Att rygga en häst!

ylvaaskersund

Trådstartare
Min granne har sin häst hos mej och igår när vi red var hon vid ett tillfälle tvungen att rygga, hon lutade sej framåt och drog i båda tyglarna samtidigt!

Jag blev mäkta förvånad och frågade vad hon gjorde!

Det hade hon lärt sej på ridskolan:eek:

Hur lär ni er rygga, ni som rider på ridskola nu? Då jag lärde mej rida fick jag lära mej att först göra en halvhalt och sedan ta vänster tygel å höger skänkel varvat med höger tygel och vänster skänkel. Det har alltid funkat med mej, och framför allt har alltid en framåt lutning alltid för mej betytt en ökning framåt för hästen!

Kan någon av er hjälpa mej?
 
Sv: Att rygga en häst!

Så du sågar när du ska rygga?

Jag gör en liten förhållning, utan att lätta av förens hästen backar samt lägger bak skänkeln ett par cm.
 
Sv: Att rygga en häst!

Så du sågar när du ska rygga?

Jag gör en liten förhållning, utan att lätta av förens hästen backar samt lägger bak skänkeln ett par cm.

Nej nej nej, jag sågar inte, jag fick lära mej att göra så. När jag ryggar mina lutar jag mej en aningen bakåt efter en halvhalt och tar lätt i tyglarna och då ryggar tanterna. Det jag tycker lät så konstigt var att hon fått lära sej att luta sej FRAMÅT och dra i tyglarna samtidigt som hon skulle skänkla hästen, får folk lära sej så nu?
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag driver fram hästen till en förhållande hand och kramar sedan lätt på tygeln samtidigt som jag flyttar skänkeln något bakåt. Ryggningen gör jag för samsidiga hjälper, ex.vis höger hand och skänkel, vänster hand och skänkel etc.

Jag fick länge göra ryggningar efter att ha klivit ett steg framåt från halten för att säkerställa att hästen hade framåtbjudning i ryggningen.
 
Sv: Att rygga en häst!

Vi får lära oss att hålla tygeln lite som man gör vid en förhållning, samtidigt som man flyttar bak skänklarna något och kramar om.
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag flyttar bak skänkeln en bit (det ska sedan vara enbart det som en välutbildad häst ryggar för) och kramar lätt i tyglarna.

Om hästen inte kan rygga än och ska lära sig så kan det faktiskt underlätta om man lutar sig VÄLDIGT LITE framåt. Man ska alltså inte slänga sig fram på halsen utan bara lätta lite i sätet så det inte syns. Det fick jag lära mig när jag utbildade unghästar i Tyskland och det fungerar jättebra.
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag har också för mig att man ska såga hästen i munnen när man ryggar :eek: alltså inte våldsamt utan att tar lätt i ena tygel och lätt i andra samtidigt som man håller om med skänklarna. Har inte ryggat på jätte, jätte länge. Men har för mig att det var så.

Hur är det man ska rygga egentligen, på bästa sätt? Det verkar ju vara delade meningar om det här i tråden...
Jag ska fråga mina ridlärare så jag får reda på hur de lär ut också.
 
Sv: Att rygga en häst!

jag gör som Underbarn.

Flyttar skänkeln något bakåt och stilla med handen. Dvs ingen eftergift i själva hjälpgivningsmomentet.
 
Sv: Att rygga en häst!

Att luta sig frammåt hjälper den unga hästen att rygga.

Övrigt så är halten innan halva ryggningen, bra halt, handen säger stopp och drivningen fortgår. Möjligen att skänkel är något baktåt.
Om du samtidigt lutar dig frammåt på den unga hästen så kommer den att sträva bakåt och du kan berömma och åka vidare.
 
Sv: Att rygga en häst!

du sågar när du ryggar?

jag själv ryggar hästen genom att ur en eftergiven halt trampa fram skänkeln något och på så vis lätta sittbenen ur sadeln minimini lite. samtidigt som jag erbjuder ett stöd men inte låter hästen fastna i handen, så jag rör på fingrarna.
detta förstärks med "backa" som är mitt komando för att gå bakåt även från marken. Detta lärs in i ett tidigt stadium på hästarna.
och jag smackar aldrig då jag menar bakåt.

när jag sedan vill att hästen går fram så kommer jag ned helt i sadeln och trampar ned hälen, så att skänkeln hamnar på positin igen. det blir en naturlig framåtgivande gest.

(får sällan under 8 på tävlingar på just ryggningar, något av ett paradnummer för mig)
 
Sv: Att rygga en häst!

jag tippar bäckenet framåt (så jag sitter mera fram än bak) och bromsar med låren och tar lätt i tygeln och då backar min pålle. Ibland får jag lägga till skänkeln lite lätt men det är sällan

Skulle jag luta mig bakåt (sitta mera på rumpan) så skulle jag ju säga åt hästen att gå framåt
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag flyttar bak skänkeln en bit (det ska sedan vara enbart det som en välutbildad häst ryggar för) och kramar lätt i tyglarna.

Om hästen inte kan rygga än och ska lära sig så kan det faktiskt underlätta om man lutar sig VÄLDIGT LITE framåt. Man ska alltså inte slänga sig fram på halsen utan bara lätta lite i sätet så det inte syns. Det fick jag lära mig när jag utbildade unghästar i Tyskland och det fungerar jättebra.


Jag gör som ovan. Inkl lättar lite (dvs aningens framåttipp) på en unghäst.

Men båda skänklarna bakåt (mycket på en ung, lite på en mer utbildad) och lätt tryck och en mjukt kramande hand. På en ung kan man få 'ta' lite mer för att de ska begripa, men en utbildad ska sen rygga ur en halt på enbart att båda skänklarna dras bakåt, och ska kunna det på lång tygel med.

Jag sågar aldrig/kramar växelvis hö/vä tygel eller lägger till hö/vä skänkel, utan hjälperna är dubbelsidiga och samtidiga.
 
Sv: Att rygga en häst!

Hur noga jag än läser kan jag ínte hitta ett inlägg där det står att någon sågar sin häst för att den ska gå bakåt!:o

Jag ville veta om det är vanligt på ridskolor att man lär ut till eleverna att dom ska luta sej framåt, sitta på framstjärten, och samtidigt dra i tyglarna och skänkla!
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag blir mer förvânad över att du är sà förvânad.

Jag skulle knappast säga att utbildning, hästmaterial eller ridlärare är nâgot vidare. För Mànga elever samtidigt, för dàligt hästmaterial, eleverna rider inte ofta nog och för lite pengar i omsättning.

Förutsättningarna för att utbilda duktiga och korrekt ridandes elever är smà.

Ska man bli duktig snabbt sà är det egen häst och tränare som gäller. Samt en massa hàrt arbete. Ridning kommer inte gratis.
 
Sv: Att rygga en häst!

"sedan ta vänster tygel å höger skänkel varvat med höger tygel och vänster skänkel."

du själv som skrev det.. Tar du varvat höger och vänster så sågas det fram och tillbaka i munnen på hästen
 
Sv: Att rygga en häst!

"sedan ta vänster tygel å höger skänkel varvat med höger tygel och vänster skänkel."

du själv som skrev det.. Tar du varvat höger och vänster så sågas det fram och tillbaka i munnen på hästen


en snälla du.....äh jag orkar inte ens svara på något så dumt.....

Nej jag sågar inte!!!!!!!!!!! Att mjukt ta i en häst växelvis med hjälper som knappt är synliga för blotta ögat är inte att såga, fö rider jag med bettlöst!
 
Sv: Att rygga en häst!

Om hästen inte kan rygga än och ska lära sig så kan det faktiskt underlätta om man lutar sig VÄLDIGT LITE framåt. Man ska alltså inte slänga sig fram på halsen utan bara lätta lite i sätet så det inte syns. Det fick jag lära mig när jag utbildade unghästar i Tyskland och det fungerar jättebra.

Precis så har jag oxå lärt mig. Eftersom jag har svårt att gå i från unghästridningen på min nu blivande 6-åring så "lättar" jag fortfarande i sätet när jag vill rygga :angel:

Vi ryggar inte på tävling än så det är snarare som en check då och då hemma, dock oftast för att vi faktiskt behöver backa. Jag vet dock inte om jag använder skänklarna något värst mycket, tror han snarare har lärt sig att rygga för min sits o min hand eftersom jag väldigt tydligt ger eftergift och "sitter" igång honom så blir det stor skillnad mot att "sitta kvar" och lätta lite i sitsen och bara hålla handen still - och då backar han.

Borde kanske fundera över det där med skänkelhjälpen, jag är inte så värst bra på att använda skänklarna som hjälpgivning :eek:
 
Sv: Att rygga en häst!

Jag höjer handen och "viftar" med tårna. Om hästen inte svarar skakar jag tyglarna en aning. Svarar hästen fortfarande inte lägger jag emot skänkeln och skänklar i den takt jag vill att hästen ska backa.
Så fort jag får ett riktigt steg bakåt (inget släpandes med fötterna här inte!) lägger jag ner handen och sitter stilla med fötterna. Sedan höjer ajg handen igen och backar vidare. När hästen är bättre utbildad och har musklat sig för att rygga bra kräver jag fler och fler steg.
Ska kanske tilläggas att jag är westernryttare. Ryggning är ett mer naturlig moment i westernridningen och används inte riktigt likadant
 
Sv: Att rygga en häst!

tar bak skänklarna en bit och trycker samtidigt som jag bromsar lätt. (förhållning med finare ord.. :angel:)

min tränare förklarade att de flesta hästar som kommer från typ Polen och såna länder är lärda att backa på det sättet.
sen känner jag hästar som endast backar om ryttaren tar fram fötterna och trycker på bogen.. :crazy:
(ridskola)
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 403
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp