Att släppa ihop hästar

Svamlan

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd...vi har en b-ponnyvalack f 95 som är ranghög och hingstig i hagen. Har ingen aning om när han blev kastrerad...han är urjobbig och en mkt hästkunnig kompis sa att han måste ha gått i hop med någon knäpp häst som ung och inte lärt sig normalt beteende. Nu har det ändå funkat ihop med de andra valacker han gått med ett år...så släpptes där in en ny, ganska ung valack för några veckor sen. Och det är inte bara vår häst som håller på och är "jobbig" men han ger sig aldrig. Och de kom in med trasiga täcken och bitmärken och till slut vart ju vår ponny rejält sparkad och blev sydd, fick drän och antibiotika och har nu varit konvalesent i två veckor...Till saken hör att hagen är urtrist och de har inte så mkt att göra utom att vara på varandra...

I somras var han i ett annat stall och släpptes där in i en flock med 6 valacker, de flesta gamlingar som han. Det var buffel och lite bråkigt ett par dagar men sen var det bra. Större hage, gräs gjorde ju sitt antar jag. Nu ska vi snart byta stall och jag vet inte riktigt vad vi bör tänka på när han ska ihop med nya igen.

Ägaren till det stallet tycker han ska få gå med en av sina nya kompisar själv först ett tag innan de släpps ihop alla = ca 4 st. I detta stall är hagen mkt större, det finns gräs etc vilket är bra. Men finns det andra saker vi bör tänka på innan?
Hur mycket ska man tåla att de håller på med varandra?
Han är ju världens snällaste ponny i övrigt, på alla sätt och vis. Men det här är jobbigt, jag har alltid haft hästar som kunnat gå med allt och alla....
 
Sv: Att släppa ihop hästar

Se till att hagen är stor och sparkas de mycket emot varandra kan man ta av bakskorna för att inte få brodd sparkar
 

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp