Att rida i mörkret

Sv: Att rida i mörkret

när du är utan lampa så ser ju hästen allt och inget kommer som en överaskning, och tro mig, ingen häst med självbevarelsedrift går rakt in i ett träd!

Jag tycker det är skönast för att rida när det är kolsvart! hästen ser allt och har aldrig snubblat, har galopperat på de mest slingriga stigar när jag inte har sett ett dugg! Jag litar på mina hästar, men de vet oxå att det är ok att sakta ner när de känner att de måste det har dock bara hänt några få ggr, oftast så vill de springa mkt fortare än mig!

Ett annat tips är att inte fokusera på vägen, fokusera på himlen så ser man vägen, man ser den alltså tydligare i ögonvrån än om man fokuserar blicken direkt på den, varför vet jag inte, men det har hjälpt mig många ggr där vägar delar sig tex. när man vänjer sig så inser man att det väldigt sällan är helt svart ute! och jag har då ridit ut alla tider på dygnet alla årstider, så jag vet!

jodå det gör de..fast inte så att de sjävla hamnar i trädet, utan "bara" så att mattes ben får sig en mysig liten törn av den mjuka trädstammen.. :angel:
har bara hänt mig ett par gånger, ej i mörker än så länge.

vad jag märkt på de hästar jag ridit ute i mörker med pannlampa, är att om de inte ser 100% så litar de än mer på att jag vet var vi är och leder dem rätt. stämmer iaf på Honey, Bianca, Lex och Ida (okey, den sist nämda kanske är mindre tillförlitlig, hon hade llite..hm..lustiga vanor annars också..). :idea:

har endast haft ridhus på ridskola, aldrig annars..då är det ute som gäller (för banan är ju inte såå rolig att harva runt på..).

ska prova det där med himlen nästa gång det blir mörkerritt (dröjer nog ett tag).. :idea: ;)

Då kan jag misstänka att du kanske har samma modell på svansrefles som jag :cool: Dock tycker mina kompisar med islandshästar att dom är himla bra :D

Jag har ett reflexridtäcke som jag köpte på rusta för typ 150 kr. Är helt i flouroserande (självlysande?) gult med bred reflexband 'runtom'. Och med fleecefoder och svanslapp. :idea: Både jag och lillasyster har ett och är nöjda!

aha, de är alltså egentligen special för isisar! :idea: :angel:

:bow:

Vi i stallet brukar hålla oss till väl kända skogsvägar när det är riktigt mörkt. Det är inte så att vi testar nya vägar bara för att det skulle vara kul.

Däremot brukar vi ofta rida i grupp när det är så mörkt, och givetvis då med en massa reflxer över allt.

Jag rider inte mitt ur i skogen när det är mörkt av den simpla anledningen av att jag ser inte ett skit:crazy:

Nu var de många år sedan jag red i mörker har haft turen att haft arbeten som gjort att jag kunnat ridit när det har varit ljust

KL

Rider ut när det är mörkt, ja, annars skulle vi nästan i princip inte kunna rida alls på vinterhalvåret. Däremot brukar jag inte gärna rida i skoga när det är mörkt, och i så fall bara på de skogsvägar där jag vet att marken är ljämn.
Brukar oftast rida på grusvägarna när det är mörkt. Vägarna närmast stallet är upplysta, så vanligtvis håller jag till på dem.
Ordentligt med reflexer på bara så :D

Jag rider som vanligt när det är mörkt.
Efter att ha fått en pannlampa i julklapp så fick jag ju börja använda den ;) Förut har jag hellre ridit utan. Vi känner vägarna bra och jag rider på som vanligt oavsett pannlampa eller ej.
Har en häst som är van, säker på foten och han hittar hem om det skulle vara så.

Naturligtvis ger vi oss inte ut utan reflexer, inte på minsta lilla grusväg.

Måste vara så :idea: Men man kan ju tycka att tillverkaren kanske skulle ha kunnat informera lite bättre om det! :mad: :D

Rider antingen på grusvägar som är jämna och utan överraskningar, eller på stigar som jag känner väl och vet att de inte bjuder på gropar eller farligheter.
Mina hästar är inte särskilt bekymrade om det dyker upp en liten vanlig grop som är någon centimeter djup på grusvägen.

Jag brukar rida i skogen när det är mörkt. Gör jag inte det skulle hästen tvingas vara i paddocken varenda dag utom helgerna så det känns som att jag inte har nåt val. Får hoppas på en vinter m mycket snö som lyser upp tillvaron o mörkret.:D

Jag har inga problem med skogen när det är mörkt ute men mina lampor är bra. Rider man in på stigar är det bara att kolla ner i marken med lampan så ser man ju ganska bra tycker jag fast mina hästar är så lugna och vana vid pannlampa och mörker. Är hästen mörkrädd och rädd för lampor blir det dock mycket svårare.

Liknande trådar

Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 668
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 122
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar