Sv: Att släppa ihop två alfaston
I förra stallet så tog man bara in hästen i hagen, utan knussel. Men det var ett större stall med inackorderingar och då är man kanske mera luttrad med ihopsläpp.
När min nuvarande häst flyttades till det stall vi står i idag tog vi det väldigt lugnt. Först i två månader (nästan) fick mitt sto (d-ponny) gå i en egen hage med en shettis.
När vi skulle släppa ihop mitt sto med de övriga stona så tog vi av skorna på ledarstoet. Hästarna hade inte fått gå ner på betet mer än några få dagar och bara någon timme (de är ponnys). Så vi tänkte att bete skulle ta focus från att göra upp... istället blev det världens slagsmål. Min häst som varit nr 6 kanske i förra flocken ( i ragnordning) tog helt enkelt strid mot ledarstoet. De stod och bara matade på varandra med baksparkar. MEN de sparkade bara på "mjukdelarna", kan ha varit ren tur, men det vart inga skador som tur var. Till sist gav sig ledarstoet till förmån för mitt lilla fyraåriga sto och så har det bestått. Det har varit lite gruff i hagen under sommaren och lite in på hösten men nu har det lagt sig.
Vi förberedde oss och gjorde vad vi kunde, men hästarna bråkade ändå. Jag är glad att ingen av dem hade skor på sig.
Nu behöver det ju inte gå så för ts:-) det kommer säkert att gå bra, men jag skulle ta det lugnt, särskilt om det finns en gammal skada. Det är starka krafter...