att stänga in dräktiga stallkatter, ideer hitåt!

P

Pantalon

Hej igen alla!
Jag ska försöka göra detta till ett kort inlägg så ni orkar läsa och svara.
Det första jag vill säga (och som eg inte har med saken att göra) är att alla gårdens katter ska kastreras så fort som möjligt.
Vet ju att detta är ett hett ämne så jag vill ha det klart;)

Våra tre honor blev dräktiga under våren. En av dem har redan fått sina två.

Vi har alltså två högdräktiga katter. Jag tror att de kommer få sina nu första eller andra veckan i maj.
Har räknat så gott jag kan.
Dessa två honor kommer bra överrens, delar matskål etc. Tror att de är mor o dotter..
Jag är 99% säker på att de kommer gömma sig och ungarna när det blir dags och jag vil inte inte inte ha fler halvvilda katter - det ska ta slut nu!!
Jag behöver alltså på något sätt stänga in dem men har inget utrymme för det!

Vad ska/ kan jag göra?

Det enda jag öht kan komma på är att sätta ihop två stora burar, ni vet som typ sådana man har till fåglar på djurpark.. men allvarligt kan man göra det? Känns konstigt.

Sv: att stänga in dräktiga stallkatter, ideer hitåt!

Ett badrum vore nog bättre. En liten akutbur kan nog göra en dräktig hona mycket stressad... På badrummet kan du ju hålla hygieniskt rent och säkert ha iaf 2 av honorna där, de som kom så fint överrens. Alla har vi ju badrum :)

Lycka till, bra att det blir sista gången nu och tänk på att inte släppa ut honorna innan de kastrerats, de kan börja löpa bara några veckor efter födseln.

Jag känner också att det blir lite fel med buren.
Mitt problem är att jag inte har något badrum att stänga in dem i då delar av familjen är allergisk:crazy:
Om jag haft ett "riktigt" utrymma att använda hade jag gjort det.

Jag måste antagligen bygga något åt dem.
Kan man ha tv¨honor instängda tillsammans även om de ska ha ungar?
Vill de föda trots det?

Är dem så tama så du kan hålla dem och så?

Två veckor innan födsel brukar jag ställa in en låda/or i stallet som jag gjort iordning. Och visar katterna dem lite då och då. Och när jag börjar se att det är på G så brukar jag ropa dem till lådan och dem hoppar i och sen brukar jag sitta där en liten stund! Och gör så lite då och då. Och sen när man kommer ner där en dag så ligger dem där med sina underbara små bäbisar!

Har alltid funkat med mina katter, men dem är ju även inomhus och väldigt tama!

Fast detta funkar ju absolut inte om man vill undvika att mammorna blir dräktiga snabbt igen efter dräktigheten. Som TS är inne på, tror jag att hon måste stänga in dem någonstans.

TS, kan du bygga en större bur/inhägnad någonstans i stallet? Med nät kanske? Lycka till!

Visst kan du sätta dem i burar om ingen bättre lösning finns men det får nog vara rejält stora hundburar för att det ska vara acceptabelt. Det måste ju få plats låda, kattbädd, mat och vatten där inne.

De bör dock inte stängas in tillsammans, varken i bur eller rum. Kattmammor med nyfödda kattungar kan bli riktigt stingsliga och instängda i bur kan de lätt börja slåss så om du inte vet att de går bra ihop när de har ungar är det säkrast att separera dem.

Visst kan du sätta dem i burar om ingen bättre lösning finns men det får nog vara rejält stora hundburar för att det ska vara acceptabelt. Det måste ju få plats låda, kattbädd, mat och vatten där inne.

De bör dock inte stängas in tillsammans, varken i bur eller rum. Kattmammor med nyfödda kattungar kan bli riktigt stingsliga och instängda i bur kan de lätt börja slåss så om du inte vet att de går bra ihop när de har ungar är det säkrast att separera dem.

Instämmer med Sol.
Hundbur el liknande är tämligen oK om det kniper.

Även det andra rådet låter vettigt. Senare kan du säkert prova att föra dem samman, men ta det säkra före det osäkra i läget 1. Dvs, 2 hundburar...

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 146
Senast: dotzie
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 304
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 258
Senast: monster1
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 484
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama