Att sko eller inte sko!

Sv: Att sko eller inte sko!

Citat:Jag har också sett hästar i Europa som avsiktligt verkats för att ha mycket låga trakter och långa tår- Ingenting jag nånsin sett på en vildhäst.

Slut på citat:

Mumin

Hua men det har lilla jag gjort, sett hästar som sett mer än gräsliga ut i hovarna.:eek: Dessa hästar har gått i vad man kan kalla för naturligt tillstånd, islandshästar innan det tagits hem för inridning. Så isåfall har vi med en realtivt oinvigd att göra.;) Dessa hästar gör man absolut inget alls åt hovarna på, inte förrän de skall börja ridas. Man kan hitta det mest förfärliga hovar, eller vad sägs om en hov som ser ut som en klöve.:o

Nä men va fasen, det är väl ingen pekbok.:eek: :angel:

Näää jag misstänkte väl att vara sig Strassermetoden eller AANCHP metoden inte fanns med i artikeln.

Mumin-79 verkar dock ha kortat ner artikeln till endast två sidor eller oxå läser hon bara det hon vill kännas vid i sin enfaldiga tro.:angel:

Hua men det har lilla jag gjort, sett hästar som sett mer än gräsliga ut i hovarna.:eek: Dessa hästar har gått i vad man kan kalla för naturligt tillstånd, islandshästar innan det tagits hem för inridning. Så isåfall har vi med en realtivt oinvigd att göra.;) Dessa hästar gör man absolut inget alls åt hovarna på, inte förrän de skall börja ridas. Man kan hitta det mest förfärliga hovar, eller vad sägs om en hov som ser ut som en klöve.:o
Lustigt att du nämner klöv,för i artikeln visas en bild på en hjorts klöv som levt ett naturligt liv.På mjuk sandjord,och haft korta avstånd till mat och vatten.
Den ser förjävlig ut.:crazy: Han skriver att denna klöv som blivit formad under ovanliga naturliga förhållanden inte får va bevis på hur en naturlig fot ser ut ,även om den blev till naturligt.Likväl som en instruktör inte skall använda en deformerad fot,orsakad av dålig skoning,som bevis på att ingen häst skall skos.
Han påpekar i sin artikel att alla vildhästar som lever i naturlig miljö inte alltid ser bra ut,hovarnas status varierar med underlag och årstid /nederbörd och livsmiljön .
Just därför kan en okunnig forskare dra felaktiga slutsatser om hästarna studeras kort tid och under ett speciellt tillfälle.

citat"Det finns ännu fler variabler än de som beskrivets ovan.Jordmån ,regnmängder,ärftlighet,näringsintag,fuktighet,sträckorna som hästen måste gå för att få vatten och mat-allt detta spelar roll när det gäller hur en vildhäst hovar ser ut på en angiven plats eller vid ett speciellt tillfälle.Det verkar ganska självklart att en forskare inte bör komma till förhastade slutsatser innan de har studerat alla bevis.Men med så många motsägande åsikter som finns bland "experterna",så måste vi fråga oss om alla verkligen tar hänsyn till all tillgänglig information."slutcitat

Detta tas upp i artikeln och det nämns det vi tidigare tjatat om nämligen att de hästar som har dålig hovkvalitet överlever inte.
Citat"I naturen överlever inte hästar länge om de har krokiga ben,dålig hovkvalitet eller någon annan sjukdom som kan begränsa hästens förmåga att hänga med flocken eller springa ifrån ett rovdjur.
Naturen försöker därför inte att fixa problem,den gör sig av med dem.Människor och andra sidan,avlar på dem,och sedan spenderar de tid och pengar för att få sina krokbenta hästar att röra sig som hästar med perfekta ben.De förväntar sig ibland att deras hovslagare skall göra underverk.De förväntar sig ibland att deras hovslagare ska utföra underverk.De förväntar sig att en häst med mkt krokiga ben ska ha friska kotor och hovar men ibland är det inte möjligt.Ofta ber de hovslagaren sko hästen på ett sätt som gör att hästens krokiga ben rör sig rakare,så den ser bra ut på hästtävlingen."slutcitat.

Fasiken ju mer jag läser denna artikel desto mer stiger herr Moore i respekt.
Synd bara att han inte nämner vikten av täta verkningar för att få hovarna balanserade,förväxta hovar blir deformerade.
Det räcker med att dra skoning eller verkning några veckor för länge för att förstöra hovarna och hovslagaren får börja om igen att försöka få hovarna i balans igen,inte kul."Been there done that":cry:
Och spec inte kul för hästen som pga långa hovar får överansträngda leder /senor.:crazy:
Tyvärr finns det dåliga hovslagare i sverige också,men jag har också sett hästägare som anlitar duktiga hovslagare men låter hovarna växa iväg och kollapsa,det går inte på en skoning fixa en tex understucken trakt,hästen måste verkas ofta för att komma ikapp problemet och få hoven att växa rätt.
Exteriören spelar också stor roll ,liksom ev skador och hur hästen rids mm.

Citat: Jag har sett många hästar i Europa med väldigt långa tår, långa framskjutna trakter och enorma utflytningar runt hela hoven. Jag antar att hovslagare låter dem se ut så, eftersom de inte vet hur man hanterar problemen. Jag har också sett hästar i Europa som avsiktligt verkats för att ha mycket låga trakter och långa tår- Ingenting jag nånsin sett på en vildhäst.

Slut på citat:

Mumin
Det finns okunniga /ointresserade hovslagare,det finns också folk som kallar sig hovslagare fast de saknar nån form av utbildning,de har inte ens nån hästkunskap.

Men mumin, vem gör att de fortsätter få inkomster och verkar hästar på ett felaktigt sätt?
Är det inte okunniga hästägare som sponsrar dem?Fick de inte uppdrag skulle de antingen sluta eller utbilda sig,eller?

Tyvärr jag vet det råder brist på många håll i Sverige på hovslagare,men ibland undrar man varför vissa väljer den billigaste okunnigaste svartknackaren på marknaden.Billigt =bra.
Först när hästen hamnar på klinik och hästen är utdömd kommer vissa till insikt,tyvärr inte ens då ibland.:crazy:

Nä jag har ingen brist på jobb själv,men det gör mig ONT att se människor lära av sina misstag på hästarnas bekostnad. :cry:
De är ALLTID hästen som får utstå ägarens nycker och okunskap.
Det är hästen som får ledproblem och ont i kroppen,för att ägaren inte har råd med bra yrkesfolk som verkar hästen,bra sadel är för dyrt,tandvård är dyrt o onödigt"hästen är ju fet"(precis som inte feta hästar skulle kunna ha stora problem i munnen:mad: :confused: )

Hur kan man sova gott på nätterna och vara medveten om att hästen far illa för att ägaren proiriterar sina pengar fel,ingen är fattig egentligen.
Har man häst får man offra nåt annat,eller sälja hästen till nån som kan ge den det bästa av vård,allt annat är egoistiskt.

Jag har inget emot barfotahästar heller,har flera i min kundkrets.men tyvärr har jag sett hästar fara illa av det nya "modet "pga att hästägarna inte förstår eller har djuröga att se när hästen faktiskt inte mår bra barfota.
Vissa hästar är tuffa och jobbar på trots ömmande hovar och halt på alla fyra.
Enligt ryttaren är hästen ok,hästen ögon och kroppsspråk säger tvärtemot.
Klassisk misstag som de nyfrälsta gör är att om hovarna ser hela och fina ut så har hästen enligt dem inga problem med att gå barfota,eller att det går bra ett par månader,sen börjar det regna och hovarna slits enormt.
Hästen får skitont.Hästägaren ser inget,vill inte se det uppenbara..
Man måste studera sin häst VARJE DAG med nya ögon,det som funkade igår kanske inte funkar idag.:crazy:
Oavsett om hästen är skodd eller oskodd så måste man lära sig hur man skall vårda sin häst,hur bra hovvård ska se ut ,hur skall muskler kännas,hur känns hästen vid ridning osv.

Tyvärr tycker jag barfotagurus ofta tjatar om ett öppet sinne men själva har fruktansvärt tunnelseende.
Jag försvarar som jag sagt hundra ggr inga hovslagare som är oseriösa,men min erfarenhet är att många som gått över till Barfota sidan har låtit sina hästar gå helt klart för länge mellan verkningarna,eller anlitat skopåspikare.Klart som korvspad de får problem.

Att det plötsligt blir bättre "resultat" om man istället verkar hästen var tredje vecka istället för var 8-12 vecka är väl knappast nån slump.:angel:

Jag ser att många vill lära sig mer om hovvård och det är jättebra,synd bara att endast barfotaalternativet finns att tillgå kursmässigt..:crazy:
För av vad jag hittills hört och sett av dessa självutnämnda "experter"så saknas riktig hästkunskap i grunden.Vissa saknar också självkritik som måste finnas om man arbetar med djur.Annars kommer hästen lida för att "experten" aldrig kan ha fel.
Som jag sa tidigare det är alltid hästen som får ta konsekvenserna.:mad:

Att bli nyfrälst av en ny metod är som att bli kär,man ser och hör bara det man vill se.Allt är små rosa moln.
Men är en häst inblandad får man inte bli blind.
Den man skall se och lyssna på först och sist är alltid hästen.
Den har alltid svaren,om man vågar lyssna.;)

Mycket bra inlägg! Framförallt det där om att det inte finns utbildningar för intresserade som ändå vill ha skor. Jag vill komma med en invändning där... Vi hade kurs med Ove Lind, SANHCP förra helgen. På fredagen var det en föreläsning, gratis och öppen för alla intresserade och Ove pratade i princip inte alls om barfotamodellen utan om hovform - att man ska anpassa verkningen efter hur den individuella hästens hov vill vara och inte ens en häst har fyra likadana hovar. Dessutom att det är viktigt att verka ofta så det inte blir för kraftiga hastiga förändringar. Därefter kan man ju göra som man känner - ha en sko på eller inte. Men oavsett om man vill ha skor eller inte är det ju viktigt att hoven är verkad på ett sunt sätt och som okunnig hästägare har man ju inte så mycket mer att gå på än om hovis är trevlig med hästarna, man vet ju inte riktigt hur det ska göras eller se ut. Så jag kan varmt rekommendera alla att lyssna på en av Oves föreläsningar om ni har möjlighet. Man har ju inget att förlora eftersom det inte kostar något och alltid lär man sig nånting. Datum och ort för föreläsningarna brukar finnas i annons i Hästfocus :D . Annars på www.harmonyhorse.se

Själv hör jag visserligen till de "barfotafrälsta" men min lille kallblodstravare har börjat ömma i tassarna nu när jag börjat köra honom mer och det har blivit våtare väder - han körs ungefär en mil på grusväg. Nu har jag skaffat boots till honom som jag har när jag kör och dessa boots har jag verkligen blivit kär i :love: . Han har fått ett mycket luftigare steg och behöver inte ömma när han trampar på en sten och dessutom behöver han inte ha skor som hämmar hans stötupptagningsförmåga resten av dygnet och dagar när han inte tränas. Det bästa av två världar! :love:

PS: Har ni möjlighet att träffa John Moore någon gång så ta chansen!!! En oerhört hästkunnig människa som dessutom är ofantligt rolig att lyssna på

sa 4 sidor men menade faktiskt fyra uppslag.
Inte för att du brukar märka ord eller nått :angel:

Mumin

Kan inte göra annat än att hålla med :bow:

Det största problemet jag hade i min kommun var att alla "bra" hovslagare var upptagna. De som fanns att tillgå var outbildade eller ointresserade, flummiga eller skodde enligt mig inte bra, kanske även detta ett avsaknande av intresse.
Men visst finns det superbra hovslagare, snyggt skodda hästar med varken för höga trakter eller för långa tår. Det tänker jag inte sticka under stolen med.

Nu när jag bor 10 minuters gångväg från skaras hovslagarskola tänker jag faktiskt ta dit min häst :o Dom killarna måste ju vara kanoners tänker jag eftersom de är lärare till framtiden hovslagare :d Dessutom kanske jag kan snappa upp lite lärorik konverstaion när jag är där :D

Såvida de inte tar fram högrepen när jag kommer :angel:

Är personligen inte antiskor och skyller inte alla problem på skorna heller. Men visst finns det problem med skor och vissa hästar klarar gå skodda i 20 år utan problem och vissa behöver pauser för att stärka hovarna imellanåt. Detta ska tyligen vara vanligt i USA att man använder skor i perioder, kan man hoppas på att en sådan utveckling sker även i Sverige :idea:

Det här med kursutbud och information till allmänheten är då som sagt inte så stor :crazy: Inga öppna föreläsningar finns heller på hovslagarskolan. Kanske ett kursutbud för allmänheten/hästägare inte vore ett så dumt förslag :d

Och visst får man rensa lite på barfotaföreläsningar, plocka blåbär som med allt annat. Jag stannar inte vid att Lyssna på OL utan söker information och läser nya böcker varje vecka för att förstå och dra nya slutsatser. Och visst håller jag med om att det uppstår vissa problem med människor som inte tänker själv utan endast lyssnar på vad en person har att säga. Dock tycker jag att det är viktigt att poängtera att OL föresläser om att använda sunt förnuft, inte infliktera skada och att hästen ska hållas på mjuk mark och användning av boots på olämpligt underlag.

Kanske de olika parterna kunde sluta bråka om vem som har mest rätt och hjälpas åt istället och lära av varandra.
Säger mumin som har ett ben i varje läger men förespråkar barfota när möjligt :p

Mumin

Vad säger ni hov-kunniga folk generellt om att ha skor största delen av året men att sko av 2-3 månader dec-febr/mars för vintervila?

Är ju inte hovkunnig på så sätt, utan mer som ryttare/ägare på amatörnivå men tänker svara ändå. Självklart kan du ha det, om dina hagar inte ser ut som skridskobanor. Det måste ju vara utmärkt att ge hästen total vila från allt, om förutsättningarna är rätt så låter det som en utmärkt tanke.

Jag ser att många vill lära sig mer om hovvård och det är jättebra,synd bara att endast barfotaalternativet finns att tillgå kursmässigt..:crazy:

Det gör det faktiskt inte, jag var häromveckan på en liten "clinic" för en jätteduktig hovslagare som förklarade mycket pedagogiskt hur hästens kropp/ben/hovar fungerar, varför man skor, vad man ska tänka på, varför och hur specialbeslag fungerar, hur man kan se om ens häst ser ut att vara bra skodd, överrullning, felaktiga rörelsemönster och hur man kan korrigera dem och vad det blir för konsekvenser...osv... (oj vilken lång mening :o )

Det var otroligt lärorikt! :bump: (tack Mats :bow: )

Alla hästägare borde gå en sådan kurs tycker jag!

Jag hade även med min barfota häst och han kikade och visade och förklarade. Helt suveränt! Jag ska se till att skramla ihop okunniga hästägare tills nästa gång han kommer hit :idea:

Så kom igen hovisar! Kör lite clinics så kommer vi och lär oss ju!! :bow:

Är ju inte hovkunnig på så sätt, utan mer som ryttare/ägare på amatörnivå men tänker svara ändå. Självklart kan du ha det, om dina hagar inte ser ut som skridskobanor. Det måste ju vara utmärkt att ge hästen total vila från allt, om förutsättningarna är rätt så låter det som en utmärkt tanke.

Men om hagarna ser ut som skridskobanor behöver ju hästen i princip ha brodd runt om. Med "vanliga" järnskor halkar hästen betydligt mer än naturligt barfota...

Jag tror på att ge hästens hovar viloperioder från skoningen så vi tänker göra det lite mer systematiskt i vinter än tidigare. Det har gett positiva effekter tidigare i alla fall. Sedan behöver hästarna vila från arbete av andra skäl också i perioder, både fysiska och psykiska. Trots allt är inte alla problem man kan ha med sina hästar hovrelaterade, vilket man kan få för sig när man lyssnar på vissa "övertygade".

Men om hagarna ser ut som skridskobanor behöver ju hästen i princip ha brodd runt om. Med "vanliga" järnskor halkar hästen betydligt mer än naturligt barfota...

Självklart måste de ha brodd då, skulle inte drömma om att släppa ut en häst ens oskodd i en sådan hage. Det var liksom vitsen med mitt inlägg.;)

Är personligen inte antiskor och skyller inte alla problem på skorna heller. Men visst finns det problem med skor och vissa hästar klarar gå skodda i 20 år utan problem och vissa behöver pauser för att stärka hovarna imellanåt. Detta ska tyligen vara vanligt i USA att man använder skor i perioder, kan man hoppas på att en sådan utveckling sker även i Sverige :idea:

Jag brukar om det går sko på på hösten (inför vintern) och sko av på våren på de hästar som klarar det. Vissa har kunnat gå utans kor hela sommaren, andra har iaf kunnat gå barfota på sommarbete men varit skodda resten av året. Så jag tror också definitivt på metoden på de hästar som det fungerar på.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 325
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård