Att skörda!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare tokfia_z
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 544
T

tokfia_z

Vi håller på med ett foderarbete i skolan och vi har fått hö och betfor på vårat. Vi ska vara kritiska i våra undersökningar och vad passar bättre än en diskution här på Buke :angel:

Just nu har vi funderingar över när man ska skörda vall/äng, för att få bäst hö. Spelar det någon roll när på dygnet man skördar? Första skörden brukar ligga runt midsommar , men är det någon som har flera förslag?

Om ni inte har några direkta svar på frågorna, skriv ändå gärna hur ni gör och resonerar angående tid att skörda :bow:

Sv: Att skörda!

Just nu har vi funderingar över när man ska skörda vall/äng, för att få bäst hö. Spelar det någon roll när på dygnet man skördar? Första skörden brukar ligga runt midsommar , men är det någon som har flera förslag?

Om ni inte har några direkta svar på frågorna, skriv ändå gärna hur ni gör och resonerar angående tid att skörda :bow:
Förr gick bönderna efter ett antal tecken på när höskörden skulle tas (vissa växter skulle gå i frö) eftersom man hässjade hö och bara tog en skörd. Sedan började man säga runt eller efter midsommar (och många lever fortfarande kvar i tron att detta är riktigt). Skörd efter midsommar innebär ofta stor volym till litet arbete. Praktiskt om man vill tjäna pengar på okunniga hästägare!

Den moderna bonden utgår från vallens mognadsgrad, alltså hur långt växterna kommit i sin utveckling. Vi skördar normalt när timotej och andra gräs börjar skjuta upp blomställningen. Har gräset börjat "ryka" så är man för sent ute. Nuförtiden tar man oftast både tidigare och fler skördar under året. Under sommaren 2007 så tog vi förstaskörden hö redan första veckan i månadsskiftet maj/juni (östergötland) eftersom våren var så varm, många hann med både en tredje och i vissa fall även en fjärde skörd. Kraven på höga proteinhalter gör att man inte kan skörda så sent som man gjorde förr. Första och kanske andra skörd kan tas som hö om vädret är OK. Därefter så kör nästan alla ensilage eftersom det tar längre tid att torka i juli-sept. Många överger dock hö alldeles eftersom det är dyrt och kräver mycket personal. Ensilage är oftast mycket bättre ur alla aspekter: kvalitet, hållbarhet och hantering.

Sv: Att skörda!

I åtminstone vår del av landet görs det provanalyser på vissa utvalda fält i trakten, där dessa resultat är offentliga för bönderna. De kan då alltså i någon mån avgöra när det är dags att skörda beroende på näringsinnehåll.

Min höbonde skördar sitt hö när timotejen gått i ax, för att få så höga värden som möjligt i det. Gräshö (utan klöver) får aldrig så hysteriskt höga värden utan detta blir ett alldeles utmärkt stuterihö och funkar bra även till annat än avelshästar.
Nackdelen med tidig skörd är att det blir mindre volym hö.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 652
Senast: a1agnlju
·
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 626
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 375
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka