Att rygga en häst!

Sv: Att rygga en häst!

Håller med sar, hästen skall bjuda framåt med eftergift i ryggningen.
 
Sv: Att rygga en häst!

Nu går jag inte på ridskola, men när jag gjorde det som liten kommer jag ihåg att man lutade sig bakåt och drog i båda tyglarna. inget vi gjorde som träning utan om vi kom fel mellan koner osv :angel:

På mina hästar trampar jag ner hälen. det är det enda som ska räcka. on det inte händer något tar jag antingen höger eller vänster tygel och tar tygeltag, tar man båda tyglarna samtidigt så kastar hästen bara upp huvudet och blir ovillig i ryggningen .
Jag har fått lärt mig att man ska vinkla bak bäckenet så att det ska motsvara hästens bäcken i ryggningen, dvs trampa under sig. och hälarna ska rakt ner/något bakåt.
 
Sv: Att rygga en häst!

Hörru du, det finns VÄLDIGT bra ridskolor med fantastiskt hästmaterial och mycket skickliga instruktörer.
 
Sv: Att rygga en häst!

Rider hästen med mitt bäcken och när jag rider framåt är mitt bäcken upprätt och med kontakt med sittbenen i sadeln.

När jag vill att hästen ska rygga vinklar jag mitt bäcken lite, lite framåt, lättar av på sittbenen och tar en förhållning i båda tyglarna.

För att gå framåt igen från den ryggande rörelsen så rätar jag upp bäckenet och driver hästen framåt med mina sittben i skrittakt och lättar av lite på tygeln.

På så sätt kan jag fånga upp energin från skritten till en ryggning utan någon halt mellan.

Gammelhästarna här hemma har många svårt att rida eftersom dom är så riden på bäckenet, dom är skolade att tänka bakåt när man vinklar bäckenet och för den ryttare som vill sitta så får stora problem med att ens få fram våra i skritt :D

Rider centrerad ridning för en instruktör på ridskolan.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rygga en häst!

Jag höjer handen och "viftar" med tårna. Om hästen inte svarar skakar jag tyglarna en aning. Svarar hästen fortfarande inte lägger jag emot skänkeln och skänklar i den takt jag vill att hästen ska backa.
Så fort jag får ett riktigt steg bakåt (inget släpandes med fötterna här inte!) lägger jag ner handen och sitter stilla med fötterna. Sedan höjer ajg handen igen och backar vidare. När hästen är bättre utbildad och har musklat sig för att rygga bra kräver jag fler och fler steg.
Ska kanske tilläggas att jag är westernryttare. Ryggning är ett mer naturlig moment i westernridningen och används inte riktigt likadant

Så gör jag oxå när jag backar...min häst är inte utbildad inom western men funkar bra på den kommandot.
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag ryggar genom att vifta lite på tårna och luta mig lite lätt bakåt,rör inte tyglarna.
 
Sv: Att rygga en häst!

Rider hästen med mitt bäcken och när jag rider framåt är mitt bäcken upprätt och med kontakt med sittbenen i sadeln.

När jag vill att hästen ska rygga vinklar jag mitt bäcken lite, lite framåt, lättar av på sittbenen och tar en förhållning i båda tyglarna.

För att gå framåt igen från den ryggande rörelsen så rätar jag upp bäckenet och driver hästen framåt med mina sittben i skrittakt och lättar av lite på tygeln.

På så sätt kan jag fånga upp energin från skritten till en ryggning utan någon halt mellan.

Precis så gör jag också...

Att rulla bäckenet så att man hamnar mer på sittbenen är ofta en framåtdrivande hjälp (Om man tittar på till exempel höga klasser i dressyr när de gör sina ökningar)

Så för mig känns det motsägelsefullt att luta sig bakåt om man vill att hästen ska rygga...
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag har lärt mig själv.. Fick veta av förra ägaren till min häst att hon släppte ganska bra av att rygga. Så jag har testat lite olika. Vad som funkar bäst och vad jag håller mig till nu är höger skänkel flytta bakåt samtidigt som jag gör halvhalter med båda tyglarna.
(Om jag sätter till vänster skänkeln blir det bara att hon flyttar undan för den..)

när hästen är varm och ordentligt lösgjord ryggar hon bara genom att jag drar bak höger skänkeln och håller tyglarna stilla :)
 
Sv: Att rygga en häst!

Rider hästen med mitt bäcken och när jag rider framåt är mitt bäcken upprätt och med kontakt med sittbenen i sadeln.

När jag vill att hästen ska rygga vinklar jag mitt bäcken lite, lite framåt, lättar av på sittbenen och tar en förhållning i båda tyglarna.

För att gå framåt igen från den ryggande rörelsen så rätar jag upp bäckenet och driver hästen framåt med mina sittben i skrittakt och lättar av lite på tygeln.

På så sätt kan jag fånga upp energin från skritten till en ryggning utan någon halt mellan.

Gammelhästarna här hemma har många svårt att rida eftersom dom är så riden på bäckenet, dom är skolade att tänka bakåt när man vinklar bäckenet och för den ryttare som vill sitta så får stora problem med att ens få fram våra i skritt :D

Rider centrerad ridning för en instruktör på ridskolan.

Så gör jag också, men vi har precis börjat jobba med ryggning så jag får överdriva lite för att pålle ska fatta. Vet inte hur han är lärd tidigare. Så fort han backar ett par steg så är det stor fest - lång tygel, godis och beröm. Just nu ställer jag inga krav utan vill bara att han ska förstå hjälpen och göra ryggningen till något positivt och helt odramatiskt. Tänker att det då kommer att vara lättare att få till avslappnade ryggningar i form. Redan efter två pass, där jag har ryggat några steg 2-3 ggr per pass, märker jag att pålle tycker att ryggning är rätt kul.
 
Sv: Att rygga en häst!

Kul att det finns så många olika metoder! :)

Har bara gjort det som funkar med signalsystemet och som hästen förstår. Är inte någon frekvent brukare av ryggning men det är ju bra att kunna, och vi har provat lite övningar som att rygga genom ett "L" och slalom, gjort lite övergångar ur det osv. Har tränat lite WE-hinder för skojs skull och då är det bra att kunna som sagt.
Hursomhelst, jag säger "stopp" framåt, behövs det får jag mao ta i båda tyglarna för att förstärka att vi inte ska framåt, eftersom hästen väldigt gärna VILL framåt, försöker göra det på väldigt lätt kontakt dock och inte att hästen får ta stöd för då hamnar den lätt i framvikt och häver sig bak från frambenen.
Sen öppnar jag upp höfterna, visuellt tänker jag att bäckenet rätas upp och höftknölarna pekande utåt (det gör dom inte i praktiken ;) ), har pyttelite vikt bakåt men lutar inte bakåt för då låser jag hästen och den känner sig lite väl pressad. Tycker det är häftigt när man med hjälp av höfterna och den där pyttelilla tyngdpunktsförändringen kan styra om hästen går bakåt eller framåt. :)
 
Sv: Att rygga en häst!

Från skritt rider jag in hästen ordentligt under mig i halten, lyfter något på handen och för fram skänklarna en aning. Kommer inte ryggningen så skänklar jag men samlar upp energin i handen och visar bakåt. Har visserligen en gammal travare som backar om jag säger backa :D

Tanthästen tycker ryggningar är lite jobbiga men jag gör i princip samma procedur med henne. Har aldrig upplevt ryggningar som något svårt. Och ja, det underlättar för henne om jag lutar mig aningen framåt samtidigt som jag fångar upp henne efter att ha skänklat.

Edit: Har ridit western litegrann tidigare så att föra fram skänkeln lite hänger nog kvar från det.
 
Sv: Att rygga en häst!

kl

red på ridskola i många år innan jag började med western istället där ryggning är ett mer naturligt inslag i utbildningen och ridningen.

Jag höjer handen något och viftar på fötterna. Får jag ingen reaktion så dunkar jag till ordentligt, framför sadelgjordsläget och därefter har jag fått bättre uppmärksamhet. Jag vill dock inte säga att just det är western, det är något JAG gör.
Oftast nu behöver jag mest bara tänka bakåt i/efter en halt och ev. röra på tårna lite. Jag använder även ordet "back" i alla situationer då hästen ska gå bakåt, i ridning, på marken, vid lastning, i hagen... Så min pålle vet ju vad det betyder också vid det här laget.

Hittade en flera år gammal litet filmklipp där jag överdrivet rör på fötterna :D

http://s31.photobucket.com/user/seabaz/media/PC050029.mp4.html?sort=3&o=24
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 403
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp