att skaffa hund, kostnader osv...

laeikinois

Trådstartare
Går i tankarna om att en dag skaffa hund. Men jag undrat lite över detta med kostnader. Iom att jag aldrig hafthund innan har jag inget att gå på.
Säg att jag köper en Valp, 8 v gammal. Hur är det med vaccinationer? Vad kostar sånt, hur ofta och många ggr ska det göras. Försäkring, på ett hum. Vad kostar det? Mat och tillbehör är lättare att räkna ut. Och om man ska gå ev valpkurs, vad ligger sånt på ungefär?
Jag förstår givetvis att jag inte kan få exakta siffror, men kanske ett bättre hum om vad det kostar att ha hund.:)
Givetvis kan jag ju rådfråga uppfödaren den dagen jag bestämmer mig att skaffa hund, men började fundera på det nu så vilka är inte bättre att fråga än folket på buke.;)

Upplyst gärna om annat som kan vara bra!:)
Tack på förhand! /laeikinois

Sv: att skaffa hund, kostnader osv...

Vanlig vaccination brukar ligga runt 300, rabies nån hundring till och lite extra för pass. Mina hundar är fullförsäkrade med 50' i vetvård och kostar ca 2500/år med viss rabatt. Valpkurs brukar ligga på 1000 på brukshundsklubb, just valpkurs är en av de dyrare kurserna i många fall.

Tips är att många veterinärer med hemsidor lägger ut prislistor, så kolla på det.

Vad det kostar beror också till stor del på hur stor hunden är och vad du ska ha den till. Sällskapshundar är billigare i drift än tävlingshundar, stora hundar är naturligtvis dyrare än små. Räkna med att det tillkommer en del extra utgifter som man kanske inte tänker på, som ökade bensinkostnader t ex. På sommaren ska de ha någon form av fästingmedel osv. Beroende på ras så är allergi mer eller mindre vanligt förekommande och då går det åt en del pengar i veterinärkostnader, specialfoder och läkemedel. Läkemedel ersätts normalt inte av försäkringen, och en del djurläkemedel är ganska dyra.

Så... Från 2-300 till flera 1000-lappar i månaden. Jag snittar nog 2-3000 kr för en stor och en medelstor hund i månaden (tävlingshundar).

Vaccin kostar ca 400kr/gång lite beroende på vilket ställe du går till osv. Valpen ska vaccineras när den är 12 veckor, ca 1 år och sedan minst vart 4e år.
Du kommer behöva bajspåsar och hundmat, fästingmedel osv. Precis som Cillamuffins skrev så kanske dina bensinkostnader ökar och kurser är jättebra att gå. Kolla gärna redan i förväg vad kurserna på tex din närmaste brukshundklubb kostar. Lady_vip skrev "Valpkurs brukar ligga på 1000 på brukshundsklubb, just valpkurs är en av de dyrare kurserna i många fall." men hos mig så kostar alla kurser minst 1000kr.

Sedan rekommenderar jag dig att ha en rejäl pengabuffert på sparkonto till hunden. Även med försäkring måste man alltid betala en del av veterinärbesöken och har man otur med en hund som skadar sig ofta osv så att försäkringen till sist inte täcker, då blir det väldigt dyrt väldigt snabbt.

På brukshundsklubben jag höll kurser låg våra valpkursen på 1000-lappen (samma inom de flesta andra i grannskapet) just för att kurslitteraturen var dyrare till den kursen. Andra kurser låg på 700. När jag har gått privat har det kostat 1000 kr/kurs a 8 tillfällen. Sen tillkommer ju medlemsavgift på en BHK.

På brukshundsklubben jag höll kurser låg våra valpkursen på 1000-lappen (samma inom de flesta andra i grannskapet) just för att kurslitteraturen var dyrare till den kursen. Andra kurser låg på 700. När jag har gått privat har det kostat 1000 kr/kurs a 8 tillfällen. Sen tillkommer ju medlemsavgift på en BHK.

Jag får flytta till Skåne och gå kurser då :D
(Här kostar alla kurserna mellan 1000-1500kr, iaf senast jag kollade, för kanske ett halvår sedan. Undantaget var någon prova på-grej som kostade 7-800kr.)

Sen får man lägga till att hunden kan bli sjuk också. Hunden jag har nu har jag nog lagt cirka inköpspris x 2 på veterinärräkningar av alla de slag. Hältutrredning, magsjuka med två dygn och dropp, rehabilitering efter skada och så nu en härlig påbörjar allergiutredning... :crazy: Det var väl inte direkt det jag hade räknat med när jag köpte honom om man säger så, men det är sånt man får ta när man har köpt djuret.
Beroende på vilken ras du har och vilken uppfödare så tillkommer dessutom avgifter på hälsoundersökningar (ED/HD, patella, ögonlysning är exempel på sådana) samt eventuellt MH och liknande tester.

Klart man ska ju utgå ifrån att hunden håller sig frisk och då beräkna det "vardagliga" så att säga :) Men som sagt, också vara beredd på att det kan gå precis åt motsatt håll och då är det skitsvårt att veta vad hunden kostar.

Jösses va dyrt!
Vi tar 650 inkl kurslitteratur, kurs utan litteratur 450!

TS:
Mina hundar (2 st)kostar ca 500 i förs i månaden.
Mat kostnaden per månad för den ena är runt 200 och för den andra 500. Medelstora hundar, den ena foderkänslig.
Kurser betalar jag sällan då jag får gratis iom att jag själv håller kurser men här kostar dom som jag skrev ovan.
Bensin går det åt en hel del, resor till klubben ofta och även långt ut i skogarna för sökträning.
Bajspåsar går det dock inte åt så många då jag bor i buschen.
Vaccinering 300-400.
Sedan så blir det ju rätt ofta turer till veterinären tyvärr.
Under två år har jag vart inne 3 ggr pga foderutredning osv. Närmare 5000
En gång för skadad trampdyna. 1500
En gång för tonsiller 500
En gång för bakterieinfektion i huden 500
Tur stortjejen älskar veterniärer....
Den unga har hittills klarat sig (8 mån)

En bra försäkring är A och O för mig. Jag har högsta vet. belopp (tror det är 50 000) medicin och tandtillägg. Har valt att sänka liv för att minska kostnaden lite, lägger hellre pengar på att kunna hjälpa sjuk hund än pengar i näven för en död hund..
Jag kan tänka mig att jag i snitt lägger 2000-3000 på enbart hundarna i månaden.

Men har man en liten ras och en hund som håller sig frisk och inte tränar/tävlar aktivt så klarar man sig säker på 500 spänn i månaden.

Jag har en stor och en liten. Det är ju den store som drar upp kostnaderna. Allt blir liksom dyrt med en 60-kilos hund. Har den dessutom hälsoproblem som min...
Den store:
Ca 3200 kr/år i försäkring
Vet besök minst 1 ggr om året för olika åkommor: 1500-2000 kr
Thyroideaprover (hypothyreos): 1200 kr/år
Mat: 1000 kr/månaden
Märgben/tugg: ca 300 kr/månad
Mediciner: ca 150 kr/månad
Borstar/koppel/regntäcke är ju bara engångssummor. Det köper jag bara nytt om nått pajar.
Sen måste man ha en stor bil till en så stor hund.

Det var de löpande kostnaderna. Sen kostar ju alla aktiviteter som man vill hitta på med hunden också.

Kl. Svara lite blandat.
Varken bil eller körkort har jag, så det är inget extra där, i typ bensinkostnad.;) att ha en buffert vet jag också är viktigt. Har redan nu lite djur, bla häst, så en buffert vet jag är viktig.
Jag kommer ha hunden som sällskapshund, och det är en liten ras jag söker.
Jag tackar så mycket för alla svar, nu har jag bättre koll, känns bra att ha nått att gå på när man beräkna att ev skaffa hund, att beräkna budget osv... :)

Jag har insett nu efter att ha haft mycket sjuk hund att det även med försäkring blir dyrare att ha sjuk hund än sjuk häst, tex så täcker dom inte lika högt dubbel vet-vård på häst ger hos de flesta bolag 120 000 i vet-vård, medan på hund verkar standarden ligga på 40 000 för den dubbla.
Och 40 000 är inte mycket alls om hunden blir riktigt dålig, så det kan behövas en ännu rejälare buffert till hunden.

/Camilla

Vi betalar ca 600kr i månaden på hundmat (till en hund, vi har Ekanuba och köper 12kgs säck som håller i ca 1mån), vi har försäkring som vi betalar ca 1000kr varje halvår så 2000kr per år. Vår vaccination plus koll gick på 500-600kr. Man vaccinerar sin hund en gång om året.
Valpkurs vet jag inte då vi inte har gått någon.

Mina kostar ungefär, per hund och år:

Försäkring 3000:-
Foder 2500:-
Vaccinationer 400:-
Godis och tuggben 1500:-
Prylar (tasslindor, selar, koppel osv. Ej grenspecifika tillbehör) 1500:-
Kursavgifter 5000:-
Tävlingsavgifter 1500:-
Resekostnader till träning/tävling 3000:-

Dessutom tillkommer sparpengar till veterinärpott(försäkring täcker bara upp till 50.000:-, det når man snabbt...) och en massa annat som jag inte kommer ihåg just nu. Klubbmedlemsskap och dyligt... Och, inte att förglömma, inköpet som ligger på minst 10.000:- i min ras.

Dessutom går jag en del dyra utbildningar, nu senast 28.000:- för specialsöksutbildning...

Kan tillägga att mina är arbetande BCs, så de jobbar hårt, tränas mycket och tävlas ganska sparsamt.

Man ska inte titta på hur mycket pengar de kostar:eek::eek:

Senast ändrad:

Har en dvärgschnauzer, 3 årig hane som väger ca 8½ kg.
Fasta kostnader är 285 kr för försäkring och ca 300 för foder, per månad.
Vaccinationer kostar 300 kr/år. Valpen är vacc en gång när du får hem den, sen ska den vaccineras vid 12 veckor, 1 år och sen en gång per år (mot kennelhosta, valpsjuka och parvo är var tredje år eller så).

Utöver detta är det godis, ben och leksaker som är relativt löpande (men inte så stora) kostnader. Bäddar, halsband osv är mer eller mindre engångskostnad. Sen tillkommer kurs-, tränings- och medlemsavgifter. Jag betalar 240 kr (Hundungdom) och sen ca 600 kr per kurs. Sen blir det lite lokalhyra osv, samt anmälningsavgifter till tävling men det är ju i högsta grad valfritt.

Givetvis veterinärkostnader utöver detta.

kl

Jag har två hundar, en mellanpudel (11 kg) och en pomeranian (2.3 kg).

pudelns förs: 180 kr / mån
pommens: 200 kr / mån

Foder ca 300 resp 100 / mån (har ingen exakt koll)

400 kr / vaccinationsspruta tar min vet.
Pudeln har haft lite öroninfl som krävt medicin någon gång per år, ca 300 för besök sen 275 för medicinen.

Valpkurs runt 1000 lappen gick dottern på med pudeln.

Medlemsskap till bk och ssk är typ 600 kr / år
Fästingmedel iaf en 500 /säsong
Sen lite tuggben, godis, något koppel och annat tillbehör då och då, köpte nyligen flytväst för 300 kr till lillan tex.

Min absolut tyngsta post är bensin till och från träning, tävling, anm avgifter, kursavgifter osv osv Vet inte ens hur mycket jag lägger på det, men denna månaden är jag anmäld till tävlingar varje helg och anm avgift + bensin är nog minst på 2000 då tror jag, och då räknar jag nog lågt :o
Och så har jag inte räknat med bilfärd tur och retur till bk en halvtimme bort ett antal ggr / månad.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 516
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 623
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 369
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 524
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka