Sv: Att sko eller inte sko!
Citat: Jag har sett många hästar i Europa med väldigt långa tår, långa framskjutna trakter och enorma utflytningar runt hela hoven. Jag antar att hovslagare låter dem se ut så, eftersom de inte vet hur man hanterar problemen. Jag har också sett hästar i Europa som avsiktligt verkats för att ha mycket låga trakter och långa tår- Ingenting jag nånsin sett på en vildhäst.
Slut på citat:
Mumin
Det finns okunniga /ointresserade hovslagare,det finns också folk som kallar sig hovslagare fast de saknar nån form av utbildning,de har inte ens nån hästkunskap.
Men mumin, vem gör att de fortsätter få inkomster och verkar hästar på ett felaktigt sätt?
Är det inte okunniga hästägare som sponsrar dem?Fick de inte uppdrag skulle de antingen sluta eller utbilda sig,eller?
Tyvärr jag vet det råder brist på många håll i Sverige på hovslagare,men ibland undrar man varför vissa väljer den billigaste okunnigaste svartknackaren på marknaden.Billigt =bra.
Först när hästen hamnar på klinik och hästen är utdömd kommer vissa till insikt,tyvärr inte ens då ibland.
Nä jag har ingen brist på jobb själv,men det gör mig ONT att se människor lära av sina misstag på hästarnas bekostnad.
De är ALLTID hästen som får utstå ägarens nycker och okunskap.
Det är hästen som får ledproblem och ont i kroppen,för att ägaren inte har råd med bra yrkesfolk som verkar hästen,bra sadel är för dyrt,tandvård är dyrt o onödigt"hästen är ju fet"(precis som inte feta hästar skulle kunna ha stora problem i munnen
)
Hur kan man sova gott på nätterna och vara medveten om att hästen far illa för att ägaren proiriterar sina pengar fel,ingen är fattig egentligen.
Har man häst får man offra nåt annat,eller sälja hästen till nån som kan ge den det bästa av vård,allt annat är egoistiskt.
Jag har inget emot barfotahästar heller,har flera i min kundkrets.men tyvärr har jag sett hästar fara illa av det nya "modet "pga att hästägarna inte förstår eller har djuröga att se när hästen faktiskt inte mår bra barfota.
Vissa hästar är tuffa och jobbar på trots ömmande hovar och halt på alla fyra.
Enligt ryttaren är hästen ok,hästen ögon och kroppsspråk säger tvärtemot.
Klassisk misstag som de nyfrälsta gör är att om hovarna ser hela och fina ut så har hästen enligt dem inga problem med att gå barfota,eller att det går bra ett par månader,sen börjar det regna och hovarna slits enormt.
Hästen får skitont.Hästägaren ser inget,vill inte se det uppenbara..
Man måste studera sin häst VARJE DAG med nya ögon,det som funkade igår kanske inte funkar idag.
Oavsett om hästen är skodd eller oskodd så måste man lära sig hur man skall vårda sin häst,hur bra hovvård ska se ut ,hur skall muskler kännas,hur känns hästen vid ridning osv.
Tyvärr tycker jag barfotagurus ofta tjatar om ett öppet sinne men själva har fruktansvärt tunnelseende.
Jag försvarar som jag sagt hundra ggr inga hovslagare som är oseriösa,men min erfarenhet är att många som gått över till Barfota sidan har låtit sina hästar gå helt klart för länge mellan verkningarna,eller anlitat skopåspikare.Klart som korvspad de får problem.
Att det plötsligt blir bättre "resultat" om man istället verkar hästen var tredje vecka istället för var 8-12 vecka är väl knappast nån slump.
Jag ser att många vill lära sig mer om hovvård och det är jättebra,synd bara att endast barfotaalternativet finns att tillgå kursmässigt..
För av vad jag hittills hört och sett av dessa självutnämnda "experter"så saknas riktig hästkunskap i grunden.Vissa saknar också självkritik som måste finnas om man arbetar med djur.Annars kommer hästen lida för att "experten" aldrig kan ha fel.
Som jag sa tidigare det är alltid hästen som får ta konsekvenserna.
Att bli nyfrälst av en ny metod är som att bli kär,man ser och hör bara det man vill se.Allt är små rosa moln.
Men är en häst inblandad får man inte bli blind.
Den man skall se och lyssna på först och sist är alltid hästen.
Den har alltid svaren,om man vågar lyssna.