Sv: Att rida i mörkret
jodå det gör de..fast inte så att de sjävla hamnar i trädet, utan "bara" så att mattes ben får sig en mysig liten törn av den mjuka trädstammen..
har bara hänt mig ett par gånger, ej i mörker än så länge.
vad jag märkt på de hästar jag ridit ute i mörker med pannlampa, är att om de inte ser 100% så litar de än mer på att jag vet var vi är och leder dem rätt. stämmer iaf på Honey, Bianca, Lex och Ida (okey, den sist nämda kanske är mindre tillförlitlig, hon hade llite..hm..lustiga vanor annars också..).
har endast haft ridhus på ridskola, aldrig annars..då är det ute som gäller (för banan är ju inte såå rolig att harva runt på..).
ska prova det där med himlen nästa gång det blir mörkerritt (dröjer nog ett tag)..
när du är utan lampa så ser ju hästen allt och inget kommer som en överaskning, och tro mig, ingen häst med självbevarelsedrift går rakt in i ett träd!
Jag tycker det är skönast för att rida när det är kolsvart! hästen ser allt och har aldrig snubblat, har galopperat på de mest slingriga stigar när jag inte har sett ett dugg! Jag litar på mina hästar, men de vet oxå att det är ok att sakta ner när de känner att de måste det har dock bara hänt några få ggr, oftast så vill de springa mkt fortare än mig!
Ett annat tips är att inte fokusera på vägen, fokusera på himlen så ser man vägen, man ser den alltså tydligare i ögonvrån än om man fokuserar blicken direkt på den, varför vet jag inte, men det har hjälpt mig många ggr där vägar delar sig tex. när man vänjer sig så inser man att det väldigt sällan är helt svart ute! och jag har då ridit ut alla tider på dygnet alla årstider, så jag vet!
jodå det gör de..fast inte så att de sjävla hamnar i trädet, utan "bara" så att mattes ben får sig en mysig liten törn av den mjuka trädstammen..
har bara hänt mig ett par gånger, ej i mörker än så länge.
vad jag märkt på de hästar jag ridit ute i mörker med pannlampa, är att om de inte ser 100% så litar de än mer på att jag vet var vi är och leder dem rätt. stämmer iaf på Honey, Bianca, Lex och Ida (okey, den sist nämda kanske är mindre tillförlitlig, hon hade llite..hm..lustiga vanor annars också..).
har endast haft ridhus på ridskola, aldrig annars..då är det ute som gäller (för banan är ju inte såå rolig att harva runt på..).
ska prova det där med himlen nästa gång det blir mörkerritt (dröjer nog ett tag)..