Att rida med långa tyglar.

V

vojlock

Är det på något sätt skadligt för hästen att gå ett helt ridpass på långa tyglar? Jag styr med mina vikter o både skritt och trav, han går i en låg och avslappnad form.

Sv: Att rida med långa tyglar.

Ok, kanske inte skadligt, men om vi vänder på frågan lita, Är det BÄTTRE att rida hästen på långa tyglar?

När jag är ute och skrittar med mina två försöker jag att ha dom på lång tygel hela tiden...Valacken mår bra av att gå i lång, låg form och sträcka ut ryggen lite...:laugh: (spänner sej väldigt lätt tyvärr)

Mvh Domino_s

Frågan är väl inte hur långa tyglarna är utan vilken form och bärighet hästen har.
Jag tror att du menar långa tyglar = hästen bär inte upp sig ordentligt.
Men hästar kan ju bära sig bra även på långa tyglar.

Om man vänder på det och säger att en häst som bär upp sig ordentligt är bättre, eftersom det inte belastar ryggen på samma sätt som en häst som inte gör det.

Sålänge hästen inte faller fram rejält och går på bogarna och bara belastar frambenen är det ju inga problem!!

Om den gör det kan man ju börja med korta och länga efter hand, försöka bibehålla balansen på bakbenen med andra ord ! :D

isf är de nog mer skadligt att rida dom på korta hela tiden, är absolut inte skadligt att rida på långa tyglar de är bra för hästarna ibland !:)

Nejdå, tygellängden i sig är inte skadlig utan det är som någon skrev huruvida hästen bär sig någorlunda som är viktigt. Att gå på bogarna är inte nyttigt men det kan förekomma även med korta tyglar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 444
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama