Att som vuxen ta upp ridningen igen - Egoist?

Jag är hög gravid och har en unghäst (2,5 år). Nu under hösten har en vän hjälpt mig att sitta på honom men efter årsskiftet ska han ridas in ordentligt för att sedan visas på treårs testet. Tanken är att han ska bli min tävlingshäst. Har visserligen en snäll mamma som gärna ställer upp och mockar eller är barnvakt några gånger i veckan under ridturerna.
Jag skulle aldrig kunna "offra" hästarna för barn/familj. Stallet är min fristad och det gör mig lycklig, det visste min sambo när vi träffades. :)
Så nej, tycker absolut inte att du är egoistisk!

I vårt stall så hade jag fått en hästöverdos (jobbade 7-22 7 dagar i veckan i ett tävlingsstall) när jag träffade min gubbe så jag var typ "aldrig mera häst". Han har själv ingen bra hästinställning... men med fru och två hästtokiga barn så har han fått kapitulera.
 
Köp och va glad. Strunta i ponny till kidsen. De behöver inte äga en häst, de behöver ridskola, dessutom så kan deras intresse ligga i någon helt annan sport om något år.
Mitt hästägande=en konkurrent om mammas tid. Det är ibland jobbigt att lämna familjen mitt i ett tröstande för att jag ska ut till stallet.
Mina barn spelar nu fotboll, det är träningar två gånger i veckan, matcher ( där min man eller jag skjutsar jämt) varje helg. Det är kioskkvällar och möten. Det är då inte lätt att få till det med tiden. Det hade inte gått om jag inte hade en jättefin gubbe, som ser till att jag kommer iväg till stallet. Dessutom köpte jag en svenssonhäst, som inte blir galen av att stå. Sen har jag fått lära hästen att vi rider i alla väder och i mörker. Jag får rida lite senare på kvällarna nu, när barnen har så intensiva scheman med fotbollen. Den tiden är snart över....
Lycka till

Jag både håller med dig och inte. Ridskolorna där jag bor är inte så bra, däremot hon som har privatstalet är sjukt skicklig tränare. Jag hade tänkt ta en ponny på foder till barnen.
 
Alltså jag blir helt beklämd av en här tråden. Jag blir rent ut förbannad av att TS som mamma måste sätta hela sitt liv på vänt. Det KAN INTE vara meningen att en måste offra hela sin person och sina intressen för att en har klämt ut en unge eller två? VARFÖR ska alltid kvinnan göra den uppoffringen? Varför kan inte mannen ta hand om barnen de timmarna kvinnan är i stallet, varför kan man inte ha en barnvakt i stallet den timmen man vill rida? Måste ju finnas yngre folk i stallet som hade velat tjäna nåt litet extra på det. Pengar verkar i detta sammanhanget inte vara ngt problem.

@KarinS Skulle säga att du definitivt kan kalla detta ett "tjejproblem". Det för att kvinnor fostras in i en omhändertagande, självuppofrande roll som ska ta hand om hem, hus och man. För tydligen är män helt inkapabla till det.

Tycker du får ställa dig själv frågan vilket som är viktigast för DITT mående-att ditt hem ser ut som en bild ur "Sköna hem" eller om du kan ha en hobby som du trivs med? För i ärlighetens namn, att ditt hem ser pedantiskt och perfekt ut handlar enbart om yta och yta gör ingen lycklig på djupet. Möjligen känner du tillfredställelse när ngn berömmer ditt troligen mycket vackra hem-men hur kan någon annans åsikt om hur ditt hem ser ut vara viktigare än en hobby som ger dig tillfredställelse, motion och mening i tillvaron?

Blir som sagt beklämd och måttligt irriterad över den här trådens ens existens år 2014.
 
Alltså jag blir helt beklämd av en här tråden. Jag blir rent ut förbannad av att TS som mamma måste sätta hela sitt liv på vänt. Det KAN INTE vara meningen att en måste offra hela sin person och sina intressen för att en har klämt ut en unge eller två? VARFÖR ska alltid kvinnan göra den uppoffringen? Varför kan inte mannen ta hand om barnen de timmarna kvinnan är i stallet, varför kan man inte ha en barnvakt i stallet den timmen man vill rida? Måste ju finnas yngre folk i stallet som hade velat tjäna nåt litet extra på det. Pengar verkar i detta sammanhanget inte vara ngt problem.

@KarinS Skulle säga att du definitivt kan kalla detta ett "tjejproblem". Det för att kvinnor fostras in i en omhändertagande, självuppofrande roll som ska ta hand om hem, hus och man. För tydligen är män helt inkapabla till det.

Tycker du får ställa dig själv frågan vilket som är viktigast för DITT mående-att ditt hem ser ut som en bild ur "Sköna hem" eller om du kan ha en hobby som du trivs med? För i ärlighetens namn, att ditt hem ser pedantiskt och perfekt ut handlar enbart om yta och yta gör ingen lycklig på djupet. Möjligen känner du tillfredställelse när ngn berömmer ditt troligen mycket vackra hem-men hur kan någon annans åsikt om hur ditt hem ser ut vara viktigare än en hobby som ger dig tillfredställelse, motion och mening i tillvaron?

Blir som sagt beklämd och måttligt irriterad över den här trådens ens existens år 2014.

Hej fina @Fiorano!

(Jag minns dig väl från att jag tidigare härjade på Buke. Men nu kan jag inte komma ihåg mina inloggningsuppgifter till det kontot så det fick bli ett nytt. Vi har tjatat rätt mycket tidigare i våra liv...)

Jag fick en tankeställare av ditt inlägg och jag håller med dig på det stora hela. Det finns dock lite omständigheter som jag inte skrivit om innan i tråden men som säkert skulle klargöra en del för dig/er...

  • Våra barn är 5 och 10 år, den lilla 5 åringen är överallt och ingenstans. Det skulle vara lite av en risk att ha henne lös i stallet utan att ha koll (alltså när jag rider). Den stora tjejen skulle absolut kunna ha kolla på den lilla, men det känns lite hårt att lägga det ansvaret på en 10-åring som regel för att själv kunna ha häst. Som en nödlösning skulle det fungera bra.
  • Min man är pilot och jobbar iväg 2-7 dagar på raken. Jag måste kunna hantera dessa dagar på ett smidigt sätt, jag ser dock inte riktigt lösningen med hästeriet.
  • När min man är hemma ställer han upp för mig till 100% och ger mig frihet att göra vad jag vill. Om det är rida, träna på gym, jobba över eller bara sova i soffan. Han städar (en del), tar hand om barnen, och lagar mat. Jag behöver bara säga när jag kommer hem så är maten på bordet.
  • Städnojjan är något fel i huvudet på mig. Jag blir helt enkelt ARG om det är stökigt och mår inte bra inuti. Jag försöker verkligen jobba med detta, för det är inget som är till glädje för någon.
  • Jag hade en foderhäst när den äldsta tjejen var 5 år som jag tyvärr fick lämna tillbaka till ägaren. Det fungerade inte att ha med sig min stora tjej till stallet, hon var lite för vild och rastlös och jag var rödd att hon skulle skada sig. Till sist blev det stress istället för ett nöje.
  • Samma rädsla finns kvar för den lilla tjejen, men såklart finns den stora som kan passa henne. Jag kan dock inte kräva att båda ska med till stallet VARJE dag utan vill kanske att dom skall kunna vara hemma en timme eller två om det är kallt tex.
  • Jag har fantastiska svärföräldrar som gärna ställer upp, men jag vill inte bygga hela arrangemanget på att nyttja dem. Jag vill att det skall fungera ändå.
  • Min gubbe är väldigt positiv till att jag rider, men är orolig för hur det skall fungera när han är borta.
 
Stall med fullservice låter som en förutsättning. Sen ha en häst som kan stå ett tag vid behov, eller ha en bra medryttare.
 
Nu har jag inga barn, och jag kanske resonerar annorlunda om jag får det, det vet jag ju inte, men som det känns nu är inte min häst förhandlingsbar. Hon är en del av paketet, och det får en eventuellt blivande pojkvän finna sig i på ett tidigt stadium. Nu har jag förstått att du tänkte annorlunda kring hästarna när du träffade din man, och då är givetvis läget ett helt annat, självklart. Men vill du ha häst, så ska du självklart ha det. Det går att lösa, allt går att lösa om man bara vill och har bra uppbackning.

Jag har helinackordering på min häst. Det är inget jag aktivt har valt, egentligen. Jag letade hysteriskt stallplats för att det inte fungerade i mitt dåvarande stall (som sköttes kollektivt, för övrigt), hade två hästar och det enda stall som fanns som kunde ta emot båda två var ett där stallägaren bara kunde tänka sig helinackordering. Annars hade jag fått dela upp dem, och ha dem i två olika stall. Nu har jag flyttat igen, och har även här helinackordering. Inte för att jag verkligen prompt behöver det, det enda jag känner var ett krav från min sida var att utsläppen skulle ingå eftersom jag har långt att åka, men det blev i slutändan lättare att ta helinackordering där det fanns ett "fast" pris istället för att bara köpa till vissa tjänster som hade krånglat till hyran för både mig och stallägaren. Men om man har lite taskigt med tid och inte behöver bekymra sig för ekonomin så är helinackordering absolut att föredra. Min häst är en unghäst, så hon vilar x antal dagar i veckan, och om jag absolut inte kan någon av dessa dagar "behöver" jag inte åka till stallet, och alla andra dagar räcker det med att jag åker dit en gång/dag (jämfört med att jag på ett tidigare stall, som låg kanske fem kilometer närmare mitt hem än vad det här gör, var tvungen att åka dit fyra gånger/dag).

Som flera andra påpekat också, välj en häst som antingen klarar av att stå några dagar om det skulle köra ihop sig, eller skaffa en medryttare. Jag tänker att om du köper en stor häst borde det finnas en hel del unga tjejer som kanske inte har råd att skaffa en egen stor häst, och som skulle bli själaglada för möjligheten att få rida en åtminstone några gånger/vecka? Den möjligheten fick jag när jag var sexton, och jag är otroligt tacksam för det så här i efterhand. En häst dör ju faktiskt inte av att vila två dagar i veckan, om medryttaren rider två dagar utöver det så är det ju bara tre dagar du ska pricka in när din man är hemma eller om du kan ordna barnvakt? Och skulle det fungera med fler dagar vissa veckor är det ju bara att ta av vilodagarna, såvida det är en vuxen häst vi pratar om?
 
Om ni har ekonomi för det och din man tycker det ok så varför inte din yngsta börjar ju snart skolan då kan ju barnen sköta sig själva.
 
@KarinS
Usch, det känns nästan lite läskigt att folk kommer ihåg en här över Buke:o.

Självklart förstår jag att du inte kan har din femåring springandes runt hästens ben när du är i stallet. Jag tänker lite som så att stallet ska vara ett ställe för avkoppling och paus från barnen. Något jag kan föreställa mig blir ännu viktigare när din man är borta flera dagar. Att vara förälder verkar onekligen ganska överväldigande stundvis och jag anar att de föräldrar som får en välbehövlig paus i tex stallet och får andrum kan ha bättre kvalité i sitt föräldraskap. Därav mitt förslag på barnvakt. Om du hade hästen på helinackordering handlar det inte om så lång stund du är i stallet för att rida.

Så som jag ser det borde ett arrangemang med medryttare och en eventuell barnvakt som kan hjälpa dig när din man är borta och helinackordering vara fullt genomförbart:). Kanske hade det kunnat hjälpa med din idé om hur fint det måste vara i huset hela tiden också om hjärnan fick sina dopaminer på annat håll;).
 
Nu har jag inga barn, och jag kanske resonerar annorlunda om jag får det, det vet jag ju inte, men som det känns nu är inte min häst förhandlingsbar. Hon är en del av paketet, och det får en eventuellt blivande pojkvän finna sig i på ett tidigt stadium. Nu har jag förstått att du tänkte annorlunda kring hästarna när du träffade din man, och då är givetvis läget ett helt annat, självklart. Men vill du ha häst, så ska du självklart ha det. Det går att lösa, allt går att lösa om man bara vill och har bra uppbackning.

Jag har helinackordering på min häst. Det är inget jag aktivt har valt, egentligen. Jag letade hysteriskt stallplats för att det inte fungerade i mitt dåvarande stall (som sköttes kollektivt, för övrigt), hade två hästar och det enda stall som fanns som kunde ta emot båda två var ett där stallägaren bara kunde tänka sig helinackordering. Annars hade jag fått dela upp dem, och ha dem i två olika stall. Nu har jag flyttat igen, och har även här helinackordering. Inte för att jag verkligen prompt behöver det, det enda jag känner var ett krav från min sida var att utsläppen skulle ingå eftersom jag har långt att åka, men det blev i slutändan lättare att ta helinackordering där det fanns ett "fast" pris istället för att bara köpa till vissa tjänster som hade krånglat till hyran för både mig och stallägaren. Men om man har lite taskigt med tid och inte behöver bekymra sig för ekonomin så är helinackordering absolut att föredra. Min häst är en unghäst, så hon vilar x antal dagar i veckan, och om jag absolut inte kan någon av dessa dagar "behöver" jag inte åka till stallet, och alla andra dagar räcker det med att jag åker dit en gång/dag (jämfört med att jag på ett tidigare stall, som låg kanske fem kilometer närmare mitt hem än vad det här gör, var tvungen att åka dit fyra gånger/dag).

Som flera andra påpekat också, välj en häst som antingen klarar av att stå några dagar om det skulle köra ihop sig, eller skaffa en medryttare. Jag tänker att om du köper en stor häst borde det finnas en hel del unga tjejer som kanske inte har råd att skaffa en egen stor häst, och som skulle bli själaglada för möjligheten att få rida en åtminstone några gånger/vecka? Den möjligheten fick jag när jag var sexton, och jag är otroligt tacksam för det så här i efterhand. En häst dör ju faktiskt inte av att vila två dagar i veckan, om medryttaren rider två dagar utöver det så är det ju bara tre dagar du ska pricka in när din man är hemma eller om du kan ordna barnvakt? Och skulle det fungera med fler dagar vissa veckor är det ju bara att ta av vilodagarna, såvida det är en vuxen häst vi pratar om?

Tack för bra åsikter!

Hästen jag letar efter skall gå minst LA/LA och vara 10-15 år. Ca 167-180 hög för jag är själv 176 cm. Hellre en äldre häst än en yngre.

Jag vill kunna ha en trygg individ så att till och med en fegkärring som jag vågar lasta och köra själv till träning och tävling. Ingen skall behöva följa med på något jag skall göra med min häst - det blir isf en trevlig bonus.

När jag hade min foderhäst (och en 5 årig dotter som var med i stallet) så longerade jag en del eller tömkörde om jag inte hann rida. Jag har också en bestämd uppfattning om att man kan uträtta ganska mycket på 20 minuter som gör hästen väldigt trött. Allt behöver inte vara konditionsträning, man kan även träna att rida över presenningar eller något annat riktigt läskigt.

Sånt kan göra en häst bli mentalt slutkörd på kortare tid än så.
 
Igår pratade jag med min gubbe och berättade hur jag kände om häst. Att jag inte vill bli gammal utan att få göra detta. Då sa han att han tyckte att jag skulle rida så mycket jag kunde så länge och köpa en häst om 1-2 år när barnen kan klara sig själva en timme till två.

Jag känner starkt att jag ska ha en rejäl 40 års kris
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 195
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 753
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp