Att skada travsportens anseende?

Sv: Att skada travsportens anseende?

Ja just det, medveten dopning och uppgjorda lopp är kanske inte alltid brottsligt men ändå sånt som man klart ska förlora licensen för om det kan visas.

Hm...

Jag minns en till som fick tillträdesförbud i ett par år. Jag faktiskt inte vet om han hade licens DÅ, men nu har han det. Han rensade Mantorps stallbacke på diverse utrusning och blev påkommen. :crazy:

Han fick tillträdesförbud under ett antal år, bytte bana och kom igen...

Stöld är ju ett solklart fall av BROTT, inte "bara" relementsbrott.

Jag måste bara få komma med en kommentar här...om jag arbetar på kassan i Konsum och gör ett våldsbrott, ekonomisk brott (ej stöld etc i affären) ska jag då inte kunna få arbeta kvar där ???!!! Om jag går ut på krogen och blir askalas och gör nåt som kanske inte är så smart, ska inte jag få behålla mitt arbete??!! Jag har väl inte gjort något mot min arbetsplats som sådan. Privat är privat arbete är arbete. Det är ju faktsikt inte så att alla ser detta som sitt kall utan som andra vanlig människor ett arbete och en inkomst. Om jag däremot gör något på min arbetsplats är det en annan sak. Och säga vad man vill om drivning men i stridens hetta är detta inte en medveten djurplågerihandling, inte där sagt att jag acceptera detta. Vid misshandel eller dyl av sitt arbetsredskap DÅ ska man definitivt bli av med licensen...

/ Susz

Det var en klok synpunkt, tycker jag. Jag håller med dig.

Jag har funderat åt det hållet tidigare, kanske skulle den här möjligheten att dra in licensen inte finnas överhuvudtaget för sådant som inte har anknytning till sporten?

Förstår vad du menar men skulle du tex lämna ditt barn på dagis om det jobbade en dömd pedofil där bara han/ hon inte hade utnyttjat barnen på det dagiset?

Travets kuskar och tränare är travets ansikte utåt. Om jag läser att "travtränaren NN" kört på fyllan för 2:a gången i samband med att han spöat sin fru är det ju just det man tänker på och inte att han/hon är en bra tränare. Vi travfolk blir ofta dömda som djurplågare i gemene mans ögon för att "tvingar" hästarna att springa på banan, är det inte då i vårt intresse att visa att travet inte accepterar vad som helst av utövarna?

Så där ja! Nu börjar vi närma oss kärnan på det här. Vilka bra argument ni har!

Jag vidhåller nog att det måste finnas en gräns där även sånt som inte har med själva utövandet av yrket är tillräckligt graverande för att förtjäna att man drar in licensen. Häromdagen anmälde en kompis till mig sin häst till start och valde en kusk som är dömd för allvarlig brottslighet, utan att känna till hans bakgrund. När jag upplyste henne om detta ville hon absolut inte att den kusken skulle köra hennes häst, eftersom folk skulle kunna uppfatta det som att hon inte tog avstånd från det han har gjort. Om han hade förlorat sin licens så hade det inte hänt.

Senast ändrad:

Sånt där är lurigt...

Jag skulle utan problem kunna använda den kusken du refererade till i ditt första inlägg och tycker inte att jag genom att anlita honom står för vad han har gjort. Om man skulle göra moraltest på varje kusk man tänkt använda skulle det bli hemskt besvärligt.

Jag kom inte håg namnet vet att jag läste det i trav o galoppsport som fanns då.

Absolut, och världen är inte svart eller vit. Det finns gråzoner och vissa delar av det där känner jag är en stoooor gråzon. Andra delar ställer jag mig mera frågande till.

Ja just det, medveten dopning och uppgjorda lopp är kanske inte alltid brottsligt men ändå sånt som man klart ska förlora licensen för om det kan visas.

Jag är ju inte jurist... :D Men medveten doping är väl ett brott mot djursskyddslagen och uppgjorda lopp måste väl också vara ett lagbrott?

Jag tycker detta är en ganska svår fråga. Medveten doping och uppgjorda lopp känns som grund för att dra in licensen. Detta skadar travsportens anseende ordentligt. Så även viss ekonomisk brottslighet. Det finns säkert fler exempel på annan grov brottslighet som också kan vara grund för indragning av licensen.

Det finns ju många fall av rattfylleri, det är ju inte bra med sådana rubriker men det känns inte som något skäl att dra in licensen. Inte heller ett slagsmål med en vakt på krogen. Otrohet (men det är väl inget brott?) får väl också passera, annars blir det ju inte så många kvar...:angel:

Jag har svårt att se hur någon som blivit dömd för djurplågeri kan få behålla licensen. Det finns ju några uppmärksammade fall med folk som helt enkelt inte bör köra lopp-de vet ju uppenbarligen inte vad de gör i loppen.

Angående den sexdömde så var det nog verkligen på vippen. Tror han var mycket tacksam för att han fick ha kvar sin licens, samtidigt så finns det ju fler som gjort ungefär samma sak men inte blivit polisanmälda...

Hm...

Jag minns en till som fick tillträdesförbud i ett par år. Jag faktiskt inte vet om han hade licens DÅ, men nu har han det. Han rensade Mantorps stallbacke på diverse utrusning och blev påkommen. :crazy:

Han fick tillträdesförbud under ett antal år, bytte bana och kom igen...

Tror det var han fick en Custom F.C.S. stulen för inte så länge sedan. :smirk:

Jag måste bara få komma med en kommentar här...om jag arbetar på kassan i Konsum och gör ett våldsbrott, ekonomisk brott (ej stöld etc i affären) ska jag då inte kunna få arbeta kvar där ???!!!
/ Susz

Å andra sidan så är ju inte en travtränare anställd av STC, utan konsult åt hästägaren. När jag anlitar en konsult så vill jag dels att han/hon ska vara kunnig, men också att det är en omdömesgill person.

Men det ger inte svar på frågeställningen om STC ska bedöma detta eller om kunderna ska få avgöra detta själva.

Ja, det var därför jag skrev så :D

Kan du förklara lite närmare, när är det och när är det inte lagbrott?

Jag tror att vi har en mindre begreppsförvirring till att börja med. När jag skriver "brott" så menar jag kriminaliserad och straffbar gärning. Alla gärningar som innebär att man inte följer vad som är föreskrivet i en lag eller förordning är ju som bekant inte straffbart eller kriminellt.

Att dopa sitt djur kan ju precis som du säger vara oförenligt med djurskyddslagen - och då i första hand mot 18 § (djur som tränas för eller används vid tävling får inte utsättas för dopning eller andra otillbörliga metoder som påverkar djurets prestationsförmåga eller temperament). Detta är kriminaliserat enligt samma lags 36 §, men bara under förutsättning att brottet sker uppsåtligen eller av oaktsamhet. Har man inte varit oaktsam, så är det alltså inte brottsligt, även om det är i strid med djurskyddslagen.

Nu minns jag inte vad det andra exemplet var, men det här var kanske förklaring till det också?

.................

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka