Att släppa ihop två alfaston

Corax

Trådstartare
Min häst har varit skadad ett tag och har inte fått gå i sin vanliga hage med sina vanliga kompisar.
Efter hon togs ur hagen kom det en ny häst som är väldigt ranghög (alfasto).
Det är även min häst...

Det är tre ston i den stora hagen nu och jag funderar på vad som är bäst vid hopsläpp (som inte ska ske än på ett par veckor).
Jag är ju självklart rädd om min häst och vill minska risken för skada så mycket jag bara kan.

Hur brukar man göra vid såna här tillfällen?
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag hade nog tagit bort broddarna på båda hästar, alternativ tagit av bakskorna.
Kollat hagen, den ska vara stor med öppna ytor så hästarna kan komma undan om de behöver. Staketet ska även vara i bra skick.

Sedan hade jag helt enkelt släppt ihop hästarna och se vad som händer. Lite "slagsmål" osv. är svårt att undvika, men faktiskt så är rejäla skador ganska sällsynta.
Finns ex. ett försök där man släppte ihop äldre ston (6-16år? om jag inte minns fel...) och det visade att låta hästarna hälsa i box först gav ingen effekt, förutom för yngre hästar (under 6år, de gjorde samma studie med yngre ston också) Totalt sätt gjorde dem 106 ihop släpp med okända hästar. Bara 2 blev skadade! och då var det lindrigare skador.

Jag har själv varit med om ett ihop släpp med två ston, och båda var riktiga "surtanter" som i princip inte fungerade i med andra hästar så bra, då båda var väldigt dominanta och nästan "dumma". Men dem två tillsammans fungerade jätte bra!
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Fast är det så klokt att släppa in mitt sto till hennes gamla flock fast med en ny ledare? Borde det inte bädda för Mer bråk då den nya ledaren kommer att fightas för 'sina' hästar?

Broddar är ju en självklarthet att de inte får ha men bakskorna får sitta.
Staketen är ok och hagen är stor men det är en skogshage. Det finns inte någon plan och öppen hage som är tillräckligt stor för hela flocken.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Ja jag hade aldrig gjort det, om andra lösningar fanns. Aldrig. Häst som nyss varit skadad, hagen, och sen ett nytt ranghögt sto med den gamla flocken.

jag håller inte med SaraA ett dugg ang. att det inte gör ngn skillnad att låta hästar stå i boxarna brevid varandra första natten innan hopsläpp. Jag har varit med i svängen fler år än jag vill nämna, och i min erfarenhet är halva hopsläppet gjort om hästarna fått stå brevid varandra innan. Varför i hela friden skulle det bara gälla unghästar? Det köper jag inte för en sekund, och det är inte vad jag erfarit med vuxna hästar.

men om jag var du själv och hade valmöjlighet att inte släppa ihop med det stoet i flock konstellation just nu, så hade jag valt det. Om jag hade måstat, hade jag propsat på att bara släppa ihop med just det stoet i några veckor först. SEN resten av flocken.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Tja, jag har väl ett par alternativ.

- Släppa nya ledarstoet med min nån vecka innan hopsläpp
- Släppa min med boxgrannen som är fyra år nån vecka innan hopsläpp
- Låta hästen gå själv
(de övriga i 'stora' hagen är alltså en tre- och fyraåring samt nuvarande ledarstoet. Alfastoet och treåringen står bredvid varandra i uteboxar)


Detta är de mest logiska alternativen för mig.
Att låta henne gå själv är mest för min egen feghets skull.
Min häst har haft ett fåtal skador under sina åtta år men samtliga har gjorts i hage.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag är som jag är, jag hade aldrig, aldrig släpt ihop om jag inte visste att ett av de där alfa stona skulle ge sig på ett ögonlock.

Jag hade hellre låtit mitt sto gått själv, eller om det fanns en valack hon kunde gå med. Det brukar bli lite lugnare då.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag hade valt att ha hästen själv. Håller med Mimus. Dessutom har du väl haft oro ett tag nu i samband med skadan osv, det är naturligt att man mår rätt dåligt och blir extra orolig ett tag framöver. Om din häst funkar att gå själv, jamen låt den göra det ett tag framöver då, så du får tid att andas, och att hästen inte utsätts för risk i samband med ett halv tveksamt hopsläpp osv. Jag hade valt det alternativet helt klart även om det gällde hopsläpp med annan individ, just nu i detta skedet, tror många resonerar liknande. När hästen läkt ihop fullt ut och ni haft en liten period och kommit igång, ja då kan du titta på att släppa ihop i någon lämplig konstellation!
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

En hästflock och ställning i flocken beror på hästarna. Kommer det en ny häst så rubbas balansen. Ett riktigt ledarsto anfaller inte utan visar med små medel vad som gäller, dvs om den andra hästen fattar och flyttar på sig.
Blir det mycket bråk så beror det på för liten hage eller en häst som har kommunikationsproblem. Det är inte en ledaregenskap.
Hästar som har en "hög position" brukar komma utmärkt överens.
Det är de som vill ha en högre ställning ( ev. ej flockuppfostrad) än de är kapabla till som ställer till bråk.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

+ Mimus

Tack! Vad kloka ni är! :)
Jag blir lätt lite uppstressad av bara tanken på att utsätta min häst för risker.
Men så kommer det kloka Buke-människor och skriver inlägg som är som balsam för själen. :p
Det är så skönt att läsa att det finns fler som jag så jag slutar känna mig så fånig och petig.
(Mimus, du och jag är väl ungefär lika noggranna och petiga har jag fått för mig)

Min tanke var att hon skulle igång hyfsat innan någon form av hopsläpp. Annars ber jag ju verkligen om ett brutet ben.
Sen brukar min häst visa rätt tydligt vad som är ok och inte.


Ponnyryttaren;
Hon som har fyraåringen vill ha sin häst i den fina skogshagen och de andra två går ute till nio på kvällarna. Det gör inte min häst. Så det blir nog svårt att 'få över' någon av 'bebbarna' till min hästs blivande hage (lite kuperad men Mycket mindre).
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Min häst är uppvuxen i flock och pratar ypperligt hästspråk. Hon använder mycket små tecken för att statuera sin ställning.

Jag har dock inte studerat det andra stoet ingående men hon har stått på travet i merparten av sitt liv. Detta Kan ju innebära att de inte har 'korrekt' språk. Men hon verkar vara hyfsat rättvis men benhård.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Det är alltid pirrigt att släppa ihop nya hästar då det är förenat med så stora risker. Vi fick ett riktigt leadarsto till vår flock för ett par år sedan hon var absolut inget problem tvärtom. valacken släppte sin position direkt och dom var aldrig ovänner tvärtom.
Jag sa bestämt nej att släppa in min snälla häst i hingst/ valackhagen pga av skaderisken.
Nu har det gått väldigt bra men kan ju lika gärna ha slutat illa.
Vi fick en ny hingst till stallet 18 år som skulle släppas ihop med avelshingsten i stallet 13-14 år och 2 valacker.
Där har maktbalansen i flocken satt sig nu efter 2 veckor.
Den nya hingsten fick däng av en valack. Avelshingsten håller låg profil men börjar få närma sig de andra. Valackerna håller i hop och den nya hingsten vaktade sin flock hårt i början, men det har lugnat ner sig nu.
Så en valack bestämmer över 2 äldre hingstar.
Kommer kanske försöka släppa in min pålle men då tar jag ut avelshingsten och låter den nya hingsten införliva min valack i flocken och skydda honom mot den andra hingsten i början. Borde gå bra då min häst känner 3 av 4 i hagen sen gammalt.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

En hästflock och ställning i flocken beror på hästarna. Kommer det en ny häst så rubbas balansen. Ett riktigt ledarsto anfaller inte utan visar med små medel vad som gäller, dvs om den andra hästen fattar och flyttar på sig.
Blir det mycket bråk så beror det på för liten hage eller en häst som har kommunikationsproblem. Det är inte en ledaregenskap.
Hästar som har en "hög position" brukar komma utmärkt överens.
Det är de som vill ha en högre ställning ( ev. ej flockuppfostrad) än de är kapabla till som ställer till bråk.

skojar du? är detta inlägget till mig? eller menar du knapplån?

två alfa ston som bägge anser att de är högst i rang, är inte svaret i det svar du framhåller här. Vad gör du när bägge anser att de visar med små medel vad som gäller, men bägge anser att de är högst? svar: det blir bråk. Och det beror inte på för liten hage eller kommunikations problem, utan att vi har två hästar som bägge vill vara högst i rang. Konstigare än så är det inte, och det är detta som TS oroar sig för, i kombination med faktorn att hästen nyss varit skadad och inte bör röja eller skada sig igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Det låter väl ypperligt vettigt, ang lugn period med chans till läkning och återhämtning fullt ut.

tack - jag hoppas jag är hyfsat vettig ;)
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Har aldrig varit med om att 2 hästar slåss för att de är sk ranghöga.
Det har alltid varit något annat som ligger bakom.
Men skador inträffar,ett par bakhovar ställer till stor skada om dom träffar olyckligt.
Känner man sin häst så tar man inte för stora risker om man är rädd om den.
Jag kan tänka mig att man släpper tillbaks stoet till sin gamla flock och ta bort den nya en vecka. Då får hon en chans att komma in i flocken och blir då inte samma måltavla. Gärna ihopsläpp i ny obekant hage så kommer den nya lite ur balans.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

två riktigt ranghöga - som aldrig varit vana vid att behöva spela andra fiolen, så blir det inte sällan bråk och kan bli rörigt rejält. I detta fallet handlar det ju utöver det om en hästägare som har en häst som nyss varit skadad, så även om ditt tips att ta bort nykomlingen och släppa tillbaks i gamla flock konstellationen först kan vara en möjlighet för att underlätta, så är det ändå en variabel just i fråga om den nyliga skadan med i ekvationen för först ska den nyligen skadade hästen tillbaks in i en flock den varit ifrån en längre period, och sen ovanpå det ska en ny (dessutom ranghög) individ in. Jag hade som sagt tyckt att man har allt att vinna och inget att förlora på att låta hästen läka ihop och komma igång i lugn och ro, om den funkar att gå själv brevid andra hästar, tills läget är mer stabilt.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag skulle låta dom två stona gå ensamna i hage nån vecka innan jag släpte ihop med resten av flocken.
Jag tänker som att om båda anser det vara deras flock så kan det bli onödigt bråk och vallande. Får de kolla av varandra ifred utan flocken i hasorna så kanske ihopsläppet av alla sen bli lättare när de förmodadade båda ledarstona redan gjort klart hur de står till varandra.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag håller med dig! Det bästa sättet att få två hästar att "bli sams" är att släppa ihop dessa två helt ensamma i en hage, helst ska de inte heller se den övriga flocken. Hästar är så till sin natur att de blir kompis med sin värsta fiende om det inte finns några andra att tillgå. Låt de gå ihop några veckor för att stärka bandet emellan dem.
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

Jag hade släppt in båda tanterna i samma box, utrymmet är för litet för att slåss i så dom måste "gilla läget" helt enkelt. Jag har själv gjort så en gång när en surmärr jagade in en ganska ny, men utstött häst i stallet så snabbt igen med boxdörren och där fick dom tillbringa natten ihop. ;)

Och, jo, dom blev bästisar efter det och stod och kliade varann när jag kom nästa morgon. :p
 
Sv: Att släppa ihop två alfaston

:crazy:


jag hade då inte gjort så! Särskilt inte med TS märr, hennes box är hennes tempel :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 611
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp