Att sko eller inte sko!

W

woffihaa

Måste säga att artikeln som hette så i senste Hästfocus var väldigt bra! Många kloka ord från John Moore! Vad tycker ni andra som läst den?

Sv: Att sko eller inte sko!

Måste säga att artikeln som hette så i senste Hästfocus var väldigt bra! Många kloka ord från John Moore! Vad tycker ni andra som läst den?

Det vore mkt lättare att svara om du kunde länka till den artikeln då i alla fall jag inte läser oseriösa tidskrifter som inte är objektiva utan visar en flummig ensidig styrning med sitt innehåll och sina repotage samt annonser.

Det vore mkt lättare att svara om du kunde länka till den artikeln då i alla fall jag inte läser oseriösa tidskrifter som inte är objektiva utan visar en flummig ensidig styrning med sitt innehåll och sina repotage samt annonser.

Jag kan inte länka till den för den finns inte på deras hemsida. Och det var verkligen inte ensidig styrning på den. Handlade både om positivt och negativt med både skor och barfota. Olika variationer på hovar och former, naturligt, onaturligt mm. Hur hästen används och slitage...

Jag tyckte den var så vettig att jag rös när jag läste den :d

Visst den är inte skriven objektivt som forskningsunderlag men är en vettig mans åsikter.

Att hovis inte tycker den är bra är för att den kritiserar till viss del både hovslagare och barfotaverkare.?
Han som åker runt mycket på kliniks ser problemen som vi försöker sticka under stolen med.

Jag tyckte att det som kom fram var mycket viktigt och det övernstämmer med mycket jag tror på. Barfota, men inte till vilket pris som helst, individnivå med sunt förnuft och tillämpning efter användningsområde.

Jag tycker att det stämmer det som han nämner om att många Sveriges skodda hästar faktiskt ser hemska ut samt att man inte ska följa gurus utan att ifrågasätta, samt att det i vissa lägen behövs skor men att våra hobbyhästar till stor del faktiskt skulle kunna gå barfota utan något problem. Till stor del är det en artikel om att följa trender istället för att tänka själv.:idea:

Mumin

Jag kan inte länka till den för den finns inte på deras hemsida. Och det var verkligen inte ensidig styrning på den. Handlade både om positivt och negativt med både skor och barfota. Olika variationer på hovar och former, naturligt, onaturligt mm. Hur hästen används och slitage...

Skriv av den då? Jag läser heller inte tidningen i fråga då den är för nära gränsen till fanatisk. Men jag skulle gärna se artikeln i fråga.

Har inte läst artikeln men anser att sunt förnuft måste råda, det får inte gå prestige sakfrågan med eller utan skor.
Jag upplever ofta att det blir en fråga om prestige för många, även vad gäller hobby hästen. För det är inte enbart användningsområdet man kan se till, utan även vilken miljö hästen befinner sig samt kvaliten på hornet som kan skifta avsevärt från fall till fall.

Idag är det ju så att om jag skriver att vi skor våra hästar, då får man kommnetarer i stil med att man är djuplågare, om man själv spikar på sina skor på fötterna osv. Varför är jag en djurplågare?

Precis på samma sätt blir människor utsatta som skott av sina hästar och stöter på problem, här gäller det att hitta en balansgång vilket inte alltid sker och det priset får hästen betala för. När en människa beslutar sig för att sko av hästen, så behöver den personen rejäla råd samt även eget sunt förnuft som avgör vad som behöver göras.
Varför är denna person en djurplågare?

Så alla hästar kan inte gå oskodda trots att de räknas som hobbyhästar, det är sammantaget en helhet som avgör i de fall hästen behöver skor eller inte. Jag har hört flera hovisar som avrått ägare från att sko just då, utan istället avvakta och se vad som sker.
Man glömmer lätt en sak, en hovslagare skor inte enbart hästar de verkar också utan att sko på.;)

Då får du helt enkelt köpa en tidning :smirk:
Artikeln är nämligen på 4 sidor och sånt ork har nog ingen att sitta o kopiera :p

Fanatisk till vissa, inspirerande och nytänkande för andra :love:

Mumin

Tycker den artikeln innehöll mkt sunt förnuft.

Citat:"Det finns en uppsjö av "experter" nuförtiden.De talar om hur vi ska sköta våra hästar vad gäller träning,skoning,utprovning av sadlar,näringslära osv.Tyvärr så visar det sig ofta att dessa "experter" är någon med mkt lite verklig erfarenhet av det som de lär ut.Några har gått en fortsättningskurs i sitt valda ämne,som är mkt begränsat,andra har bara gått en kort kurs hos någon som säljer sin egen metod för träning,skoning etc.De äger nu ett papper som intygar att de är "instruktörer" och därmed kvalificerade att undervisa på clinics och ta hand om problem,som de i verkligheten inte är kvalificerade att hantera,kanske inte ens diagnostisera.De har inte erfarenheten som krävs för att alltid göra en bra bedömning eller ens förstå när de tagit sig vatten över huvudet.

Hästvärlden är full av dessa experter och jag anser att i vissa fall är det detta som istället för att skapa växande kunskaper och färdigheter skapat en ökad spridning av inkomplett och ibland även farlig information.
En hovvårdsinstruktör talar om för oss att vi alltid ska ha våra hästar skodda,en annan att vi under inga omständigheter ska sko hästarna och en tredje är nånstans mittemellan.Vad är det sanna svaret och kommer det stämma exakt för alla hästar?Hur ska vi veta om dessa "experter" som berättar detta verkligen är experter?

_-----------
Citat"Jag läste nyligen en bok av en ledande antiskoexpert,där bilder visades av hovar som var gräsligt vanställda.Hästen hade varit skodd i flera år men hade fotograferats utan skor på hoven.Texten förklarade att anledningen till missformningen berodde på skorna,vilket vilket för läsaren illustrerar att all skoning är av ondo.För alla med erfarenhet av korrekt träning var det uppenbart att hoven var missformad beroende på extremt dålig skoning och verkningsteknik som hästen varit utsatt för under en lång tid av hovslagaren som haft hand om hästen-inte nödvändigtvis av själva skorna.Det som fotot verkligen illustrerade är behovet att utbilda bra hovslagare.
Men i det här fallet tog inte författaren hänsyn till ,eller föreslog,att om hästen verkligen behövde skos(om den nu behövde det eller inte)att ägaren skulle anstränga sig för att hitta en bättre hovslagare.Istället så kunde man läsa att skulden till det hela problemet berodde på skorna och inte ett ord om att det dåliga hovslagerijobbet hade någon påverkan.
Det här är analogt med att säga att bilar orsakar bilolyckor,inte bilförarna." slutcitat.

sen orkar jag inte skriva av mer citat.
Men det tas oxå upp hur olika "resultat"det kan bli av att studera vildhästar,hur forskare kan frestas strunta i andras resultat,spec om deras bok redan är tryckt och clinics bokade...
Exteriör och avel tas upp,varför avla på individer med dålig exteriör osv ,

Kan avsluta med sista meningen i artikeln som är låång.
citat"
Det viktigaste är att utbilda sig och se till att inte falla för trender eller modenycker när det gäller att ta hand om din häst.Det är lätt att ansluta sig till en ny skonings-eller träningsteknik,likt en religiös fanatiker,som blockerar sig för alla motstridiga ideer och bara se det man vill se.Din häst är värd bättre."slutcitat.

Min kommentar=:bow:
ovanligt bra artikel för att va i den tidningen.*host*:angel:

Kan inte annat än hålla med dig Lilla skutt, polätten kanske börjar trilla ner.

Tror jag faktiskt ska sponsra dom med att köpa just detta nummer.

Ja, visst var det en ganska bra artikel? :idea:

Läste du också den som handlade om fång?
Där fick en hovslagare(Micke, strömsholm), Ove Lind och Cecilia Augustsson-Sand uttala sig kring fång, dess orsaker och hur man bäst hjälper hästen när den fått fång.
Även denna artikel tyckte jag var saklig och bra, trevligt att de faktiskt hade ganska många gemensamma nämnare i sina åsikter :idea:

Fast jag gissar att Cecilia blir av med sitt Strasser-certifikat nu.. :angel: Hon uttryckte ju att hästen kunde behöva smärtlindring med hjälp av mediciner :eek: det är väl förbjudet enligt Dr Strasser? :devil: :p

Åh! Jag såg tidningen igår och skulle köpt den, men glömde, ska skriva en lapp så jag kommer ihåg till imorgon, kommer nog vara en del intressant läsning låter det som

Du missade flera av mina favoritdelar dock

citat:

Påståendet att alla hästar alltid kan gå barfota under vilka omständigheter som helst om du följer en viss lärares metod kan lätt avfärdas med lite erfarenhet och sunt förnuft. Men tanken att flera hästar kan gå barfota om de blev korrekt verkade och balanserade förefaller rimligt.

När jag först började hålla clinics i Sverige för många år sedan förvänades jag över att se att de flesta hade sina hästar skodda hela tiden.Jag fick höra att hästarna skulle bli halta av det steniga underlaget om de inte var skodda. Det kanske är sant för många hästar men jag tvivlar på att det är så för alla hästar om deras hovar var friska och korrekt balanserade.
Hemma har jag mina hästar barfota om de inte används eller rids lätt, på det sätt som de flesta hobbyhästar hålls i Sverige.
slut på citat.
:love:

Citat: Jag har sett hovslagare som använder sulor, ilägg. kilar o andra knep för att rätta till ett hovproblem som skapats av dålig skoning. Den verkliga anledningen till problemet var en gräsligt obalanserad hov och skon placerades hela tiden fel, vilket förvärrade problemet istället. När man kommit till den punkten att det blivit så fel att det inte går att sko på en sko utan att förvärra skada då är det bäst att ta bort skon, balansera hoven så gott det går och släppa ut hästen på mjukt underlag och låta hoven läka.
Slut på citat
:love:

oooo och den här..
det han kom fram till om de tre olika forskarna

Citat:
Jag anser att vi måste bortse från undantag som extremt blöta eller torra år ell extremt sandig mark och utgå från ett medelvärde. Enligt min erfarenhet så är det mest likt den första gruppen hästar
-ganska korta tår och ganska låga trakter.Med en lutning på främre hovväggen som matchar lutningen på hovens första ca: 1,5 cm under kronranden. Dessutom om den plana sulan vinkelrätt mot hovens rörelse-riktning när hästen rör sig (behöver inte nödvändigtvis vara i linje med skenbenet) gör det så att hoven landar plant när hästen går. Jag har umgåtts med hästar hela mitt liv och växte upp i områden med vilhästar. Den här modellen är jämförbar med den genomsnittliga vildhästen som jag sett året runt. och har varit grunden för min verkning och skoning och har aldrig orsakat en halt häst.

Slut på citat

:banana: :banana: :love: :love:

Citat: Jag har sett många hästar i Europa med väldigt långa tår, långa framskjutna trakter och enorma utflytningar runt hela hoven. Jag antar att hovslagare låter dem se ut så, eftersom de inte vet hur man hanterar problemen. Jag har också sett hästar i Europa som avsiktligt verkats för att ha mycket låga trakter och långa tår- Ingenting jag nånsin sett på en vildhäst.

Slut på citat:

Mumin

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 325
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård