Att sitta i sadeln

Koppen

Trådstartare
Min vän Quarter4ever hjälpte mig första gången jag öht skulle rida i min westernsadel.
Iom att den ska ligga längre bak (?) än en klassisk dressyrsadel så hamnar ju inte min rumpa i sadelns djupaste del! Skulle jag sitta där skulle jag sitta strax framför korset nästan! :crazy: Kanske inte riktigt, men...

Men att sitta nästan direkt bakom hornet, det är inte bekvämt!

Så hur/var ska jag sitta i sadeln?? :o

Sv: Att sitta i sadeln

Här är en bild. Den enda jag har som är hyfsat bra. Men hon har nog inget emot att jag visar upp hennes underbara unge! :love:

Kan va käckt att ta med bilden också... ;)

IMG_0695.jpg

vad jag kan se så tycker jag att sadeln ligger för långt bak... När jag sadlar med mina westernsadlar lägger jag sadeln i hästens sadelläge, precis som med en engelsk sadel. Men om du provar att läga på sadeln utan pad/filt, lägger ganska långt fram och drar den bakåt tills att den hamnar i sitt naturliga läge på hästen. Om sadeln passar så ska den inte ligga så långt bak, men inte kunna ligga och trycka på bogbladen och det ska vara ett jämt tryck över hela hästens rygg, får du ett tvåpunktsttryck eller en sadel som "gungar" på hästen fram och tillbaka om du försöker göra det med att ta ena handen på hornet och andra på bakvalvet. Man måste även kolla hur sadelgjorden ligger på hästen i förhållande till sadeln, den ska alltså gå rakt ner från sadelgjordsfästet och runt hästen, inte gå snett.
Är allt detta korekt så ska det inte vara några större problem att sitta i sadeln, men de kan även vara så att sadeln inte passar Dig. Passar sadeln dig så ska du sitta i den djupaste delen på sadeln utan problem och känna att det är bekvämt.
Hoppas att du förstår det flum jag skriver ;) :idea:

hej vännen!

( barnet går bra att visa:D )

Du fick ett bra svar av real_cowgirl!

Sadeln ska inte lägga längre bak än vanliga sadlar, däremot är det vanligt att folk sadlar för långt fram, det kanske var det jag nämnde för dig då, som på något sätt blev fel uppfattat av dig?
:confused:

De westernryttare jag känner sadlar längre fram än vad jag lägger min dressyrsadel. Det beror på att fränsta delen av sadeln är mjuk, bommen börjar några cm in. (den delen som är framför "forken") En häst har sitt sadelläge på samma ställe oavsett vilken typ av sadel man sadlar den med. Sadeln ska ligga så att bogbladet kan röra sig och inte längre bak än sista revbensbågen. Den regeln gäller alla sadelsorter.

Ja, jag måste ha uppfattat helt fel! :o
Gud, som jag har funderat på detta sen vi sågs!! :o :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: netschjen
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar