Att se stolt ut när man rider

T

Trollemor

Det där med att se stolt ut när man rider, hur ändras hjälpernas inverkan då, tillskillnad mot när man sitter som en hösäck?

Har märkt att min häst tar galoppfattningarna mycket bättre när jag verkligen tänker på att se stolt ut och sitta upprätt, än när jag vanligtvis sitter som en hösäck. Varför är det så?

Luddig fråga, men hoppas ni förstår...

Sv: Att se stolt ut när man rider

kanske för att du sitter mer balanserat med vikten mer väl placerad och får ner sittbenen på ett bättre sätt?

att sitta korrekt är A och O i all typ av ridning.

Jag har också märkt att hon blir högre i formen och lite trippigare när jag sitter upprätt, och från den sitsen känns det väldigt svårt att rida hästen i låg form, känslan blir liksom helt fel... Däremot får jag rätt känsla när jag sitter lite mera hängigt... Hur får man bort det här?

Jag har också märkt att hon blir högre i formen och lite trippigare när jag sitter upprätt, och från den sitsen känns det väldigt svårt att rida hästen i låg form, känslan blir liksom helt fel... Däremot får jag rätt känsla när jag sitter lite mera hängigt... Hur får man bort det här?

Som ryttaren gör, så gör hästen. Om upprätt betyder spänd, så blir hästen också spänd och trippig. Typexemplet på hur det kan bli FÖR bra är ryttaren som rätar upp sig och svankar. Det trycker ner hästens rygg till en svank och för upp huvudet, leder till det du beskriver.

Balanserat är ju istället en lätt välvd rygg på ryttaren (lätt tippning av bäckenet bakåt) och rak balanserad kropp. Rygg och magmuskler som balanserar sig (används). Det i ryttaren ger det i hästen. Det är väldigt stor skillnad om man har bra muskler i mage och rygg själv, än man inte har det. (Tyvärr har jag levt länge nog att jag provat på att både vara i form själv och inte vara det). Det är också en förutsättning för att kunna visa hästen hur den skall arbeta.

Till TS - ja, just jag. Stolt, men inte spänd i balans. Med bukandning och lycklig.

Hälsning Maja

Ojojoj! :eek: Du har fått det om bakfoten! :)
det finns inte fel eller rätt känsla, bara olika. Hästen svarar helt rätt på din kropp, var glad för det! När du använder din kropp med spänst så gör hästen likadant, när du slappnar av gör hästen likadant. Vem säger att ni ska gå och slappna av helatiden? Variation är ju det bästa! Avslappning efter anspänning. Variera mellan de båda. Detta gör du med sitsen, det är det som kallas att rida med sits! Grattis att du hittat en dold liten diamant, fortsätt så kanske du hittar fler! :laugh: Det låter som att du har en häst som kan lära dig mycket!

Detta vill du ABSOLUT inte få bort!! :)

Senast ändrad:

När jag skulle lära mej sitta rakt beskrev min tränare som att solar plexus(?) skulle fram och ut, korset skulle bak och ut. Axlarna skulle jag ha lite framåt och helt plötsligt satt jag verkligen rakt!

Händerna föll på plats först när hon berättade om bettets inverkan, att om man tog upp händerna så kom bettets böjning på lanerna. Och jag märkte stor skillnad på hästen.

Hästarna som jag har svankat på har blivit mycket spändare och obekvämma. Men gör jag som ovanstående så får vi till det riktigt mjukt och bra. Rider barbacka på dessa lektioner så man märker stor skillnad beroende på hur man sitter

Senast ändrad:

Jag tycker jag kan använda coremusklerna bättre om jag sitter upprätt.
Däremot sjunker jag gärna ihop när jag rider små heta ponnyer. Om jag sjunker ihop och tittar ner så blir det som att hästen går lugnare ån om jag tittar rakt fram.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd