Att sälja tavlor

Det var ett tag sedan jag målade eller tecknade något, det senaste jag gjorde var lite modellskisser i somras, delvis för en större målning jag tänkt göra. Men en stickad väst med hästmotiv eller ett murat romanskt fönster på en loge kan också vara konst för mig, användbar konst.
Riktigt läckert alltihop! Och vad roligt att använda sin konstnärlighet och kreativitet inom så många områden!
 
Som konstnär är det absolut lättare att få utställningar som utbildad än som outbildad, även lättare att få stipendier och att bli medlem i konstnärskollektiv eller föreningar.
Tycker mig själv se skillnader mellan utbildade och outbildade konstnärer. De med en utbildning tenderar att ha en annan dimension i sina verk, det märks oftast att de utbildade har reflekterat mer över det dem gör och varför.
Inom den konst jag håller på med brukar det sägas att 7 år är medel i utbildningslängd, och det låter väldigt rimligt. Och att hålla på med sin konst på heltid i 7 år, utan att behöva tänka på att sälja eller få utställningar, och dessutom få handledning av professorer märks såklart i konstnärens arbete.

Går själv en kandidatutbildning i konst på universitetet. Till största del för att utveckla mitt eget konstnärskap, men också lite för att det trots allt är lättare att ta sig fram som konstnär efter utbildningen.
Vill man ha kvalitet på konsten i Sverige och ha en fortsatt utveckling som hänger med i samtiden behövs bra konstutbildningar enligt mig. Och såsom konstutbildningarna är utformade i Sverige (få elever, vi är sex i min årskull) så tror jag att man behöver premiera utbildning i olika sammanhang senare för att söktrycket ska vara högt.
Nu är det jättemånga som söker till utbildningarna och det är väldigt svårt att komma in (ett par tusen som söker till fri konst på konstfack till exempel), vilket är bra ifall man vill att de elever som tar examen håller en hög kvalitet.
I endel andra länder tas många fler in och sållas efter vägen, men så är det inte här utan här sker gallringen innan.

Att det skulle vara snobbigt att tycka att det är viktigt med utbildade konstnärer är obegripligt för mig. Varför skulle konst vara något man lika gärna kan lära sig hemma när inte andra yrken är det?
Tycker det är att nedvärdera konstnärers roll i samhället.
 
Som konstnär är det absolut lättare att få utställningar som utbildad än som outbildad, även lättare att få stipendier och att bli medlem i konstnärskollektiv eller föreningar.
Tycker mig själv se skillnader mellan utbildade och outbildade konstnärer. De med en utbildning tenderar att ha en annan dimension i sina verk, det märks oftast att de utbildade har reflekterat mer över det dem gör och varför.
Inom den konst jag håller på med brukar det sägas att 7 år är medel i utbildningslängd, och det låter väldigt rimligt. Och att hålla på med sin konst på heltid i 7 år, utan att behöva tänka på att sälja eller få utställningar, och dessutom få handledning av professorer märks såklart i konstnärens arbete.

Går själv en kandidatutbildning i konst på universitetet. Till största del för att utveckla mitt eget konstnärskap, men också lite för att det trots allt är lättare att ta sig fram som konstnär efter utbildningen.
Vill man ha kvalitet på konsten i Sverige och ha en fortsatt utveckling som hänger med i samtiden behövs bra konstutbildningar enligt mig. Och såsom konstutbildningarna är utformade i Sverige (få elever, vi är sex i min årskull) så tror jag att man behöver premiera utbildning i olika sammanhang senare för att söktrycket ska vara högt.
Nu är det jättemånga som söker till utbildningarna och det är väldigt svårt att komma in (ett par tusen som söker till fri konst på konstfack till exempel), vilket är bra ifall man vill att de elever som tar examen håller en hög kvalitet.
I endel andra länder tas många fler in och sållas efter vägen, men så är det inte här utan här sker gallringen innan.

Att det skulle vara snobbigt att tycka att det är viktigt med utbildade konstnärer är obegripligt för mig. Varför skulle konst vara något man lika gärna kan lära sig hemma när inte andra yrken är det?
Tycker det är att nedvärdera konstnärers roll i samhället.
Det är väl ingen här som har sagt att det är snobbigt att tycka att det är viktigt med utbildade konstnärer?
 
Det är väl ingen här som har sagt att det är snobbigt att tycka att det är viktigt med utbildade konstnärer?

"Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?"

Ang. att det är lättare att få utställningar (på endel ställen såklart) om man har en utbildning.

Det uppfattade jag som att åsikten att det var snobberi men att instutitioner tycker att utbildning är viktigt. :)
 
"Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?"

Ang. att det är lättare att få utställningar (på endel ställen såklart) om man har en utbildning.

Det uppfattade jag som att åsikten att det var snobberi men att instutitioner tycker att utbildning är viktigt. :)
Okej. Personligen tycker jag att konstskolorna spelar en väldigt viktig roll i konstvärlden. Och herregud vad jag själv skulle kunna ge för att ha konstfack i bagaget (men för egen del var det loppet kört när det väl gick upp för mig vilken betydande roll konsten har i mitt liv).

Dom tunga konstskolorna och dom alster som framkommer där ur tror jag få (åtminstone hyfsat konstintresserade) skulle vilja vara utan. Det jag har försökt få fram här i tråden är att det finns många som skapar och en del är välutbildade och jätteduktiga, andra skapar grejer som bara en mor kan älska men sen finns det ett ganska brett spann däremellan. Man måste inte automatiskt nedvärdera det som är skapat av någon utan "rätt" utbildning. Titta på målningen och inte bara på CVt. Är den tillräckligt intressant för att du skulle vilja ha den på väggen, tycker jag personligen att det är en jävla käftasmäll rent ut sagt att inte ens vilja betala lika mycket som en ren duk kostar. Det är lite som att "ja jag kan köpa den där duken av dig men eftersom du har förstört den med ditt kladdande, får du mindre än vad den kostar i nypris"...

Inom alla kreativa yrken finns det talang även utanför dom högre skolorna. Det finns utrymme för det också. Det finns fantastiska musikskapare, författare, skådespelare osv som inte har någon betydande utbildning, men dom har uppenbarligen talang. Det innebär för den skull inte att dom konkurrerar med dom tunga namnen inom sitt respektive område. Det finns utrymme för både och, men om vi vill höra, läsa eller se dom så får vi självklart betala för det.

Sen finns det naturligtvis massor av musiker, författare och skådespelare som inte är duktiga/intressanta nog eller som aldrig kommer tjäna en krona och det samma gäller självklart inom konst. Så måste det ju vara. Men som sagt, man ska inte automatiskt nedvärdera någons konst till i princip noll och intet bara för att skaparen saknar rätt utbildning.
 
"Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?"

Ang. att det är lättare att få utställningar (på endel ställen såklart) om man har en utbildning.

Det uppfattade jag som att åsikten att det var snobberi men att instutitioner tycker att utbildning är viktigt. :)
Det var jag som skrev det du citerar ovan och det var i och för sig en fråga jag ställde inte ett absolut påstående men kan gärna föra resonemanget vidare.

Om man hårdrar ståndpunkten något, innebär det att när jag som besökare på en utställning alltså först bör läsa konstnärens CV och se vilka skolor och vilken utbildning denne har innan jag tittar på konstverken för att kunna bedöma dem? Jag tycker det är direkt fel, konstverkens historia kan förvisso ibland vara av betydelse liksom vem som har skapat dem och kanske även vilka skolor denne gått men knappast för att sätta en kvalitetsstämpel på ett verk som inte förtjänar det bara för att konstnären har en lång utbildning bakom sig . Eller omvänt, att högt stående verk skall anses sämre för att konstnären är "självlärd".

Om man vill raljera lite kan ett exempel från konstfack på vad som anses som djup och meningsfull konst med flera dimensioner vara: en samling småstenar i plastkassar eller lite lera utsmetat på ett golv, såklart utan en mastersexamen i konst hade det inte varit konst utan bara vanlig sten och lite lera som låg och skräpade men med utbildning får den djupa och mystiska dimensioner.

Paralleller har också gjort till andra områden, jag kan göra ytterligare en: Jag har ingen konstutbildning från universitetet men väl en ganska lång sådan inom matematik och fysik och där bedöms "verken" fristående från såväl utbildning som person, om något så är det istället så att en oskolad person som förmår presentera ett bevis eller lösning på ett svårt problem rankas högre. Mest skrivet som kuriosa, man kan inte direkt jämföra olika områden så även om matematik och konst på ett filosofiskt plan faktiskt har vissa likheter.
 
Senast ändrad:
Samtidigt skulle du aldrig anställa någon som matematiker öht utan att den antingen presenterade ett CV som innehöll relevant utbildning eller kunde bevisa sin skicklighet genom att upprepat lösa problem och hade relevanta referenser. De flesta skulle dessutom ha svårt att bedöma de rent matematiska kunskaperna hos någon som inte kunde hantera vokabulären (vad är ett bevis, ett villkor? vilka symboler ska användas?) Så jag tror inte att jämförelsen mellan mattematik och konst haltar. Jag tror att den är en bra illustration om hur vi står på olika sidor av elefanten och beskriver vad vi ser. Samma djur från olika vinklar.
 
Samtidigt skulle du aldrig anställa någon som matematiker öht utan att den antingen presenterade ett CV som innehöll relevant utbildning eller kunde bevisa sin skicklighet genom att upprepat lösa problem och hade relevanta referenser. De flesta skulle dessutom ha svårt att bedöma de rent matematiska kunskaperna hos någon som inte kunde hantera vokabulären (vad är ett bevis, ett villkor? vilka symboler ska användas?) Så jag tror inte att jämförelsen mellan mattematik och konst haltar. Jag tror att den är en bra illustration om hur vi står på olika sidor av elefanten och beskriver vad vi ser. Samma djur från olika vinklar.

Det kanske vi gör, konstnärliga yrken innefattar också flera olika yrken som tex. grafiker, olika typer av formgivare osv. och för många av dem är säkert en gedigen yrkesutbildning önskvärd det säger jag inte emot på.
 
Okej. Personligen tycker jag att konstskolorna spelar en väldigt viktig roll i konstvärlden. Och herregud vad jag själv skulle kunna ge för att ha konstfack i bagaget (men för egen del var det loppet kört när det väl gick upp för mig vilken betydande roll konsten har i mitt liv).

Dom tunga konstskolorna och dom alster som framkommer där ur tror jag få (åtminstone hyfsat konstintresserade) skulle vilja vara utan. Det jag har försökt få fram här i tråden är att det finns många som skapar och en del är välutbildade och jätteduktiga, andra skapar grejer som bara en mor kan älska men sen finns det ett ganska brett spann däremellan. Man måste inte automatiskt nedvärdera det som är skapat av någon utan "rätt" utbildning. Titta på målningen och inte bara på CVt. Är den tillräckligt intressant för att du skulle vilja ha den på väggen, tycker jag personligen att det är en jävla käftasmäll rent ut sagt att inte ens vilja betala lika mycket som en ren duk kostar. Det är lite som att "ja jag kan köpa den där duken av dig men eftersom du har förstört den med ditt kladdande, får du mindre än vad den kostar i nypris"...

Inom alla kreativa yrken finns det talang även utanför dom högre skolorna. Det finns utrymme för det också. Det finns fantastiska musikskapare, författare, skådespelare osv som inte har någon betydande utbildning, men dom har uppenbarligen talang. Det innebär för den skull inte att dom konkurrerar med dom tunga namnen inom sitt respektive område. Det finns utrymme för både och, men om vi vill höra, läsa eller se dom så får vi självklart betala för det.

Sen finns det naturligtvis massor av musiker, författare och skådespelare som inte är duktiga/intressanta nog eller som aldrig kommer tjäna en krona och det samma gäller självklart inom konst. Så måste det ju vara. Men som sagt, man ska inte automatiskt nedvärdera någons konst till i princip noll och intet bara för att skaparen saknar rätt utbildning.

Tycker det såklart är viktigt att alla får rättfärdigat betalt för konst. Tycker också det är viktigt att man inte tar för lite betalt för sina verk, även om man inte ämnar att försörja sig på konst.

Jag vill nog inte prata om talang och att det skulle ha en så stor betydelse i sammanhanget. Andra parametrar är viktigare, såsom intresse, vilja, kreativt tänkande, något att uttrycka, sociala kontakter, tillfälligheter o.s.v.
Men absolut, duktiga människor finns det även bland de som inte har en examen i konst.

Det var jag som skrev det du citerar ovan och det var i och för sig en fråga jag ställde inte ett absolut påstående men kan gärna föra resonemanget vidare.

Om man hårdrar ståndpunkten något, innebär det att när jag som besökare på en utställning alltså först bör läsa konstnärens CV och se vilka skolor och vilken utbildning denne har innan jag tittar på konstverken för att kunna bedöma dem? Jag tycker det är direkt fel, konstverkens historia kan förvisso ibland vara av betydelse liksom vem som har skapat dem och kanske även vilka skolor denne gått men knappast för att sätta en kvalitetsstämpel på ett verk som inte förtjänar det bara för att konstnären har en lång utbildning bakom sig . Eller omvänt, att högt stående verk skall anses sämre för att konstnären är "självlärd".

Om man vill raljera lite kan ett exempel från konstfack på vad som anses som djup och meningsfull konst med flera dimensioner vara: en samling småstenar i plastkassar eller lite lera utsmetat på ett golv, såklart utan en mastersexamen i konst hade det inte varit konst utan bara vanlig sten och lite lera som låg och skräpade men med utbildning får den djupa och mystiska dimensioner.

Paralleller har också gjort till andra områden, jag kan göra ytterligare en: Jag har ingen konstutbildning från universitetet men väl en ganska lång sådan inom matematik och fysik och där bedöms "verken" fristående från såväl utbildning som person, om något så är det istället så att en oskolad person som förmår presentera ett bevis eller lösning på ett svårt problem rankas högre. Mest skrivet som kuriosa, man kan inte direkt jämföra olika områden så även om matematik och konst på ett filosofiskt plan faktiskt har vissa likheter.

Man måste sätta in verken i ett sammanhang. Ser man bara till hur konstverk ser ut, utan att fundera mer över tanken bakom verken, förstår jag att det är svårt att se betydelsen av det.

Tittar man på våra examensutställningar på min och de andra konstutbildningarna så får man också tänka på att det är elever som gjort verken.
Tanken som finns på universiteten är inte att man ska vara fulländad när man avslutat sin utbildning, utan utbildningen syftar till att man ska få möjlighet att utforska olika uttryckssätt, material, sin konstnärliga process och sitt eget konstnärsskap. Just utforskandet och sökandet vet jag är en grundsten i de flesta examensarbeten.
Och utställningarna är resultatet av detta utforskande, eller åtminstone en bit på väg i en process.
Jag vet att det ligger otroligt många timmars arbete bakom examensprojekten på masterutbildningarna, folk är på skolan jämt och jobbar. Någon har inte bara smetat ut lera på golvet.

Att gå på en examensutställning utan att ha detta i bakhuvudet tror jag lätt kan skapa såna tankebanor som du verkar ha.
 
Jag är en passionerad "konstsamlare". Har ingen som helst utbildning inom området. Jag vet vad jag tycker om och vad jag inte tycker om. Det som är bara vackert eller tekniskt skickligt är ointressant för mig. Konst måste väcka känslor och frågor, känslor och frågor som varar. På sätt och vis är det kanske det som är nyskapande; att i det som är förankrat hitta en ny infallsvinkel. Och det tror jag att det i de flesta fall krävs utbildning för.
 
Puttar upp tråden lite för att skryta om min mammas bravader. Ikväll hade hon vernissage på en av stadens restauranger, och vad jag har hört blev det väldigt lyckat med flera tavlor sålda :bump:

Jag jobbade dessvärre, men tavlorna hänger kvar i två veckor så jag tänkte smita dit i veckan och äta lunch och kika lite :banana:

Bland annat denna ska ha varit en stor favorit som blev såld under kvällen:

1510637_10153281141775362_3954221006492187111_n.jpg
 
Puttar upp tråden lite för att skryta om min mammas bravader. Ikväll hade hon vernissage på en av stadens restauranger, och vad jag har hört blev det väldigt lyckat med flera tavlor sålda :bump:

Jag jobbade dessvärre, men tavlorna hänger kvar i två veckor så jag tänkte smita dit i veckan och äta lunch och kika lite :banana:

Bland annat denna ska ha varit en stor favorit som blev såld under kvällen:

1510637_10153281141775362_3954221006492187111_n.jpg

Förvånar mig inte, den var rätt fantastisk! :D
 
Puttar upp tråden lite för att skryta om min mammas bravader. Ikväll hade hon vernissage på en av stadens restauranger, och vad jag har hört blev det väldigt lyckat med flera tavlor sålda :bump:

Jag jobbade dessvärre, men tavlorna hänger kvar i två veckor så jag tänkte smita dit i veckan och äta lunch och kika lite :banana:

Bland annat denna ska ha varit en stor favorit som blev såld under kvällen:

1510637_10153281141775362_3954221006492187111_n.jpg

Men ååh!! Den var ju fullständigt fantastisk! :love:
 
Vad kul! Precis som Smulu tänker jag saga eller science fiction bok av något slag, tror också hon skulle kunna bli illustratör @LindgrenV Det är kanske inte det lättaste området att ge sig in på men hon verkar jätteduktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp