Sv: Att skaffa hund, utan hundvana sedan tidigare
Jag skaffade min första hund för bara 5 månader sedan så jag hoppas jag kan ge dig lite tips på vad jag har kommit fram till hur det är att ha hund och hur det funkat för mig denna tid.Nu tog jag en omplacering(dock inte problemhund) på 7 månader så det där med rumsrenhetsträning mm slapp jag att tänka på och det har vart skönt.Ibland känns det som att man kanske missat den första kontakten när man tar en äldre valp men samtidigt har det aldrig vart ett problem senare med kontakt heller.Nackdelen kan ju vara att den fått ett par olater som man kanske skulle velat träna bort i ett tidigare stadie.Min hoppade upp på köksbord samt hoppade på folk innan tex......Det viktigaste att tänka på är nog iallafall om man har tiden.Jag har själv haft både häst o katt tidigare men jag tycker inte det gå att jämföra.Katten är självständig o klarar sig bra utan människor o hästen kan du ställa in i hagen/boxen o åka hem när du gjort ditt.Hundar är krävande och och man blir ganska låst om man inte har tillgång till hundgård eller vänner o bekanta som kan hjälpa till när man inte kan ha med sig hunden.Jag tycker att du kan lämna hunden ENSTAKA ggr lite fler timmar förutsatt att det inte är en valp och att den har funkat bra i sin ensamhetsträning innan.Själv har jag aldrig lämnat min mer än 4 timmar (EN gång blev det 6 timmar)men det finns hundar som sover lugnt när man är borta o dessa tror jag inte mår dåligt av några timmar i ensamhet ibland.Jag har ju själv ett nattjobb så eftersom sambon är hemma om nätterna o jag om dagarna så funkar det bra för oss.Sen är det ju tiden att tillbringa med hunden.Den vill ha träning både mentalt o fysiskt.Den vill leka o den ska uppfostras.Promenader,träning,motion o lek ska varieras.Hundkurs är alltid bra och nästan ett måste om man är förstahundsägare.Dels för att lära dig själv,samt att lära hunden o komma till rätta med eventuella problem som kan uppkomma under vissa åldrar.Lite pengar är bra att ha på banken.Att försäkra hunden är kanske inte jättedyrt men den kan råka ut för skador o har man otur så kan summan skena iväg då många(alla?) försäkringsbolag har procent på vad de betalar ut i ersättning om hunden skadar sig.Även foder,vaccination,avmaskning mm kostar pengar.Likaså utrustning som halsband,koppel,borste,klotång,reflexer,schampo,skålar,leksaker o ben. Det var vad jag kunde komma på just nu men tänk också på att jag skrivit från mina erfarenheter och den hund jag har.En mindre hund ur sällskapsgruppen kräver kanske mindre motion o träning o en del lånhårshundar behöver pälsvård,klippning o trimmning med jämn mellanrum.Ett tips på vägen som jag själv hade önskat är....Tänk på vad du är beredd på att lägga ner på pälsvård.En hund som inte är direkt korthårig blir lerig,grusig,smutsig och sandig så fort den går ut om den är lite blött ute.Du får duscha,kamma,torka och dessutom STÄDA hur mycket som helst.Lycka till!
Jätte stort tack!! Verkligen bra skrivet!
Känns lite som att jag nu kommit ett steg längre på vägen.
Detta med att lämna hunden ensam, det blir inte ofta, och inte många timmar. Och hunden ska ha tränats noga och länge, innan den blir lämnad. Dessa tillfällen, ngra gånger i månaden, då handlar det om max 1-2 timmar i ensamhet, innan ngn utav mej och sambon kommer hem. Oftast handlar det om mindre tid, för mitt och sambons schema är väldigt olika, möts oftast i ytterdörren vissa perioder, lr så har han åkt en halvtimma/timma innan jag kommer hem.
Det som oroar mej, det är att vid ngra få tillfällen så jobbar vi samma skift, det vill säga att sambon jobbar 8 timmar, medans jag som mest jobbar 6,5. 6,5 timma är alldeles för lång tid för min smak, att lämna en hund ensam. Men som sagt, kommer vi så långt som att leta hund, då finns det stora möjligheter för mej att ändra mina arbetstider. Och under första perioden med valpen har jag möjlighet att byta skift så att hunden aldrig är ensam. Många på jobbet har hund, och vi har många gånger hjälpts åt med att byta skift, då ngn just blivit hundmamma.
Skulle ngt hända, så att hunden ej kan följa med, har jag mina föräldrar att be om hjälp, och flera andra närstående.
Nej jag förstår att likheten mellan katter, hästar, och att ha hund är nästan obefintlig, men skrev så för att visa att jag har annan djurvana, även om det inte är jämförbart.
Detta med försäkring, vaccinering osv osv, det vet jag om, kommer jag så långt att jag skaffar hund, kommer jag ta hjälp för att veta exakt när allt ska göras med vaccinationer och andra saker, för att hunden ska få de bästa förutsättningarna till ett friskt och långt liv.
Kurser blir det absolut, det skulle vara roligt, och som du skrev, mkt nyttigt för mej som aldrig haft hund innan.
Exakt vilken hundras jag vill ha vet jag inte, men ngn lite mindre. Är väldigt svag för Jack Russeln. Har hört att det kräver mkt motion, och det är inga problem. Går idag redan långa promenader, är mkt ute, och spenderar ngra timmar i stallet varje dag, så hunden skulle få hänga med på allt detta, plus flera promenader om dagen då så klart.
Ang klippning av klor, där kommer jag till en början ta hjälp, och kanske finns det ngn slags kurs lr liknande, där man lär sig att utföra det korrekt. Har även arbetskamrater med många års hundvana som säkerligen skulle hjälpa till. Självklart kommer det kollas upp innan jag skaffar hund, allt ska vara klappat och klart, lr vad man ska säga.
Sen har jag en annan fundering, kanske heldumt, men jag måste fråga. Då hunden kommer få följa med i skog och mark, och i stallet, så lär den ju bli ganska så smutsig varje dag. Tassar och ben får jag ju skölja av, men det kan väll inte vara bra att bada en hund för ofta? Hur ofta badar ni era hundar?
Åter igen, stort tack för ditt svar!
Som sagt, detta är bara en dröm som ännu är ganska långt borta. Men jag vill veta så mkt som möjligt, höra olika erfarenheter, tips och trix, innan det blir allvarligare funderingar.