Att skaffa katt

C

cooli

Vi har tidigare alltid haft en eller två katter här hemma. Men för ca. 3 år sedan dog vår sista, Pia, och då skaffade vi ingen ny. Vi har också två hundar som är 7 och 5 år gamla. De fungerade bra ihop med Pia även om hundarna bara får vara i en viss del av huset. Vi bor på landet och våra katter har alltid fått gå ut och in som de velat, men oftast kommit in under natten.
Nu har jag äntligen lyckats övertala resten av familjen att vi skall skaffa en ny katt, och det kommer vi att göra och då ta en från djurskyddsföreningen här hos oss. Är dock lite osäker på vad man egentligen skall satsa på. Vi vill gärna ha en vuxen katt, kön spelar inte så stor roll eftersom alla är kastrerade men jag skulle gärna ha en hankatt. Är dock lite osäker på om det är bäst att ta en "fullvuxen" hankatt eller en kattunge då den måste vänja sig vid hundarna.
Har ni några åsikter om detta?

Sedan gäller min nästa fråga hur man introducerar en katt, liten eller vuxen, till ett nytt hem. Vi har som sagt alltid haft katter i huset tidigare och nykomlingarna har bestått av deras ungar. Så vi har egentligen aldrig tagit en helt ny katt in i ett kattlöst hus med dessutom två hundar. Iofs vet vi ju hur det fungerar med hundvalpar. Men tanken är ju att denna katt skall få springa ut och in lite som den vill och någon såkallad "låda" (kattsand..) är det inte tal om.

Hoppas någon kan ge mig svar på dessa frågor! :)

Sv: Att skaffa katt

Jag vet inte riktigt om en vuxen katt är bra att introducera till en familj med hundar- kan du så ta gärna en kattunge. Men det skulle kanske gå om ni tar en katt med ett bra lungt psyke och som (självklart) är kastrerad.

Se till att katten får utforska hemmet i lugn och ro utan hundar. Låt den få nosa och gå som den vill och släpp sedan in hundarna så katten kan få titta på dem.
Håll ett öga på dem men stör inte dem och låt dem få vara ifred och lära känna varandra, eftersom hundarna är redan vana med katter vet de nog hur de ska tampas med dem och håller avståndet om katten börjar tycka det är obehagligt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 401
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 633
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar