Att rida in en 15 åring

K

karlslund

Min man fick ett 15 årigt halvblods sto pga plats brist.. Och då vi har egen gård men alla tränings möjligheter frågade dom om vi inte ville ha henne.. Hon har alla papper och och hälften fullblod..
Nu till de att hon har varit i ett ingenmans land i alla 15 år..
Inte gjort något och inte blivit ila behandlad alls.Har gått med föl ston.
För tre veckor sedan när hon kom gick det inte att ta av henne grimman men idag tar jag av den när hon ska ut och sätter på när hon ska in utan problem. Täcke lärde hon sig på en dag att de va inte så farligt.
Satte på ett träns igår i hagen och de enda hon tyckte va konstigt va bettet men för övrigt tyckte hon det va helt ok..
Satte sedan på min tömkörnings gjord och inte ens när jag drog åt reagerade hon...
Nu ska tänder fixas innan hon ska få ha träns på riktigt på sig, men vi pröva ett par min för att se om hon vart helt tokig..
Hon är omöjlig att lyfta bena på. Nu kan vi ( min man ) få upp båda fram men jobb, men hur en hovslagare ska få till det fattar jag inte :confused:.
I allfall undrar jag om det finns större risk för att hon inte skulle hålla som "promendad" häst då hon inte gjort något under sitt liv??
Hon ser ut som en jätte snygg 7 åring ( fast hon e 15) me så rena ben att de va länge sen jag sett de :D.
Har ni någon erfarenhet?? Inridningen kommer nog inte va problem för hon gillar människor så fort man kommer så gnäggar hon minst 4 ggr tills man klappat och fått på grimman .. Dessutom verkar hon ju orädd i övrigt förutom de där med benen :crazy:..
Kan någon ge tips!!!
Alltså igentligen tog vi emot henne pga hennes stam och för att ha henne i våran avel.. Men något hos henne gör att jag gillar att jobba med henne men är lite osäker då jag saknar erfarenheten av att rida in så gamal häst (ridit in unghästar) men jag undar blir dom sämre i sin hållbarighet för att man inte tränat dom som unga växande djur??
 
Sv: Att rida in en 15 åring

Kul att du vill ge henne en chans :)

Jag fick min nuvarande häst som oinriden nioåring för två år sedan, hon hade då gått och drällt ungefär som din.
Har ridit in henne långsamt, på samma sätt som med en unghäst men med längre tid för varje nytt moment.
Det har gått väldigt bra, hon älskar verkligen att få jobba och göra nytta och vi har blivit mycket tighta kompisar på köpet :love:

Lite märkligt är det med denna blandning av gammal erfaren tant och osäker unghäst. Det svåraste för oss är trafik, tror aldrig hon kommer bli helt trafiksäker eftersom hon inte konfronterats med vägar o fordon förrän såpas sent.

Vad gäller hållbarheten så vet jag inte hur det kommer att gå, det får framtiden utvisa. Men det är klart man funderar på det :o
Hittills har min häst i alla fall varit kärnfrisk.

Tycker absolut du ska försöka med din!
Lycka till :banana:
 
Sv: Att rida in en 15 åring

Min älskade gamla Loppa blev inriden som nioåring efter att ha gått som avelsto några år och annars bara drällt i hagen. Förförra ägaren har berättat för oss att hon var inte rolig i början! Men sen föll allt på plats och hon har mellan ca 11 år tom 22 år tävlats i hoppning och dressyr.

Så jag tycker absolut att du ska ta chansen och försöka i alla fall. Går det verkligen inte så har du ju henne som avelsto!
 
Sv: Att rida in en 15 åring

Va roligt att de fungerat så bra för er!!! Denna dam har ett hjärta av guld och för tre veckor sedan när hon kom tog det 40-60 min att få henne men idag kommer gnäggande och möter mig vid grinden..
Att få på träns och gjord va inga problem men vi pröva tömköra igår och det tyckte hon va lite mera jobbit men gick klart med på det... En av oss gick bakom och en gick vid sidan med grimman på..

Så kanske om man tar det lungt så kan man rida på henne :banana:
i allafall bevisa för alla dom som undra va ska du med den där till att hon va värd en till chans i livet...
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: cirkus
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 120
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 893
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 800
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp