Att skada travsportens anseende?

Sv: Att skada travsportens anseende?

Jag tror att vi har en mindre begreppsförvirring till att börja med. När jag skriver "brott" så menar jag kriminaliserad och straffbar gärning. Alla gärningar som innebär att man inte följer vad som är föreskrivet i en lag eller förordning är ju som bekant inte straffbart eller kriminellt.

Att dopa sitt djur kan ju precis som du säger vara oförenligt med djurskyddslagen - och då i första hand mot 18 § (djur som tränas för eller används vid tävling får inte utsättas för dopning eller andra otillbörliga metoder som påverkar djurets prestationsförmåga eller temperament). Detta är kriminaliserat enligt samma lags 36 §, men bara under förutsättning att brottet sker uppsåtligen eller av oaktsamhet. Har man inte varit oaktsam, så är det alltså inte brottsligt, även om det är i strid med djurskyddslagen.

Nu minns jag inte vad det andra exemplet var, men det här var kanske förklaring till det också?

Tack!

Det jag kallar medveten doping är inte sådant som kan räknas som oaktsamhet, utan just medveten påverkan på hästen. Vilket jag tolkar som straffbart, korrekt?

Vad gäller uppgjorda lopp har jag ingen aning, men rent spontan så borde det väl vara kriminellt?

Ja, det kan man få böter eller upp till två års fängelse för.

Jag har funderat på det där med uppgjorda lopp och kan inte så här på rak arm komma på vad det skulle vara för brott.

Det var just det fallet jag tänkte på !!

Jo, det är det säkert under vissa omständigheter. Det handlar ju om att lura till sig pengar. Jag vet bara inte riktigt under vilken straffbestämmelse man skulle klämma in det.

Spanarn, vad säger du? Bedrägeri? Knappast va?

Hm, någon slags bedrägeribrott ligger nog närmast till hands (noterade också att det var bedrägeri Kieren Fallon dömdes för enl. brittisk lag). Spontant känns det dock lite långsökt. Det krävs ju dels ett vilseledande, vilket i det här fallet skulle vara att anmäla en bra häst till lopp med den underförstådda förutsättningen att man är med för att vinna (på papperet skulle Kusen också ha toppchans). Vilseledandet ska sedan förmå någon till en viss handling, vilket i det här fallet (om man jämför med Fallons dom) skulle vara att Unibet el. motsvarande sätter ett favoritodds på Kusen, och ger ett mycket högre fast odds på typ andrahandaren i loppet (som skulle ha varit klar spelfavorit om Kusen inte skulle ha deltagit) eller ett högt odds just på att Kusen ska förlora. Handlingen skall sedan innebära vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är. Och någon skada för Unibet har jag svårt att se att det blir, det är ju snarare för andra spelare som skadan uppstår för?

Och om man skall tänka sig att det är de andra spelarna som är de som förmås till viss handling genom att spela, då har jag svårt att tänka mig att det blir ett tillräckligt samband mellan vilseledandet (dvs. att anmäla hästen) och skadan (dvs. förlust av pengar för de andra spelarna), eftersom vilseledandet då förutsätter att en intet ont anande tredje part, dvs. Unibet, är den som gör fullbordan av brottet möjlig.

Men vad vet jag, konstigare saker har ju hänt.

Jag tycker för övrigt att det är att skada travsportens anseende att ligga med underåriga stalltjejer om man är travtränare. Det är ju ett brott som är helt relaterat till travverksamheten.

(Sorry förresten för "juridiskan", jag är arbetsskadad och har svårt att skriva på vanlig svenska.) :bump:

Jag tycker för övrigt att det är att skada travsportens anseende att ligga med underåriga stalltjejer om man är travtränare. Det är ju ett brott som är helt relaterat till travverksamheten.

Vad räknas som underårig? Under 15? Under 18?

Jag har inte läst domen men om jag förstått och kommer ihåg rätt (inte alls säkert) så var det som han faktiskt blev dömd för att ha haft sex med en praktikant, alltså någon som han skulle ha varit handledare för och som var i beroendeställning (inte juridiska ;) ). Hon var då 19 år. Sedan var det något med en 14åring också men det tror jag inte han blev dömd för. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Jag tycker att alla travtränare som har sexuellt utnyttjat stalltjejer i beroende ställning kan ta och lämna in sina licenser nu, så har vi samtidigt hjälpt STC med deras "hemliga" agenda att minska ner antalet proffstränare till ett hundratal. Två flugor på smällen!

I så fall hade vi ju inte haft någon travsport... :rofl: :rofl:

det var ju mer eller mindre standard på 70-talet...

Men för den skull tycker jag INTE att det är accepterbart, men så var det ju.

Jag tycker att alla travtränare som har sexuellt utnyttjat stalltjejer i beroende ställning kan ta och lämna in sina licenser nu, så har vi samtidigt hjälpt STC med deras "hemliga" agenda att minska ner antalet proffstränare till ett hundratal. Två flugor på smällen!

Det pratas om hästbrist, ditt förslag kommer ofelbart att leda till kuskbrist. Vilket i sin tur ger travlopp med utdelning på endast två platser. Eller kanske en gyllene chans för kvinnliga körsvenner att få köra fler lopp?

Det pratas om hästbrist, ditt förslag kommer ofelbart att leda till kuskbrist. Vilket i sin tur ger travlopp med utdelning på endast två platser. Eller kanske en gyllene chans för kvinnliga körsvenner att få köra fler lopp?

Så länge kvinnorna inte beter sig omoraliskt, glöm inte det... :D

Vad räknas som underårig? Under 15? Under 18?

Jag har inte läst domen men om jag förstått och kommer ihåg rätt (inte alls säkert) så var det som han faktiskt blev dömd för att ha haft sex med en praktikant, alltså någon som han skulle ha varit handledare för och som var i beroendeställning (inte juridiska ;) ). Hon var då 19 år. Sedan var det något med en 14åring också men det tror jag inte han blev dömd för. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Vill bara förtydliga att jag inte siktade just på Den Dömde Personen, utan det var en mer allmän åsikt än så. Naturligtvis kan det också vara fel - och skada travsportens anseende- att ligga även med stalltjejer/-killar som är femton och över (dvs. ej underåriga i lagens mening), men det beror såklart på situationen och vad det innebär i form av missbruk av beroende ställning etc. ("missbruk av ställning" förresten, vilket ordval... :o )

Ni har väl märkt att kvinnorna håller på att ta över travsporten? Utrensningen kanske redan har börjat?

Ni har väl märkt att kvinnorna håller på att ta över travsporten? Utrensningen kanske redan har börjat?

Kanske dags att ta körlicens då?
För det måste väl innebära renodlade herrlopp framöver? ;)

"Kronprinsen, Hertigen av Värmlands Lopp". Jo, jag tackar! :banana:

Kanske dags att ta körlicens då?
För det måste väl innebära renodlade herrlopp framöver?

"Kronprinsen, Hertigen av Värmlands Lopp". Jo, jag tackar!

Eller kanske "Prix de Kjell P Dahlström"? Funderat något på hur din dress ska se ut? Extra manlig i läder?

Eller kanske "Prix de Kjell P Dahlström"? Funderat något på hur din dress ska se ut? Extra manlig i läder?

Alf Jonsson kanske har någon överbliven? :o

Annars vill jag nog ha en dress med trafikmärket "omkörningsförbud" på ryggen....:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka