S
super_fantan
Hej! Tänkte skriva protokoll på en dressyr tävling. Någon som har en lista på användbara förkortningar??
Typ. Över handen ,etc.
Typ. Över handen ,etc.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning, men jag har i ett LC program, en av mina första tävlingar, fått kommentaren "över tygeln" på första punkten och sen nedflyttningstecken genom hela protokollet. Sen står det givetvis under allmänt intryck "över tygeln". Jag tror jag fattat vinken liksom, man ser nog ganska fort om det är en häst som kommer att gå över tygeln mestadels, varför då inte satsa på att kommentera andra saker som ryttaren kan ta med sig och träna på, och under allmänt intryck skriva "hästen genomgående över tygeln" eller nåt..? I det fallet tycker jag att det är mycket viktigare att man kan ta åt sig konstruktiv kritik än att få upprepat något som jag redan vet, gång på gång..
Jätteviktigt att skriva ut ö.t eller nedflyttningstecken genom hela eller de delar som domaren uttrycker. Du får inte hoppa över det. Ska ge ett exempel.. Säj att domaren säjer så här: "över tygeln, annars ganska bra takt" Poängen blir 5. Du väljer att hoppa över att skriva ut "över tygeln" eftersom det börjar bli tjatigt. Kvar blir "ganska bra takt".
Å andra sidan så betyder ju en kommentar "genomgående över tygeln" samma sak som ö t med miljoner nedflyttningstecken, eller hur, det ser bara lite trevligare ut?! Om jag får en kommentar om genomgående över tygeln, så förstår jag ju varför jag bara får en femma, även om takten är "ganska bra", det är för mig helt självklart.
I mitt fall handlade det dock om ett protokoll som bestod av b a r a över tygeln, och visserligen så skulle de ju skriva något, men hur kul är det att få på sin första tävling? Sen är det ett domar-problem i första hand självklart, för skrivaren kan inte lägga till egna kommentarer, men ändå. Jag tycker kanske att domaren borde inse det. Har jag två likdana protokoll, med samma poäng, så är det helt klart lättare att ta till sig det där det inte bara upprepas hela hela tiden, för då ser man det inte till sist.
Skrivaren ska skriva vad domaren säger, största problemet är att domaren inte alltid bryr sig om att titta. Om man tycker det är så tråkigt att dömma "ungar som inte kan rida" som nån domare uttryckte sig, att man inte kan hitta något positivt alls, så borde man kanske fundera på att tacka nej..