Att skada travsportens anseende?

Conversation Piece

Trådstartare
Enligt STC:s licensbestämmelser kan A-licens dras in bl.a. om tränaren har "skadat travsportens anseende". En annan grund är att det "föreligger brottslighet med anknytning till travsporten".

Nu är jag intresserad av att höra den allmänna uppfattningen om när man har skadat travsportens anseende på ett sådant sätt att man bör förlora sin licens. Som bestämmelsen tidigare har tillämpats av STC så har det gått att behålla licensen trots att man blivit dömd för sexuella övergrepp mot minderåriga till en påföljd på fängelsenivå (alltså ett alternativstraff till fängelse) och ändå få behålla sin licens. Kan någon förklara det för mig? (Jag tänker inte nämna tränaren vid namn och det uppmanar jag övriga att inte heller göra eftersom det numera finns många som inte vet vem det är och han inte behöver hängas ut ytterligare. Detta är inte menat som ett personangrepp.)

När jag har frågat STC vad som är avsikten med den bestämmelsen har jag fått till svar att STC ser som en av sina uppgifter och sitt ansvar att se till att A-licensierade tränare är oförvitliga och goda representanter för sporten.

Jag förstår att utgångspunkten måste vara att straff ska dömas ut av domstolar och inte av STC och att det av rättsäkerhetsskäl måste ställas höga krav på utredning och bevisning om man ska dra in licensen, men jag tycker att det finns en gräns för när ett brott som inte har anknytning till travsporten är så pass allvarligt att man har skadat travsportens anseende.

Vad säger ni om följande exempel?

- våldsbrott
- narkotikabrott
- rattfylleri
- trafikförseelser
- ekonomisk brottslighet

Kom med egna exempel!

Sv: Att skada travsportens anseende?

Förstår inte riktigt hur du menar, men travsoprten har ju imånga år dragits med dåligt rykte och nu de senaste 10-15 åren blivit "rumsren" .....narkotikabrott, upprepade våldsbrott är ju självklara, ekonomisk brottslighet brukar ju skattmasen ta hand om och dom faller ju redan där som näringsidkare.
Som den aktuella Norsken, där finns ju inget att säga, såna skall inte ha i branschen att göra..det skadar mycket.

Förstår inte riktigt hur du menar, .

Jag vill helt enkelt höra andras åsikter om var gränsen borde gå. När bör STC dra in licensen för A-tränare därför att de har skadat travsportens anseende? Ofta tror man ju att ens egna åsikter delas av alla andra, men så kanske det inte alls är så.

Finns väl folk som blivit dömd för värre saker och har kvar licensen :angel: .

Ja, det gör ju det. Har du några fler exempel på vad tränare blivit dömda för utan att de blivit av med licensen? (Jag menar inte att du behöver säga vem det gäller.) Finns det överhuvudtaget någon som blivit av med licensen för att han/hon skadat travsportens anseende?

Förresten, blev inte en tränare dömd för djurplågeri i allmän domstol efter att ha drivit sin häst i ett lopp? Vad säger ni om det? Ska han ha sin licens kvar? Är det tillräckligt att han får ett straff av domstol?

Love You affären för ett par år sen...iofs blev h*n ju av med licensen, men dock fick ett ganska lätt straff. Att medvetet lura andra människor borde vara livstids avstängning ( men det var ju INOM travet)

Det är principiellt intressant även om det är inom travet. Just att medvetet lura folk är ju just sånt som har gett travsporten dåligt rykte och borde väl innebära att man skadar sportens rykte?

Å andra sidan får det ju stora konsekvenser att licensen dras in, kanske ska STC inte kunna göra det överhuvudtaget? Eller i vart fall bara i de allra värsta fallen?

Nu säger jag inte att det var fel att dra in licensen i det fallet, för jag tycker absolut att det var en sak som skadade travsportens anseende. Det som dock förvånar i den historien är hur både jordbruksverket och STC kunde ge förnyat semintillstånd. Det var ju liksom mer relaterat till själva sakfrågan. Det får mig att undra över varför man ens behöver ansöka om semintillstånd, när man uppenbarligen inte behöver följa förskrifterna för att få behålla/förnya det...:confused:

Är det förresten någon som vet något om det som stod på Bukes nyhetssida i vintras någon gång: Att en tränare hade blivit av med licensen för att den haft hästarna ute för länge på kvällarna?
Jag vet att jag letade då bland notiserna på STCs hemsida för mer info, men hittade inget, så jag vet inte hur sant detta var?

DET hade ju varit ett bättre straff, ett straff som kändes...att bli av med licensen är ju bara att flytta över hästarna på en annan tränare, alt anställa en tränare vilket fallet eg redan var...kostade ju vederbörande "ingenting" att bli av med licensen

Nej Han blev inte av med licensen men fick böter men det var för att han inte hade boxar åt alla hästar, det var inte för att de gick ute för länge annars.Nu kunde ju inte alla komma in på kvällen utan nåra gick ute på natten o var inne på dan.
Hur man nu ska veta det? MAn plockar ut och in hästar i samma hage ofta hos tränare så man kan ju inte veta att det är samma häst.

Det där känner jag igen "hemfrån" fast i det fallet var det en tränare utan anställda som sprang och gömde hästar när det var dags för inspektion... :angel:

Han var på nedgång och hade väl för många av släktens hästar i stallet... :D

Men visst finns det uppfinningsrika tränare. Så länge det inte går ut över hästarna så....

En fråga.... Tränaren med för många hästar, vad hade han för bantillhörighet? Låter som en härifrån som gjort sig av med hästar och satt frugan som ägare på de som finns kvar....

En fråga.... Tränaren med för många hästar, vad hade han för bantillhörighet? Låter som en härifrån som gjort sig av med hästar och satt frugan som ägare på de som finns kvar....

Samma som jag, Mp. Fast han har inte bott i dina trakter vad jag vet. :idea:

Men det finns säkert flera...

JAg har funderat på samma sak.
Och har faktiskt inte kommit på nåt bra svar.
Våldsbrott ska vara sådant, djurskyddsfall, pedofili, ekonomisk brottslighet visst men där ryker deras firmamöjlighet ialla fall.
Det var ju nån som fick beträdande förbud fast det var på 80-talet tror jag. Vet inte vad han hade gjort.
Fiffel med hästar ska vara indragning av licens, ja det är svårt, måste tas från fall till fall tror jag.

Den enda som fått beträdande förbud som jag vet om är Bullen. Han fick 10 år för att inte ha kört tävlingsmässigt i ett lopp (ett omdiskuterat och såvitt jag förstått tveksamt domslut).

Efter de 10 åren så kom han tillbaka till travet och är nu aktuell som bl a uppfödare till Rutger Raket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka