H
horsefriend
Sv: Att rygga en häst!
Håller med sar, hästen skall bjuda framåt med eftergift i ryggningen.
Håller med sar, hästen skall bjuda framåt med eftergift i ryggningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag höjer handen och "viftar" med tårna. Om hästen inte svarar skakar jag tyglarna en aning. Svarar hästen fortfarande inte lägger jag emot skänkeln och skänklar i den takt jag vill att hästen ska backa.
Så fort jag får ett riktigt steg bakåt (inget släpandes med fötterna här inte!) lägger jag ner handen och sitter stilla med fötterna. Sedan höjer ajg handen igen och backar vidare. När hästen är bättre utbildad och har musklat sig för att rygga bra kräver jag fler och fler steg.
Ska kanske tilläggas att jag är westernryttare. Ryggning är ett mer naturlig moment i westernridningen och används inte riktigt likadant
Rider hästen med mitt bäcken och när jag rider framåt är mitt bäcken upprätt och med kontakt med sittbenen i sadeln.
När jag vill att hästen ska rygga vinklar jag mitt bäcken lite, lite framåt, lättar av på sittbenen och tar en förhållning i båda tyglarna.
För att gå framåt igen från den ryggande rörelsen så rätar jag upp bäckenet och driver hästen framåt med mina sittben i skrittakt och lättar av lite på tygeln.
På så sätt kan jag fånga upp energin från skritten till en ryggning utan någon halt mellan.
Rider hästen med mitt bäcken och när jag rider framåt är mitt bäcken upprätt och med kontakt med sittbenen i sadeln.
När jag vill att hästen ska rygga vinklar jag mitt bäcken lite, lite framåt, lättar av på sittbenen och tar en förhållning i båda tyglarna.
För att gå framåt igen från den ryggande rörelsen så rätar jag upp bäckenet och driver hästen framåt med mina sittben i skrittakt och lättar av lite på tygeln.
På så sätt kan jag fånga upp energin från skritten till en ryggning utan någon halt mellan.
Gammelhästarna här hemma har många svårt att rida eftersom dom är så riden på bäckenet, dom är skolade att tänka bakåt när man vinklar bäckenet och för den ryttare som vill sitta så får stora problem med att ens få fram våra i skritt
Rider centrerad ridning för en instruktör på ridskolan.