Jag har sålt ett blyertporträtt för 1200 kr, materialkostnaden var ca 20 kr (

) så jag baserade enbart priset på tidsåtgången (~30 timmar) vilket i slutändan blir en riktigt usel timlön, men jag var nöjd och kunden var nöjd.
Din mammas tavlor är jättefina! Men, hade jag hittat ex den tavlan som du postade senast (som jag verkligen gillar!) i ett galleri med en prislapp på 500 kr hade jag inte köpt den. Ett sånt lågt pris ger inte tavlan ett "värde", då kan jag ju lika gärna kolla på IKEA eller liknande. Hade den däremot kostat kanske 2000-3000 kr så jag direkt blivit mer sugen på att köpa den. Låter bakvänt men så funkar jag, och många fler av mina konstintresserade vänner. Tavlan är lika fin oavsett priset, men värdet av att köpa den blir större.
Nu har jag inte läst vilka tips du fått i tråden, men jag hade hört mig för på caféer, restauranger och gallerier om de skulle vilja sätta upp tavlorna på väggarna med en liten Till salu-lapp i ena hörnet. Så har jag gjort med några av mina teckningar och samtliga har blivit sålda. Oftast tar de emot utan att kräva något i gengäld, men man kan ju annars komma överens om att de får behålla någon procent eller så av försäljningspriset mot att de kanske "promotar" tavlorna ifall de märker att någon verkar intressserad.