Att sriva protokoll (användbara förkortningar)

S

super_fantan

Hej! Tänkte skriva protokoll på en dressyr tävling. Någon som har en lista på användbara förkortningar??

Typ. Över handen ,etc. :p

Sv: Att sriva protokoll (användbara förkortningar)

över tygeln - ö t - är väl det jag kommer på nu :p

sen är det väl till att använda "vanliga" förkortningar till de ord som går, men för guds skull - skriv läsligt! :angel: :p

kl

sen kan man skriva "dito" om det är samma kommentar som ovan.

jag ska nog också testa att vara protokoll-skrivare :D

Tillägger till vad aprilia skrev om när det är samma kommentar som punkten innan, brukar det skrivas t ex se ovan eller -"- som sen bara brukar bli " . Visar det sig att det kommer att bli nedflyttningstecken genom hela protokollet - skippa det och kommentera det under allmänt intryck! :p

När jag har varit protokollskrivare tycker jag att man hinner med att skriva ner allt, och det underlättar för ryttaren om man inte skrivit massa förkortningar.

det beror ju helt på hur mkt domaren säger? och vad det är för program.
jag har skrivit en del senaste året, jag skriver VÄLDIGT snabbt, även i andra sammanhang, men får ändå arbeta så pennan glöder för att få med allt de domare jag skrivit för, sagt.

sen vet jag att jag själv uppskattar att få ett protokoll som faktiskt innehåller kommentarer, det sämsta jag varit med om är att få ganska dåliga poäng, men bara kommentarer på kanske 2-3 bedömningsgrupper, då är det svårt att lära sig något :crazy:

Ang. förkortningar så använder jag inte så många, de brukliga naturligtvis, ö.t. förstås, och så en domare som var väldigt noga med att säga t.ex. "g. bra" etc, alltså att g står för ganska, kan vara nyttigt att ha med sig då det sägs hyfsat ofta :p

Fast så får man väl inte göra? Domaren väljer ju själv vad som ska skrivas på varje enskild bedömningsgrupp, och sedan skriver de ofta de allmänna intrycken själv. Så har det iaf varit de gånger jag har skrivit, och även när jag dömt. Hade blivit rätt irriterad om den som skriver åt mig börjar skriva grejer på allmänt intryck som jag vill ha på de enskilda rörelserna.

Allmänna tips när man är domarsekreterare: Fråga domaren hur han/hon vill ha det, fråga om det är OK med vissa förkortningar, alla domaren kanske inte vill att man skriver g. bra, ö t och liknande. En del domare talar om vad man ska skriva på allmänna bedömningspunkter, en del vill skriva de kommentarerna själv. Det är också bra att lära sig programmet ordentligt och slänga ett öga på ryttaren då och då så att man har koll på att man skriver på rätt rörelse.

Ingen aning, men jag har i ett LC program, en av mina första tävlingar, fått kommentaren "över tygeln" på första punkten och sen nedflyttningstecken genom hela protokollet. Sen står det givetvis under allmänt intryck "över tygeln". Jag tror jag fattat vinken liksom, man ser nog ganska fort om det är en häst som kommer att gå över tygeln mestadels, varför då inte satsa på att kommentera andra saker som ryttaren kan ta med sig och träna på, och under allmänt intryck skriva "hästen genomgående över tygeln" eller nåt..? I det fallet tycker jag att det är mycket viktigare att man kan ta åt sig konstruktiv kritik än att få upprepat något som jag redan vet, gång på gång..

Fy vad tråkigt! Låter som en rätt dålig domare... i en L:C brukar det ju finnas hur mycke som helst att kommentera på. Är ju rätt viktigt att få med de positiva sakerna också, för det finns alltid något positivt.

mm bra tips! Jag tror jags ka skriva LC:2 i sånna fall.Får plugga in det så jag kan det :angel:
Jag är bra på att skriva snabbt ! Måste bara få det läsligt också :p:p

Jag har skrivit en hel del protokoll. Läslighet prioriteras. Sedan försöker jag hinna skriva ner så mycket som möjligt av det domaren säger. Användbara förkortningar är t.ex. ÖT för Över Tygeln, gsk för ganska, fattn för (galopp)fattning och överg för övergång.

Ju fler program man skriver desto lättare blir det att hitta förkortningar. Man vänjer sig och tränar upp sig. Viktigt tycker jag är att man har en bra kommunikation med domaren, man ska ha kollat upp i förväg hur domaren säger kommentarer/poäng och hur man ska göra om man kommer i otakt. De flesta domare jag skrivit åt har skrivit det allmänna intrycket/omdömet själva. Skönt tycker jag, för då får jag vila handen. Dessutom blir de kommentarerna mer personliga från domare till ryttare om domaren skriver dem själv.

Slutligen, se till att det finns många pennor! Vanlig kulspetspenna funkar dåligt när det är kallt, tuschvarianter kan vara bra som back up. Och så BÖR eller SKA skivaren kunna programmen utantill. Annars blir det jättesvårt att hänga med. Att slänga ett öga på ryttaren då och då är också bra.

Det där var ungefär vad jag tänkte skriva.

Till TS
En förkortning jag brukar skriva är ökad s. om det är ökad skritt och det är mycket att skriva. Men sen ska man nog inte sitta och försöka komma ihåg massa förkortningar, man skriver det som domaren säger, och vissa förkortningar har man i huvudet. Annars tar det bara tid att föröska tänka vad förkortningen är för just det ordet.
Och absolut att man ska kolla på ekipaget, jag gör det så fort jag inte skriver, dels för att lära mig och dels för att se så att jag är rätt.
Glöm inte att fråga domaren innan om den säger betyget först och sen komentaren, eller tvärt om, alla gör olika.

Ingen aning, men jag har i ett LC program, en av mina första tävlingar, fått kommentaren "över tygeln" på första punkten och sen nedflyttningstecken genom hela protokollet. Sen står det givetvis under allmänt intryck "över tygeln". Jag tror jag fattat vinken liksom, man ser nog ganska fort om det är en häst som kommer att gå över tygeln mestadels, varför då inte satsa på att kommentera andra saker som ryttaren kan ta med sig och träna på, och under allmänt intryck skriva "hästen genomgående över tygeln" eller nåt..? I det fallet tycker jag att det är mycket viktigare att man kan ta åt sig konstruktiv kritik än att få upprepat något som jag redan vet, gång på gång..

Jätteviktigt att skriva ut ö.t eller nedflyttningstecken genom hela eller de delar som domaren uttrycker. Du får inte hoppa över det. Ska ge ett exempel.. Säj att domaren säjer så här: "över tygeln, annars ganska bra takt" Poängen blir 5. Du väljer att hoppa över att skriva ut "över tygeln" eftersom det börjar bli tjatigt. Kvar blir "ganska bra takt". Som domare får du inte sätta en femma på kommentaren "ganska bra takt", då skall ekipaget ha högre poäng än en femma. Men faktumet att hästen var över tygeln förklarar siffran fem. Man får aldrig som skrivare hoppa över något som domaren säjer då bilden av programmet kan bli fullständigt fel för ryttaren som sen ska läsa protokollet.

*KL*

Viktigt också att skriva ordet "ganska" eller att förkorta ned det till "g". Om domaren säjer "ganska bra takt" som enda kommentar på någon rörelse, motsvarar ordet "ganska" en sjua. Om sedan domarsekreteraren inte skriver ut "ganska bra takt" utan istället väljer att skippa ordet ganska, blir det en missvisande kommentar till poängen. "Bra takt" som enda kommentar bör ge en åtta istället, då åtta står för "bra", sju står för "ganska bra". Sånt är viktigt för både domare och ryttare. Som domare vill du ha uttryckt vad du sagt, som ryttare vill du förstå poängen och kommentaren och att bägge så att säja hör ihop.

Senast ändrad:

*kl*
Jag har varit domarsekreterare på rätt många tävlingar. Om du är ovan, så tala om det för domaren innan tävlingen börjar. Då kan de vara "extra behjälpliga". Om man inte har skrivit för domaren innan så är det bra att fråga hur just den domaren lägger upp sitt dömande.

Se till att du kan programmet du ska skriva!

När man skrivit för många domare hittar man sina favoriter och dom man gillar mindre, jag har en som jag mer än gärna skriver åt men det finns också en domare som jag ALDRIG kommer att skriva åt igen.

KL

Tänkte bara berätta om när jag skrev för en domare nyligen.
Det var första gången jag skrev överhuvudtaget och det var klubbtävling. Jag skrev bl.a. på ett LA och ett medelsvår B-program som jag varken kunde elr tittat på tidigare. Men vet ni, fastän jag inte kunde dom hängde jag utan några som helst problem med domaren genom hela programmet. Det gick hur bra som helst och domaren var jättenöjd med mig som skrivare, hon berömde mig inför andra och för min tydliga handstil. Lite på skämt sa hon att jag kunde hänga med henne som skrivare på tävlingar :rofl:
Så det kan faktiskt gå jättebra ändå, om man är nybörjare.
Jag använde faktiskt bara förkortningen ngt, men man lär nog sig mer ju mer man skriver.

jag har samma erfarenhet :)
skrev för första gången ever på en ponnyallsvenskan i somras, trodde jag sagt till klubben att jag inte skrivit innan, men de hade tydligen missuppfattat :p
domaren var iaf tydlig och bra, vi gick igenom programmet innan, hon var duktig och ganska lätt att skriva åt. efteråt sa hon att hon var så himla glad för att hon fått en erfaren skrivare som redde ut alla svårigheter :D

Delvis knapplån

Jag har skrivit mycket i mina dagar. :) Förkortningar använder jag helst inte. Hinner jag inte skriva så skriver jag en förkortning till mig själv som jag skriver ut när programmet är färdigskrivet.

Viktigt också som sagts innan att skriv ordagrant vad domaren. Viktigt att ha bra kommunikation, jag vill alltid att domaren ska titta igenom protokollet noga efteråt så jag inte missat något (så mycket det finns tid till dvs).

På NM för ponnyer för ett par år sedan skrev jag för huvuddomaren, dom var engelska. DET var svårt, hon använde uttryck som jag inte visste fanns. ;) Men det var bara att hålla en god kontakt och kommunikation och fråga om man inte fattade. Mina stavfel rättade hon till. Lärorikt var det i alla fall!

Jätteviktigt att skriva ut ö.t eller nedflyttningstecken genom hela eller de delar som domaren uttrycker. Du får inte hoppa över det. Ska ge ett exempel.. Säj att domaren säjer så här: "över tygeln, annars ganska bra takt" Poängen blir 5. Du väljer att hoppa över att skriva ut "över tygeln" eftersom det börjar bli tjatigt. Kvar blir "ganska bra takt".

Å andra sidan så betyder ju en kommentar "genomgående över tygeln" samma sak som ö t med miljoner nedflyttningstecken, eller hur, det ser bara lite trevligare ut?! Om jag får en kommentar om genomgående över tygeln, så förstår jag ju varför jag bara får en femma, även om takten är "ganska bra", det är för mig helt självklart.
I mitt fall handlade det dock om ett protokoll som bestod av b a r a över tygeln, och visserligen så skulle de ju skriva något, men hur kul är det att få på sin första tävling? Sen är det ett domar-problem i första hand självklart, för skrivaren kan inte lägga till egna kommentarer, men ändå. Jag tycker kanske att domaren borde inse det. Har jag två likdana protokoll, med samma poäng, så är det helt klart lättare att ta till sig det där det inte bara upprepas hela hela tiden, för då ser man det inte till sist.

Skrivaren ska skriva vad domaren säger, största problemet är att domaren inte alltid bryr sig om att titta. Om man tycker det är så tråkigt att dömma "ungar som inte kan rida" som nån domare uttryckte sig, att man inte kan hitta något positivt alls, så borde man kanske fundera på att tacka nej..

Senast ändrad:

Å andra sidan så betyder ju en kommentar "genomgående över tygeln" samma sak som ö t med miljoner nedflyttningstecken, eller hur, det ser bara lite trevligare ut?! Om jag får en kommentar om genomgående över tygeln, så förstår jag ju varför jag bara får en femma, även om takten är "ganska bra", det är för mig helt självklart.
I mitt fall handlade det dock om ett protokoll som bestod av b a r a över tygeln, och visserligen så skulle de ju skriva något, men hur kul är det att få på sin första tävling? Sen är det ett domar-problem i första hand självklart, för skrivaren kan inte lägga till egna kommentarer, men ändå. Jag tycker kanske att domaren borde inse det. Har jag två likdana protokoll, med samma poäng, så är det helt klart lättare att ta till sig det där det inte bara upprepas hela hela tiden, för då ser man det inte till sist.

Skrivaren ska skriva vad domaren säger, största problemet är att domaren inte alltid bryr sig om att titta. Om man tycker det är så tråkigt att dömma "ungar som inte kan rida" som nån domare uttryckte sig, att man inte kan hitta något positivt alls, så borde man kanske fundera på att tacka nej..

Jag förstår vad du menar och är ute efter. Men som du säjer, det är ju domarens problem att deala med, förhoppningsvis kanske hon/han blir uppletad senare och får förklara sig. Och sedan kan ju klubben undvika nämnda domare i fortsättningen. Hon/han fattar nog vinken när telefonen slutar ringa så småningom.

Det jag är ute efter är att som skrivare måste du skriva ned ordagrant (eller med lämpliga förkortningar) vad domaren säjer, även om du kanske inte håller med i vad som säjs. :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård