Att sälja vidare?

kvandi

Trådstartare
Min ena häst har en Ink som vi med veterinärens hjälp nu behandlar med en extremt dyr salva. Det går åt väldigt små mängder av salvan vilket innebär att jag kanske har 95% av burkens innehåll kvar när vi är klara.

Härmed undrar jag om man kan med att sälja vidare denna burk eller är det oetiskt? Salvan är ej receptbelagd vad det verkar som men jag kunde inte hitta den på några svenska sidor alls utan det var utomlands eller via veterinären som gällde. Den är som sagt extremt dyr så att bara låta den stå eller slänga den känns jättedumt. Har hört talas om veterinärer som säljer salvan i små portioner ur sådan burk, men är det fel om jag som icke-veterinär lägger ut annons på den?

Du får inte sälja vidare receptbelagd medicin, det är olagligt ;) Så hurvida det är oetiskt är rätt irrelevant.

Ah jag läste fel, sorry.
Är den inte receptbelagd finns det ju ingen anledning till att inte sälja den vidare. Då förtår jag den etiska aspekten bättre :o Men vad finns det för omoraliskt i det?

Jag är inte superinsat i inkar och om de kan tänkas räknas som smittsamma? Isåfall kanske det skulle finnas liten risk att din burk för vidare till nästa häst som behandlas och kanske inte så vidare bra att sälja vidare. Utöver det kan jag knappt komma på någon anledning alls till att inte sälja vidare.
Kan tänka mig att är det som TS säger och den är dyr och svår att få tag på så är det ju tacksamt att hitta påbörjad burk.

Ah jag läste fel, sorry.
Är den inte receptbelagd finns det ju ingen anledning till att inte sälja den vidare. Då förtår jag den etiska aspekten bättre :o Men vad finns det för omoraliskt i det?

Jag är inte superinsat i inkar och om de kan tänkas räknas som smittsamma? Isåfall kanske det skulle finnas liten risk att din burk för vidare till nästa häst som behandlas och kanske inte så vidare bra att sälja vidare. Utöver det kan jag knappt komma på någon anledning alls till att inte sälja vidare.
Kan tänka mig att är det som TS säger och den är dyr och svår att få tag på så är det ju tacksamt att hitta påbörjad burk.

Det är som sagt inte receptbelagt.

Att de skulle smitta via burken är inte sannolikt då man måste använda handskar och iaf jag har bara behövt "ett tag" per gång(dvs bara haft rena handskar i.burken). Dock smittar det via flugor till öppna sår. Om en fluga sitter på min hästs ink-sår och sedan landar i nästa hästs öppna sår. Så sa min veterinär iaf.

Det där med att det kommer tillbaka är ju iofs en risk, kan undra vad hållbarheten är... Hmm...

Om salvan bara används för att behandla ink är ju smittorisken minimal eller obefintlig eftersom den nya hästen redan har ink. Används den för andra åkommor ska du givetvis tydligt skriva i en eventuell annons att den har använts vid behandlig av ink. även om så är fallet kan man ju sälja en sån bruten förpackning så länge men är helt ärlig i annonsen och påpekar att ink smittar. Finns ju fler hästar som har ink. Det är ju inte heller extremt smittsamt.

Min ena häst har en Ink som vi med veterinärens hjälp nu behandlar med en extremt dyr salva. Det går åt väldigt små mängder av salvan vilket innebär att jag kanske har 95% av burkens innehåll kvar när vi är klara.

Härmed undrar jag om man kan med att sälja vidare denna burk eller är det oetiskt? Salvan är ej receptbelagd vad det verkar som men jag kunde inte hitta den på några svenska sidor alls utan det var utomlands eller via veterinären som gällde. Den är som sagt extremt dyr så att bara låta den stå eller slänga den känns jättedumt. Har hört talas om veterinärer som säljer salvan i små portioner ur sådan burk, men är det fel om jag som icke-veterinär lägger ut annons på den?

Antar att du menar extrerra? Ja sälj vidare den är dryg och svindyr. Jag har använt den med stor framgång så det är säkert fler som är ute efter den till lite billigare peng

Köttsår? Det blev inga sådana på min häst. Inken såg riktigt äcklig ut(som en hjärna typ) innan första behandlingen och därefter krympte den ihop till en liten svart klump, såg ut så några veckor innan den släppte helt och efterlämnade ett pälslöst rent hudområde. Fantastiskt hur bra det gick!

Min fick riktigt vidrigt köttsår, det var tur att jag var förberedd för fy såg det såg ut, och blödde på rätt bra med. Skulle inte behandla med xxterra sommartid efter att ha sett hur det kan bli.

Den funkade fantastiskt bra dock, inken försvann och inte ens ett ärr efteråt. Min veterinär sålde småportioner just så man skulle slippa köpa en hel burk då INGEN gör av med en hel burk liksom.

Jag tog bort en skitstor, platt ink som satt i virveln på magen, samt en lång smal som satt vid armbågen på hästen. De läkte helt olika, antagligen eftersom den långa smala hade längre rötter än den platta breda. Båda två torkade ut och ramlade av. Efter den platta blev det nästan ingenting direkt, efter den långsmala blev det som ett geggigt sår som tog längre tid på sig att läka.
Så det beror säkert på hur inken ser ut, och vilken typ av ink det är.

En kompis till mig skulle behandla en ink på ett bakben, strax bredvid knät på utsidan vill jag minnas. Det var nog ingen vanlig ink, och det blev helt jättefel. Hon kunde inte rida hästen ordentligt på 6 månader tror jag ungefär, då det verkligen blev ett köttsår som inte tänkta läka. Men, den inken var nog som sagt något speciellt, för den såg ut som flera småinkar, eller svamp typ, på ett område. Nu är hästen igång igen.

Jag tog bort en skitstor, platt ink som satt i virveln på magen, samt en lång smal som satt vid armbågen på hästen. De läkte helt olika, antagligen eftersom den långa smala hade längre rötter än den platta breda. Båda två torkade ut och ramlade av. Efter den platta blev det nästan ingenting direkt, efter den långsmala blev det som ett geggigt sår som tog längre tid på sig att läka.
Så det beror säkert på hur inken ser ut, och vilken typ av ink det är.

En kompis till mig skulle behandla en ink på ett bakben, strax bredvid knät på utsidan vill jag minnas. Det var nog ingen vanlig ink, och det blev helt jättefel. Hon kunde inte rida hästen ordentligt på 6 månader tror jag ungefär, då det verkligen blev ett köttsår som inte tänkta läka. Men, den inken var nog som sagt något speciellt, för den såg ut som flera småinkar, eller svamp typ, på ett område. Nu är hästen igång igen.

Tror det beror på andra faktorer med, min hade en platt vid virveln och den blev som sagt fruktansvärd. Är lite OT i tråden, men kan ju vara bra att varna en potentiell köpare om att det KAN bli....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur