Att rida i mörkret

Sv: Att rida i mörkret

Då är vi två! :bump: En gång mötte vi mamma med bilen och hon hade blivit lite halvrädd, såg bara nåt lysande och blinkande! Men blir hellre kallad julgran än att riskera att inte synas.
Och reflexländ-/ridtäcke med svanslapp med reflex på är suveränt för då behöver man ingen svansreflex heller! :idea: Har en men den måste vara gjorda för riktigt tjocka svansar och inte 'vanliga' varmblodssvansar :cool:

men precis! :D
jag har faktiskt aldrig använt svansreflex..eller jo, en gång i vintras, men tappade den (gled av tror jag).. och nu i sommar har pållan förstört sin svans (kliat sig mot träd och fått hjälp av de andra..) så hon har koorta tagelstrån bara de första 15cm av svansroten. tror inte att det kommer att sitta bättre nu än i vintras :cool: nåt tips på nån som SITTER KVAR? :idea:
ska köpa ländtäcke eller ridtäcke nu (reflex) till pållan, men har fortfarande inte bestämt vilket det ska bli..vad är bäst? ;) :confused:

rider i mörkret hela vintern, mer eller mindre i skogen. brukar trösta mig med att hästan iallafall ser bättre i mörker än jag gör... :P

Senast ändrad:

Jag rider aldrig ensam i mörkret, hade bara skrämt livet ur hästen eftersom att den känner av om man är rädd. Nej, är mörkrädd när jag är ensam så det hade jag inte gjort för något i världen. Dock hade jag kunnat göra det med några vänner sålänge vi har massor med reflexer på.

Det är ju så att ju mer man rider i mörker desto bättre blir man ju på att hantera det. Dessutom, om man tar det lugnt, så vänjer sig snart ögonen vid mörkret och man ser ganska bra trots att det är mörkt. Pannlampa har jag endast för att synas när jag möter bilar och annat. Ska man se ngt med pannlampa från höstryggen får man köpa sig en redig orienteringslampa och de kostar lite mer.

Men jag undrar, är det jag och min häst som är lite larviga?
Det är nog få som rider i skogen i mörker. Men jag tror inte att det finns ngn anledning att inte göra det på ställen där man känner igen sig. Själv rider jag i skogen sålänge jag hittar. Jag rider inte i kolmörker utanför stigarna, för det är svårare att orientera sig i mörker om man tappar bort vädersträcken.

Klarar era hästar av att undvika stubbar och pinnar när det är mörkt (med pannlampa såklart)?
I början är det snubbligt. Ffa om man inte är van vid det och båda stressar upp sig. Men tar man det lugnt så vänjer sig snart ögonen även för hästen och den kan gå utan problem utan att snubbla. De flesta djur och människor kan gå i terräng i mörker utan at snubbla runt. Tänk på att hästar från början alltid gått ute även nattetid. De är djur precis som hundar, katter, rådjur och annat.

Jag tänker på alla er som inte har ridhus och som rider mycket i naturen - hur får ni det att funka på vintern?
Jag är ju inte uppväxt med ridhus men man har ju alltid haft ridbana. Däremot har jag ändå ridit mycket ute på vintern. En del grusvägar men också i skogen. Man lär sig ju känna omgivningarna, tar korta stigar genom skogen som leder ut till ängar o annat innan man förvirrar sig i mörkret. Dessutom är hästar återigen djur som ofta lätt hittar rätt riktning hem om man inte är för långt bort.

Eller är det jag som har en dålig pannlampa?
De flesta pannlampor lyser inte upp mer än hästens hals och skälper mer än de hjälper. Pupillerna drar ihop sig och allt utanför ljusets sken ser kolmörkt ut. Pröva nästa gång att stänga av lampan en stund så ska du se att du ser bättre - även hästen. Men det finns riktigt bra lampor, orienteringslampor tex, som lyser upp bra. Dock till ett högre pris.

Hästen har betydligt bättre mörkerseende än människan, så jag skulle inte oroa mig för det.
Däremot är jag lite rädd för vildsvinen som huserar i vår skog, så jag vill absolut inte rida ut där när det är mörkt.

Immer

*har inte läst hela tråden*

Jag tror att ni är lite larviga;) Om pållen är snubblig så ut o rid mer i skog o mark så hästen får träna på att faktiskt lyfta på fötterna och vänja sej lite med att det kan vara lerigt o blött:laugh:
Jag rider mest i skogen o har en okej pannlampa (billigt sk*t) som jag är van vid, men om du faktiskt investerar i en vursting pannlampa så kommer du säkert att se mer o oxå bli lite lugnare själv:idea: Det mesta handlar nog mest om vanan.

Lycka till iaf:laugh:

Klarar era hästar av att undvika stubbar och pinnar när det är mörkt (med pannlampa såklart)?
I början är det snubbligt. Ffa om man inte är van vid det och båda stressar upp sig. Men tar man det lugnt så vänjer sig snart ögonen även för hästen och den kan gå utan problem utan att snubbla. De flesta djur och människor kan gå i terräng i mörker utan at snubbla runt. Tänk på att hästar från början alltid gått ute även nattetid. De är djur precis som hundar, katter, rådjur och annat.

Måste tillägga att jag red ut en gång i skymning o red in på en stig med mkt skog runt = Bäcksvart. Jag släppte hästen på långa tyglar och hon hittade ut:idea::love: Jag såg verkligen inget det var som att sitta och blunda det hårdaste man kan:eek: Så hästen ser, det är nog som jag skrev innan, vanan att vara i skogen;)

jag rider i mörker och då även ut i skogen,har en billig 49kr pannlampa som funkar kanon bra.

hästen ser mkt bättre i mörker än vad jag gör,jag tycker att jag får ett bättre mörkerseende när jag varit ute ett tag:)
helst av allt vill man ju ha massa snö vintertid så det lyser upp:love:
va inte så mkt av den varan förra året,hoppas på mer snö i år.

vet mörkrädda tjejer/kvinnor som säger att deras hästar minsann oxå är mörkrädda,jag lånade en sån häst och red ut utan sällskap i skogen när det va mörkt,kan säga att den hästen va inte ett dugg mörkrädd;)skötte sig hur fint som helst,så många gånger som i allt annat i ridning,så speglar ofta hästen sin ryttare.

Jag har inget annat val. På vintern är banan frusen och jag har inget ridhus att rida i. Så antingen blir det ut i skogen eller inget ridet alls. Jag tycker inte att det är nå farligt. Jag håller mig bara till stigarna så är det lungt, jag tycker man ser väldigt bra bara man har en ordentlig pannlampa. Jag ger mig ju inte precis ut rätt i skogen.

Jag är inte vidare glad att rida när det är mörkt alls! Jag försöker matcha in så att jag rider ut när det är ljust och hinner jag inte blir det paddocken

Nej det gör jag inte, jag är mörkrädd:o och min häst är inte direkt den coolaste man kan hitta heller:D Ibland blir det ingen ridning när jag kommer hem sent från skolan och så, men när jag slutar tidigt så rider jag självklart, och på helgerna :laugh:

Jag har inte tillgång till ridhus, det är något man verkligen saknar på vintern.

Brukar ni rida i skogen om det är mörkt ute?

Jag brukar rida ut när det är ljust, gillar inte att snava omkring i blindo :o
Men igår var jag och tränade på ett nytt ställe, det ligger inte så långt från mitt stall utan det tar ca 25-30 minuter att skritta, snabbare om man travar lite.
Till saken, jag har en sen träningstid (21-21,30). När jag red dit var det fortfarande lite ljust ute och allt gick bra, värre var det på hemvägen :eek:
Kolsvart ute och trots att jag hade pannlampa så tyckte jag inte att jag såg någonting! Min ädle springare är inte så mycket för det här med skogen han heller, rädd för allting, vill inte gå i vattenpölar eller lera, snubblar på stubbar och pinnar hela tiden.. Det kändes kort och gott inte bra alls och nästa gång kommer jag ta transporten..
Det vart liksom en dålig avslutning på ett bra träningspass - massor med spänningar..

Men jag undrar, är det jag och min häst som är lite larviga?
Jag tänker på alla er som inte har ridhus och som rider mycket i naturen - hur får ni det att funka på vintern? Bara jämna grusvägar? :confused:
Eller är det jag som har en dålig pannlampa?

So, tell me :laugh:

Rider mycket ute när det är mörkt, även i skogen. Pannlampa, hjälm såklart och RyttarGPS:en med bara så att andra kan hitta mig om det händer något.:idea:

jag brukar undvika skogen när det är mörkt, annars också :p hehe.

men har 20 min ridväg till mina träningar och då kan det ju tyvärr bli lite mörkt om man har en sen tid. då brukar jag leda hästen och ha pannlampa och sånt, men det är inga skogsstigar utan anlagda grusvägar. men det är trots allt lite småläskigt.

jag har en kepsliknande sak med lampa, tror dom är ganska dyra..jägare brukar ha såna så dom lyser upp riktigt bra. fick den av pappa så vet inte vart man kan köpa dom.

Nejdå, jag rider inte ut alls när det är mörkt, bortsett från mkt korta sträckor ifall det verkligen behövs. Jag ogillar att se dåligt, än mer att bli SEDD dåligt. Lätt att det händer olyckor av alla de slag när man ser dåligt. Framskrittningsrundor på lite "större" vägar förekommer men inte mer än så. Rider ut gör jag på dagtid.

Mvh Jate Volim

ska köpa ländtäcke eller ridtäcke nu (reflex) till pållan, men har fortfarande inte bestämt vilket det ska bli..vad är bäst? ;) :confused:

Jag köpte mitt reflexläntäcke på rusta, är supernöjd med det! Syns bra och är vattentätt :laugh:

Jag skulle aldrig ge mig ut på skogen i mörkret.
Måste jag rida ut när det är mörkt så kör jag på asfalt/grusvägar (skritt)

Dels för att jag har väldigt dåligt mörkerseende,

dels för att jag vill SE saker runt omkring mig för att undvika olyckor - Det kan ju ligga saker på marken, eller blivit håligheter som inte varit där innan. Eller så står man 1 meter från ett galet vildsvin helt plötsligt. :crazy:

och dels för att jag inte litar på hästen tillräckligt mkt - Och även om hon varit världens snällaste skulle jag vara rädd för vad som skulle hända Om jag skulle ramla och hon springa iväg. I dagsljus kan man ju hitta hästen lättare.

Rider gärna ut men inte offroad mitt ute i skogen. På småstigar och vägar där jag vet vad som finns går det bra. Har pannlampa och otroliga mängder reflexer så det oroar jag mig inte heller för.

Då kan jag misstänka att du kanske har samma modell på svansrefles som jag :cool: Dock tycker mina kompisar med islandshästar att dom är himla bra :D

Jag har ett reflexridtäcke som jag köpte på rusta för typ 150 kr. Är helt i flouroserande (självlysande?) gult med bred reflexband 'runtom'. Och med fleecefoder och svanslapp. :idea: Både jag och lillasyster har ett och är nöjda!

anledningen till att det gick så dåligt för dig är för att du hade pannlampa, hästen ser då bara där det är ljust och vet knappt vart den ska sätta fötterna, och därav blir den även rädd för allt!

när du är utan lampa så ser ju hästen allt och inget kommer som en överaskning, och tro mig, ingen häst med självbevarelsedrift går rakt in i ett träd!

Jag tycker det är skönast för att rida när det är kolsvart! hästen ser allt och har aldrig snubblat, har galopperat på de mest slingriga stigar när jag inte har sett ett dugg! Jag litar på mina hästar, men de vet oxå att det är ok att sakta ner när de känner att de måste det har dock bara hänt några få ggr, oftast så vill de springa mkt fortare än mig!

så mitt tips är att lämna lampan hemma, jag har använd den 2 ggr och då gick det som du beskrev, man får lita på hästen! även om man bara ser svart så går det fortfarande att galoppera rätt fort, bara man vet vad underlaget är, jag tycker dessutom att man får bättre känsla för hästen när det är helt svart!

Ett annat tips är att inte fokusera på vägen, fokusera på himlen så ser man vägen, man ser den alltså tydligare i ögonvrån än om man fokuserar blicken direkt på den, varför vet jag inte, men det har hjälpt mig många ggr där vägar delar sig tex. när man vänjer sig så inser man att det väldigt sällan är helt svart ute! och jag har då ridit ut alla tider på dygnet alla årstider, så jag vet!

Liknande trådar

Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 668
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 122
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar