Att sriva protokoll (användbara förkortningar)

Sv: Att sriva protokoll (användbara förkortningar)

Så det kan faktiskt gå jättebra ändå, om man är nybörjare.

Jag har också samma erfarenhet! Har skrivit på två tävlingar hitills, båda har varit på ponnyderbyt i Dagstorp med hela eliten på plats!
Och det har gått bra även om jag inte kunde programmen innan. Men jag har blivit placerad hos snälla domare som inte kommenterar allt eftersom jag var nybörjare och då hinner man ju lära sig programmet efter ett par ekipage.

Tycker det är väldigt nyttigt och kul att skriva, får så många bra tips till sin egen ridning då och så lär man sig vad man ska titta efter när man bara är publik!

Men förkortningar kan jag inte så många, behövdes inte, jag hann med och skriva allt domaren sa. Men kan tänka mig att det behövs om man hamnar med ngn som kommenterar massor!

Hur mycket du behöver förkorta beror lite på hur långa kommentarer domaren har. Har en gång råkat ut för en som ville att jag skulle skriva typ tre-fyra meningar på varje bedömningspunkt. Det var varken tidsmässigt eller platsmässigt möjligt för vissa rader var ca 5 mm höga! Där gällde det att förkorta så mycket som möjligt.

gsk - ganska

Vad är det förresten med domare och ordet 'ganska'? Är de gifta eller?

"Ganska" är förknippat med siffran sju som står för "ganska bra". Vill man som domare sätta en sjua för tex en volt som man tyckte var hyfsat rund och ok i takten, blir det lätt att använda ordet "ganska" (rund och taktmässig). Hade man bara kommenterat med "rund och taktmässig" borde betyget ha varit en åtta.

gsk - ganska

Vad är det förresten med domare och ordet 'ganska'? Är de gifta eller?

Haha - det undrar jag också! Jag har till och med fått kommentaren "ganska trevlig ponny" - funderar fortfarande på om det ska tolkas positivt eller negativt.. :angel: Vaddå ganska, antingen är det väl ponnyn trevlig, eller inte, eller...? :cool:

Jag håller med om det där Ganska :crazy:
Jag tror denna dommare säger ganska lite. Jag har själv ridit för henne och det är ganska korta komentarer måste jag säga. Allt som stod på helhets intrycket på alla 3 program var -prydligt ridet :p

När jag är protokollskrivare så förkortar jag ungefär som i sms :p Typ att jag skrivet mkt istället för mycket. Annars förkortar inte jag så mtk. bara om det är mkt att skriva (som en gång när jag skrev åt en häst som bockade och sparkade bakut och inte gjorde någonting rätt, då var inte en enda rad tom och jag har kramp i armen)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård