Att sälja eller inte?

L

Loexab

Jag älskar min häst så mycket, och jag vet att hon älskar mig.
Jag köpte hon när hon var svårt underviktig, ensam och varken avmaskad eller ompysslad (ingen hovvård osv) för ett MYCKET litet pris. Jag red till hon lite, fixade lite och gjorde hon faktiskt till en mycket fin häst..

Men nu vill jag komma mer i ridningen än vad hon kan.. hon har som sagt en gammal gaffelben skada (inte alltför allvarlig) och hon behöver en annan sorts ridning än vad jag har tid/vill med. Så jag la ut en annons och väntade på att rätt person skulle dyka upp.. om inte så spelar det ingen roll för jag har inget tvång att sälja hon, skulle bara bli så glad om hon kom till nån som hade samma mål som henne och var ansvarsfull samt vill ut på lugna skogspromenader och lära hon lite vett och etikett, kanske lite NH träning osv.

Så idag var det en tjej och hennes kompis hos mig (vuxna med barn osv + ena hade EGET trav-studeri) som kollade på henne. Hon red lite och min häst gick så fint under hon.. dom fick pyssla lite i stallet med hon och göra små saker och dom var så nöjd med hon, barna skulle klappa henne och dom sprang runt utanför stallet men min häst var så glad av att se barnen skratta (hon älskar barn) Och i den stunden tänkte jag; "gud vilka underbara människor" Jag vet att hon skulle få det så bra med dom om dom skulle vilja ha hon.. så om dom skulle vilja ha hon säljer jag hon till ett billigt och bra pris till dessa människor och köper mig en häst som är hel och ren, kan grunderna i ridning och som kan lära mig nya saker också och sedan ut på små klubbtävlingar.

Gör jag fel eller vad tycker ni? För jag älskar denna häst mer än någonting i världen men hon förtjänar någon som har roligt med henne och har tid och som har samma syfte som hon vill - komma ut och lunka och stojja lite i skogen och göra lite markövningar och trix på banan.

Sv: Att sälja eller inte?

Jag tycker du gör alldelles rätt i att sälja hästen din.om du känner att det är rätt så är de det.

eller också lånar du ut henne....för då har du ju ändå "makten" över henne och kan ta tillbaka henne om det inte funkar...

Jag tycker att du gör rätt. Fast med tanke på hennes bakgrund så skulle jag nog hellre låna ut henne till att börja med. Lycka till!

Jag tycker att det verkar som du gör det som är bäst för din häst! Men som många andra säger, är du osäker kan du ju prova att låna ut henne först...

Ja.. huvudsaken jag vet att hon får det bra så kan jag göra precis vad som helst.

Är det dumt att ha ett krav att jag vill ha kontakt med den nya ägaren?

Om jag köpte häst skulle jag blir jätteglad om förra ägaren brydde sig så mycket om hästen att hon ville fortsätta ha kontakt. Det tyckerjag tyder på att hästen varit älskad och väl omhändertagen innan

Vad glad jag blir! Tack för att ni skriver och svarar till mig.. jag gör det för hennes skull, hur jobbigt det än känns för mig.

Tack!

Står i precis samma situation som du....funderar på att köpa d-ponny,som jag och dottern kan ha tillsammans. Men hur ska jag kunna sälja min älskade häst?
Det är klurigt det där.
Har du hittat någon ny häst- eller säljer du innan du börjar titta efter en ny?
Hade jag möjlighet skulle jag nog lämmna ut på foder först.

Jag har tittat på en ny, men den ägaren är inte säker på om hon är redo att sälja den hästen.. men jag väntar på den rätta och har inte bråttom som tur är,

Usch, jag grät nu igen.. men bara jag vet att hon kommer till ett bra hem. Fy, man ska inte skaffa djur egentligen! :(

känns det rätt så är det säkert rätt beslut ;)

men sälj inte för billigt, det är för det mesta inte till hästens gagn. nog kan du ha som krav att få ha kontakt, men när hästen väl är såld så gör dom som dom vill. ska du låna ut på foder eller sälja med prövotid, så glöm inte att uppräta ordentligt kontrakt.

Precis, jag har ett högre pris på annonsen än vad hon är värd :)
Fast för mig är hpn självklart värd allt i världen.

Ja jag har förstått att kontrakter är viktigt, inte glömma!

Jag hade lånat ut henne på foder kanske med ev köp.

Samma här. Eftersom du verkar ha starka band till den här hästen så kan det vara skönt att veta att hon kommer tillbaka till dig om den nya ägaren efter några år inte längre vill ha kvar henne. Du kan ju skriva kontraktet så att de får ha hästen på foder så länge de själva önskar eller hur du nu vill formulera dig.
Även om du i ett köpekontrakt skriver att du vill ha kontakt och veta vad som händer med henne så kan de nya ägarna ändå göra som de vill, för hästen blir deras.

Ja men tänk om hon lämnar igen hästen då jag skaffat ny häst, jag kan tyvärr bara ha en häst samtidigt och då vet jag inte alls hur jag ska göra :(

Skulle självklart skriva kontraket då med att hon lämnar igen henne efter en viss tid med då kan jag ju inte bara hä iväg min "nya" häst heller :( Önskar jag hade stall hemma..

Senast ändrad av en moderator:

har gjort liknande du tänker på precis, sålde min häst (igår) som jag lagt ner mycket tid på och kärlek, när jag fick hem honom va han väldigt tunn och omusklad,rädd för allt och inget självförtroende, helt apatisk och åt inget :( Detta visade sig bli en underbar individ som älskar när man håller på med honom & blir lite mallig om man berömmer honom :p, Dom som köpte honom kommer jag hålla kontakt med, dom kommer ringa om det är något dom undrar över & även för att säga hur han har det och dom bjuder upp mig i höst för att kolla hur han har det. Bättre köpare hadde jag inte kunnat hitta, dom verkligen älskar honom :)

Ja men tänk om hon lämnar igen hästen då jag skaffat ny häst, jag kan tyvärr bara ha en häst samtidigt och då vet jag inte alls hur jag ska göra :(

Måste du köpa häst på en gång då? Du kan väl vänta ett par månader och spara ihop pengar under tiden så kan du köpa en ännu finare häst! Om du tar tillbaka hästen så finns det förmodligen en anledning, skulle du verkligen vilja se på utan att kunna ingripa om hästen far illa?

Nej självklart inte men jag har en drömhäst nr.2 på väg in också :( Men för min häst skull har du helt rätt i att jag kan vänta.

Om du bara visste hur skönt det känns att höra att det finns lyckliga historier. :)

Ja.. huvudsaken jag vet att hon får det bra så kan jag göra precis vad som helst.

Är det dumt att ha ett krav att jag vill ha kontakt med den nya ägaren?

Det är inte alls dumt! jättebra tycker jag, så tycker jag alla borde göra när dom säljer sina hästar, så att man kan hålla koll på att allt är bra! :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama