rörelsen spänner jag även skinkorna, så att både de och sittben lyfts ur stolen. Gör jag fel eller hur kommer det sig (om du nu kan veta det! :angel: ) att jag använder sätet på det här sättet när jag driver!?

Tillägg litet senare: nu har jag funderat mer och kom på en gång när jag övade halvhalter med sits utan stigbyglar. Då rörde jag lår/bäcken så att det kändes ungefär som om jag var en grenklyka som hängde över sadeln. Det fungerade utmärkt. Bra, då har jag känslan.

Nu - förstås - en fråga till: Har du något tips om hur man kan åstadkomma detta med stigbyglar på fötterna? Jag har försökt ibland, men inte lyckats.

Senast ändrad av en moderator:

Du lyfter med sittbenen för du sitter på sina bakre sittben som finns i rumpan, jag sitter på mina främre sitt ben = slidbenen = lodrät rak sits genom kroppen och benen hänger då i lod.

Läng stiglädren så att benen kan hänga i lod med all tyngd nere i foten, men det kräver nästan att man då sitter på främre sittbenen för att kunna åstadkomma, alternativt kan man om man sitter på bakre sittbenen lägga bak lår och knän lite mer mot hästens bakdel, då hamnar man också i bättre sits. När du provar det och det känns helfel, då brukar det vara rätt om man inte är van vid den sitsen.

Jämförelsen med att driva kan jag inte jämföra med då jag inte driver med sätet alls utan bara försöker följa med hsätens rörelser istället och "knycker" till i rumpan här och där eller i ett ben ngn. ibland om det behövs.

MVH/

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 768
Senast: Lindah
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar