Att rygga en häst!

Sv: Att rygga en häst!

men det är det som folk reagerar på och kallar såga här i tråden och du sa att du inte hittade vart det stog så jag visade dig vart du skrivit att du sågar och om det knappt är märkbart varför gör du det då? för om hästen inte känner av att bettet/remmen går varvat höger och vänster så är det väl rätt onödigt att göra det? (och om hästen känner av att bettet/remmen går varvat höger och vänster ja då sågas det.)
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag gör en liten förhållning och tänker bakåt. Fungerar på alla hästar, oavsett utbildningsgrad. Antar att det är någonting jag gör fysiskt, undermedvetet.
 
Sv: Att rygga en häst!

Hm.. du verkar tro att det på något sätt är en skadlig/obekväm/taskig hjälp?

Jag gör inte så mkt med händerna annat än vara lite stummare än vid rörelse framåt, men jag förstår helt klart syftet med den hjälpgivningen. Syfter är ju att kontrollera benen steg för steg, och inte bara riktningen.

Antingen ryggar man genom att man säger till hästen: gå bakåt, dvs man driver/förhåller båda sidor samtidigt och hästen rör sig bakåt.

Eller så lär man in "flytta den foten bakåt", och alltså ger hjälpen omväxlande för höger respektive vänster framben, så dessa rör sig bakåt mot bakdelen varpå baken sänks och hästen ryggar med fin eftergift, upplever jag. Tycker man får bättre kontroll på antalet steg, takt och riktning om man tar ett ben i taget.

Jag brukar då hålla handen mjukt förhållande och driva omväxlande med vardera skänkel, och man kan hjälpa till genom att krama lite i samma sidas tygel om man känner att man behöver. Tycker det är väldigt långt ifrån sågning, en väldigt fin hjälp som förstås inte drar bettet sida till sida.
 
Sv: Att rygga en häst!

jag bara förklarade varför vissa här i tråden påpekade att hon sågar och att hon själv inte förstog vart det står att någon sågar och då visade jag vart hon skrivit det.

Om min häst går snett i ryggningen så korrigerar jag det med skänkeln, min hand styr inte bakdelen så värst bra.. sitter lixom i fel ände..
 
Sv: Att rygga en häst!

Fast syftet med en ev, förstärkning med handen är att styra framdelen för mig i alla fall. Jag vill ju att framdelen ska trampa på bakåt medan bakdelen stannar lite mer under hästen i trampet, som i en samling, om du förstår hur jag tänker.

Man kan få till den rörelsen genom att bara säga åt hästen att gå bakåt också, men ja föredrar lite mer finkontroll på vad frambenen har för sig. Man använder ofta samma hjälpgivning vid spansk skritt tex, en liten rörelse av den handen vars framben ska upp. Inte drag eller sågning, utan en rörelse eller kramning räcker för att en lyhörd häst ska märka det. Ska ut och träna på det lite senare förresten. :D

Skitbra att öva på att kontrollera frambenen, för då kontrollerar man också bogarna.
 
Sv: Att rygga en häst!

Håller med dig. Hästen ska rygga för samspelta framåtdrivande och förhållande hjälper. Jag lär mina elever att de ska sitta rakt över hästen, ev lätta lite lite i sitsen, ge framåtdrivande hjälp och i samma ögonblick som hästen ska kliva framåt tar de en förhållning. Så fort hästen ryggar, ska de mjukna i handen och låta hästarna kliva på bakåt, för skänkeln. Behöver den förhållanden hjälpen upprepas är det ok, tills hästen fortsätter rygga, då ska eftergift ges, utan att kontakten eller förbindelsen bryts. En hand som drar hästen bakåt är inte bara felaktig utan gör dessutom att hästen släpper ryggen och släppar fötterna, vilket den inte ska i ryggningen.

TS: Tyvärr är det alltför många outbildade som jobbar på ridskolor runt om i landet. De har lärt sig fel och lär ut fel. Blir ond cirkel av det hela.
 
Sv: Att rygga en häst!

När jag tänker efter tror jag också att jag lärde mig att "såga" hästen när man skulle backa, inte hårt såklart!! och jag tror absolut inte det är någon fara för hästen om man gör det mjukt.

Men nu gör jag så att jag sitter ner lite extra i sadeln, tar bak skänklarna något och gör en mjuk kramning i tyglarna.. känns liksom mest naturligt :) tänker inte så mkt när jag gör det tror jag.

Bara man är mjuk och följsam så får man göra som man vill, om hästen inte backar så dra inte hårdare i munnen utan börja om!

:)
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag, som gick i ridskola på 70-talet, fick lära mig BÅDE att "såga" och att luta mig lite framåt. Med såga menar jag växelvis förhållning i tyglarna samtidigt som man la till motsatt skänkel. Herrejisses, det var ett helt företag att få en häst att rygga, och inte såg det vackert ut heller. Stackars hästar!
 
Sv: Att rygga en häst!

Nej nej nej, jag sågar inte, jag fick lära mej att göra så. När jag ryggar mina lutar jag mej en aningen bakåt efter en halvhalt och tar lätt i tyglarna och då ryggar tanterna. Det jag tycker lät så konstigt var att hon fått lära sej att luta sej FRAMÅT och dra i tyglarna samtidigt som hon skulle skänkla hästen, får folk lära sej så nu?

På ridskolan här så får man inte rygga hästarna p.ga de kan stegra i värsta fall.
kanske därför de lutar sig framåt ifall de skulle stegra.
Dock ingen bra ridskola om de ska lära elever stegra på det sättet vilket är fel sätt, och samtidigt om hästarna har tendens att stegra.

SJälv gör jag förhållning, lägger vikten bakåt och höjer handen väldigt väldigt lite. jag drar inte bak tygeln. utan bara visar att ja rör dem. annars ska min häst stå still.
 
Sv: Att rygga en häst!

eller rättare sagt detalj:
rak sits precis som i en halt, förhållning, skänkeln och vikten bak. när hästen gjort antalet steg, fram direkt. minst sagt att den ska stå ställd, som i en halt om man inte ska gå fram av någon anledning. låter den aldrig stå med benen som när den ryggar ( frambenen åt olika håll och bakbenen åt olika håll)
samt att alltid låta hästen gå fram efter.
Eftergift ska som sagt inte vara nödvändigt mer än beröm och fram direkt eftesom man inte rör händerna.
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag rider inte på ridskola just nu men på ridskolan fick vi lära oss att göra en liten förhållning, sedan flytta bak skänklarna ett par cm och trycka försiktigt. Rider western för det mesta nu och jag gör fortfarande lika dant på vissa hästar. På min nuvarande häst, som är väldigt känslig, räcker det med att ta ut tårna så ryggar hon.
 
Sv: Att rygga en häst!

Som jag uppfattar det så är det en förhållning på en tygel som avses.

Dock så är det överkurs att kunna förhålla i rätt tygel och i rätt ögonblick innan man har koll på var hästen har sina ben.

/V
 
Sv: Att rygga en häst!

Ja-Ylva..det jag ville ha sagt är vad Alexandra beskriver om ryggning..då jag är ny med "hästspråket"...kan det ibland vara mkt svårt att beskriva hur/vad jag menar//grannen
 
Sv: Att rygga en häst!

När jag ryggar (självlärt) lutar jag mig en aning bakåt, håller i tyglarna och ´kanske trycker lite lätt med skänkeln. Om hästen går snett korrigerar jag med tygeln. Först använde jag skänkeln att korrigera med, men upptäckte att tygeln var mycket effektivare.

På ridskolan fick vi lära oss att vi inte skulle rygga om vi inte visste precis hur man gjorde eftersom det då inte blev en riktig ryggning.. ?
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag sätter mig tyngre på rumpan, flyttar FRAM skänklarna något, vid detta laget ska hästen ha flyttat vikten från mitten till bakbenen, och då driver jag bakåt med mjuka skänklar i samma takt som hästen ryggar. Om hästen inte väger bakåt tar jag mjukt i tyglarna tills den gör det, släpper efter och ryggar.

->JAG<- tycker inte att sättet jag lärde mig först på ridskolan var alls bra, alltså att ge hästen framåtdrivande hjälper med sits och skänklar, och när den precis ska gå framåt bromsa och säga bakåt istället. Varför göra det mer förvirrande än det redan är? Nä, jag tycker att man tydligt ska visa att det är bakåt man vill ha dem FÖRST, och sedan driva. Men det är vad jag tycker! :)
 
Sv: Att rygga en häst!

knapp

Jag lärde mig rygga genom att ge samsidiga hjälper. Hö tygel + hö skänkel, vä tygel + vä skänkel. Tanken var att flytta en sida av hästen i taget.

Det som jag senare användt mig av (då ovanstående inte ser speciellt snyggt ut) är den hjälpgivning de flesta här beskriver. Drivning mot mjukt förhållande hand.
 
Sv: Att rygga en häst!

När jag ryggar min medryttarhäst som är en unghäst så lutar jag mig jätte lite bakåt och samtidigt tar tyglarna jätte lite mot mig två gånger. Det syns inte ens vad jag vill göra med hästen!:laugh: Men hon är väldigt känslig av sig också.
 
Sv: Att rygga en häst!

kl

Intressant det här med ryggning, finns ju tydligen typ 30 olika sätt att göra på. Hur ska man veta vilket som är rätt? Stt häromdagen på en häst som plötsligt började backa när jag drev fram!:D JAg vet inte hur jag bar mig åt för att få till det dock, tyckte jag gjorde rätt men antar jag ju bad honom rygga!:rofl:

Min häst kan inte rygga, känns skönt i sammanhanget så slipper jag göra fel:angel:
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag lutar man lite framåt när jag ska rygga, eller lutar mig ej framåt, utan bara vinkar beckenet framåt. Testa ex. att ha två mandariner på varandra, rullar man den översta lite framåt så åker den undre lite bakåt. Den tanken har jag iaf.. sen driver jag lite samtidigt som jag gör förhållning. Även om hästen backar så ska den tänka framåt. När hästen går bakåt ett steg så mjuknar jag, sen gör jag om samma sak igen om jag vill att hästen ska ta ett till steg. "Mjukningen" funkar som beröm och eftergift..
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 403
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp