Att släppa ihop två alfaston

Sv: Att släppa ihop två alfaston

hjälp........ :crazy:

ett oerhört dumt råd!
vet en åring som blev insläppt till en äldre valack i en box, åringen kunde efter det inte vistas i tränga utrymmen.


TS, jag hade släppt ihop och hoppas på det bästa. men det är jag det.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Fast är det så klokt att släppa in mitt sto till hennes gamla flock fast med en ny ledare? Borde det inte bädda för Mer bråk då den nya ledaren kommer att fightas för 'sina' hästar?

Broddar är ju en självklarthet att de inte får ha men bakskorna får sitta.
Staketen är ok och hagen är stor men det är en skogshage. Det finns inte någon plan och öppen hage som är tillräckligt stor för hela flocken.

Jag förstod det som att du ville ha de två stona tillsammans? och inte med resten utav flocken??
Prova släppa ihop dom och se vad som händer..
När det är skador inblandade så beror det oftast på att hästarna antingen inte har ett utvecklat flock beteende eller för att hagen är för liten.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag vill ha alla tillsammans. Det är målet på lång sikt. :)

Min häst har som sagt ett väldigt bra språk, har gått i flock sedan hon föddes och alla hagolyckor har hänt i stora hagar. Jag har väl haft otur...
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

:eek: Du skämtar?

Det finns ingen omständighet i hela universum som skulle få mig att ställa två vuxna hästar som aldrig träffats i en box där de knappt kan röra sig.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

I förra stallet så tog man bara in hästen i hagen, utan knussel. Men det var ett större stall med inackorderingar och då är man kanske mera luttrad med ihopsläpp.

När min nuvarande häst flyttades till det stall vi står i idag tog vi det väldigt lugnt. Först i två månader (nästan) fick mitt sto (d-ponny) gå i en egen hage med en shettis.
När vi skulle släppa ihop mitt sto med de övriga stona så tog vi av skorna på ledarstoet. Hästarna hade inte fått gå ner på betet mer än några få dagar och bara någon timme (de är ponnys). Så vi tänkte att bete skulle ta focus från att göra upp... istället blev det världens slagsmål. Min häst som varit nr 6 kanske i förra flocken ( i ragnordning) tog helt enkelt strid mot ledarstoet. De stod och bara matade på varandra med baksparkar. MEN de sparkade bara på "mjukdelarna", kan ha varit ren tur, men det vart inga skador som tur var. Till sist gav sig ledarstoet till förmån för mitt lilla fyraåriga sto och så har det bestått. Det har varit lite gruff i hagen under sommaren och lite in på hösten men nu har det lagt sig.
Vi förberedde oss och gjorde vad vi kunde, men hästarna bråkade ändå. Jag är glad att ingen av dem hade skor på sig.

Nu behöver det ju inte gå så för ts:-) det kommer säkert att gå bra, men jag skulle ta det lugnt, särskilt om det finns en gammal skada. Det är starka krafter...
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Min dåvarande häst kom till nytt stall o skulle släppas ihop i en flock om ca 6-7 ston varav ledarstoet varit solklar ledare i sina 10 år på gården.

Min var också ledarstot och antog problem, så satte henne i en mindre hagen i den stora hagen, vilket inte var en bra idé då min tog sig ur hagen samt sparkade som fan i eltråden.

Blev inte så mycket bråk sen utan den andra ledarhästen blev totalt utmobbad av min och fann sig som en av de andra i flocken. Sen var allt frid och fröjd bortsett från att det endast var min som fick äta. 6-7 hästar * 2 kg hö/var = alldeles för mycket för en häst.

Hon togs därmed ut ur hagen :p

Mitt tips är ändå den lilla hagen bredvis/i den stora med dubbla trådar så ingen kan sparka igenom osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 611
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp