Att rida utom tävlan..

mumin

Trådstartare
.. hur funkar det? När får man göra det på lokal tävling? Är det upp till varje arrangör att bestämma?

Jag har en ponny, och eftersom jag är överårig så hade jag kunnat rida honom i avd B i vanliga fall om jag har förstått det rätt? Han är mätt och har startat som ponny förr. Dock så tävlar jag honom i dressyr som stor häst och därför får han ju inte starta som ponny igen..
Jag har en kompis som hoppar honom lite då och då (hon är också överårig) och ibland blir man sugen på att tävla, men storhästklasser känns för stort för honom.

Får de lov att starta utom tävlan på lokal ponnytävling? Finns det några regler som säger tillåtet/inte tillåtet eller det är upp till arrangerande klubb att avgöra?

Tacksam för svar om någon vet! :)

Sv: Att rida utom tävlan..

Har du kollat i TR? Det borde ju stå något där.

Har för mej att man som "vuxen" får starta ponny utom tävlan i fälttävlan iaf, vet inte hur det är med hoppning.

Annars finns ju clear rounder, där spelar det ingen roll hur gammal man är + att man ju kan välja hinder höjd själv!

Jag har ganska bestämt för mig att ponny som går som stor häst inte får starta på ponnytävlingar öht. Men jag skulle maila/ringa och fråga ridsportförbundet för säkerhets skull.

Jag har ganska bestämt för mig att ponny som går som stor häst inte får starta på ponnytävlingar öht. Men jag skulle maila/ringa och fråga ridsportförbundet för säkerhets skull.

Mumin har alltså en ponny som hon har klassat upp till storhäst i dressyr. Det är alltså ingen häst. Däremot är det kanske ett tips att ringa/maila och fråga om man får starta som storhäst i dressyr och som ponny i hoppning.

Mumin har alltså en ponny som hon har klassat upp till storhäst i dressyr. Det är alltså ingen häst. Däremot är det kanske ett tips att ringa/maila och fråga om man får starta som storhäst i dressyr och som ponny i hoppning.

Det var ju precis det jag skrev. Att ponnyn går som stor häst/på stor häst-tävlingar. Jag vet att man inte får rida hoppning som ponny och dressyr som stor häst samtidigt. Nu var det en fråga om utom tävlan, vilket jag inte tror man får heller, men är inte helt säker.

Det finns ju storhästtävlingar där det börjar redan på 80 cm annars är ju 90 mera vanligt.
80 cm är LD för en D ponny och 90= LC.
Kan den inte gå det ?

Vill ni hoppa lägre så skulle jag leta efter Pay and Jump och kolla om ni får starta där.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar