Att rida i djupsnö längre sträckor...

Sv: Att rida i djupsnö längre sträckor...

Kul med så många svar och tankar.
den andra tjejens utrustning bryr jag mig egentligen inte om för det är som sagt var och ens ensak vad man vill rida med/på. Vet inte varför jag tog upp det, var väl irriterad på "besserwissande" eller nåt Ber om ursäkt för irrelevansen :o

Vi rider i ca 50cm djup snö ganska långa sträckor.
Våra hästar går på lösdrift och är i mkt bra kondition. Dessutom får dom som sagt alltid stanna och vila om dom vill. Våra hästar går gladeligen ut i djupsnön. Visst, dom blir svettiga men nu när det är plusgrader har vinterpälsen liiiite för bra (eller dålig;)) effekt när dom blir varma.
Såklart vi inte väljer den djupaste snön att pulsa i, inte så dom måste hoppa:bump: fram och det varvas ALLTID med plant underlag.

Konstigt att så många reagerar på att hästen blir svettig:confused:? Varför? Så länge man har koll på hur hästen känns ser jag inget fel med att den blir svettig. Så länge den inte har häftig andhämtning...:eek:
O vi skrittar alltid av våra hästar MINST 20 min o stretchar dem, just för att vi rider så långa och ofta fysiskt krävande ritter.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men det enda jag reagerade på är ridning i djupsnö som vi har i år. Fast det verkar som att ni inte har lika stort snödjup som här.

Att hästen blir svettig reagerar jag absolut inte på. En häst som svettas bra är en häst som väl reglerar sin kroppstemperatur och har inget som helst att göra med om hästen är trött eller ur kondition. Tvärtom så börjar en häst i toppkondition svettas snabbare, när det behövs. Jag har ridit distans och där ser jag gärna att svettningen kommer igång med en gång en varm dag, så att hästen inte blir överhettad. Sedan hjälper man hästen med att svampa av den då och då så den slipper svettas för mycket och förlora vätska och salt.

Det som jag tycker man måste tänka på vintertid när hästen svettas är att den kan torka relativt snabbt. Om man inte har mölighet att klippa och sedan täcka hästen så anser jag att det är svårt att träna den ordentligt. En halvklippt häst vintertid, kyls av väl utan att behöva svettas, oftast.

En häst med riklig päls vintertid, blir i stort sett aldrig riktigt torr om den tränas dagligen och inte är klippt. Det är som att gå omkring med en fuktig ylletröja för hästen. Om man däremot klipper så torkar hästen direkt och torrt täcke kan läggas på. En del hästraser tror jag klarar sig utmärkt med, klippta på t.ex. hals, bog och mage, och då kunna gå utan täcke. Framförallt kallblodiga hästar och islands, och en del ponnies. De kanske bara behöver täcke för att toppa de värsta köldknäpparna.

Men att det skulle vara illa att hästen svettas, abosolut inte. Så länge man kan få den torr snabbt igen.

Häftig andhämtning är heller inget farligt. Du själv när du tränar vill ju få upp flåset och det är bra för hästen med. Hjärtat behöver få arbeta för att man skall kunna förbättra konditionen. Det är inte heller farligt vintertid, då hästens luftvägar är mycket längre än människans. Den kalla luften hinner värmas innan den når lungorna. Hästen tål därmed träning i kyla bättre än människor. Det som man måste vara försiktig med när det gäller att träna upp en häst är skelettet, framförallt benen. En häst är av naturen uthållig. För att få ökad effekt av konditionsträning krävs en viss ansträning av benen och det är det som riskerar att ta stryk först. Så bra underlag i träning är viktigt. Och djupsnö är inte det bästa underlag längre stunder.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja, eftersom jag är norrlänning och hatar att rida efter vägar brukar jag normalt hålla till ute i terrängen, endast då i skritt och ALDRIG någonsin efter skoterleder eftersom jag vet att dom lätt ger med sig och risken för benskador blir vansinnigt höga...

MEN, i år är detta en OMÖJLIGHET.. Många här på buke vet att jag kallar min häst för Kamel:angel:, vilket har sina orsaker:D..iaf..han är stooor, 175 i manke med stoooora steg och han är den ende av våra 4 som överhuvudtaget skulle kunna gå ut i terräng, men eftersom snön går honom under magen tycker inte ens han det är kul....

Jag kan som många andra se en risk för hästarna om man låter dom gå för länge och för hårt i terräng, dels vet du aldrig vad som gömmer sig under snön, det han finnas sänkor, hål, nerbäddade kvistar etc som kan ställa till det och sedemera får du även skarefaktorn, vilket kan ge fula skärsår och diverse elände...
Jag tycker att vid terrängritt i "dold" terräng bör man ta det stilla, hellre skritta runt och njuta dagen än flårida och ställa till ett brutet ben... men men... det är min uppfattning...:laugh:

Jag håller helt med dig. Våra hästar skrittas endast i djupsnö... min Hekla kan emellanåt vilja trava några steg o då får hon det. Det är inte vi ryttare som sätter tempot i den djupa snön. Vi rider ju bara på ytor vi vet någotsånär vad underlaget under snön går för.
Sen värms dom upp orentligt innan de tyngre partierna kommer.

Oj, 175 i manke...Det är stort. Mycket häst:bow::banana:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men det enda jag reagerade på är ridning i djupsnö som vi har i år. Fast det verkar som att ni inte har lika stort snödjup som här.

Att hästen blir svettig reagerar jag absolut inte på. En häst som svettas bra är en häst som väl reglerar sin kroppstemperatur och har inget som helst att göra med om hästen är trött eller ur kondition. Tvärtom så börjar en häst i toppkondition svettas snabbare, när det behövs. Jag har ridit distans och där ser jag gärna att svettningen kommer igång med en gång en varm dag, så att hästen inte blir överhettad. Sedan hjälper man hästen med att svampa av den då och då så den slipper svettas för mycket och förlora vätska och salt.

Det som jag tycker man måste tänka på vintertid när hästen svettas är att den kan torka relativt snabbt. Om man inte har mölighet att klippa och sedan täcka hästen så anser jag att det är svårt att träna den ordentligt. En halvklippt häst vintertid, kyls av väl utan att behöva svettas, oftast.

En häst med riklig päls vintertid, blir i stort sett aldrig riktigt torr om den tränas dagligen och inte är klippt. Det är som att gå omkring med en fuktig ylletröja för hästen. Om man däremot klipper så torkar hästen direkt och torrt täcke kan läggas på. En del hästraser tror jag klarar sig utmärkt med, klippta på t.ex. hals, bog och mage, och då kunna gå utan täcke. Framförallt kallblodiga hästar och islands, och en del ponnies. De kanske bara behöver täcke för att toppa de värsta köldknäpparna.

Men att det skulle vara illa att hästen svettas, abosolut inte. Så länge man kan få den torr snabbt igen.

Häftig andhämtning är heller inget farligt. Du själv när du tränar vill ju få upp flåset och det är bra för hästen med. Hjärtat behöver få arbeta för att man skall kunna förbättra konditionen. Det är inte heller farligt vintertid, då hästens luftvägar är mycket längre än människans. Den kalla luften hinner värmas innan den når lungorna. Hästen tål därmed träning i kyla bättre än människor. Det som man måste vara försiktig med när det gäller att träna upp en häst är skelettet, framförallt benen. En häst är av naturen uthållig. För att få ökad effekt av konditionsträning krävs en viss ansträning av benen och det är det som riskerar att ta stryk först. Så bra underlag i träning är viktigt. Och djupsnö är inte det bästa underlag längre stunder.

Hälsning Maja

Tack för ditt svar.
Verkar som att vi tänker ganska lika.
Våra hästar är så gott som torra när vi kommer tillbaka till stallet men får ändå en filt över sig 20-30 min under stretch o massage efter varje ridpass. Vi kort-travar samt skrittar av dem både i form och utsträckt 20-30 min innan vi är tillbaka i stallet. Eftersom dom går ute dygnet runt så rör dom på sig väldigt mycket o har fri tillgång till både hö o vatten samt regn/vindskydd. Tror minsann inte det går någon nöd på dem om dom skulle vara lite svettiga efter ridtur.

Få se nu om jag använt rätt "svaraknapp" fått bannor i annan tråd!

Håller med vad en hel del skrivigt om nytta och risker. Likaså anpassningen till hästarna.
Nu handlar denna avdelning om ridtravare ser jag, och det är klart, mina relativt stora och tunga nordsvenskar måhända inte har lika långa ben, men de kan med sin tyngd pressa sig genom snön på ett annat sätt.

Likaså detta med svettning och hur fort de torkar. Har upptäkt att hästar med tjock päls visserligen lätt blir väldigt svettiga av pulsandet. Men de tycks inte i lika stor omfattning bli kalla av att släppas svettiga i hagen. Misstänker att det dessutom är stor skilnad mellan individerna.

Har många gånger i vinter gått ut och (oroligt) känt på mina hästar om de är kalla, det har bara varigt en gång, men då rejält och det var när det kom underkylt regn. Brr. Och inte ville de stå i vindskyddet.

Men nu regnar vintern bort. Snart kommer knott och blinningar!
Mvh Ptr

Jag är väldigt försiktig med att rida i djup snö då det är otroligt jobbigt för hästen och dom får lätt mjölksyra.
Även om hästen har bra kondition så är det självklart jobbigt för dom.
Jag personligen kan springa ganska länge utan att bli trött i muskler, leder osv. Men om jag springer i snö till knäna är jag garanterat helt slut på 5 minuter och kommer antagligen känna mig mör i benen en bra stunde efter.
Det bildas mycket slaggprodukter som man måste bli av med. Rider jag i djup snö så varvar jag alltid med att några minuter skritta på en väg tex.
5 min i snön, 5 min på vägen, just för att mjölksyra osv ska få en chans att gå undan. Rider aldrig länge än 15 min.
Så denna vinter har man fått se till att fokusera dom minutrarna.

Testa själv vilken skillnad det är att springa i snön.

Fast hon springer inte i snön och inte hästarna heller, de skrittar.
vilket är det tyngsta de kan göra i djupsnö, för de måste "dra" benen delvis genom snön, de kommer inte upp i språng, som om de tex galopperade.

jag skriver under på vad andra sagt här i tråden. i pudersnö kan man gärna ta en galopp över ett fält, eller skritta i om det är några dm djupt. ALDRIG i länge legad, packad snö med djup 50 cm eller ännu mer. handlar inte om att hästen blir svettig, det handlar om hur det sliter på senor, leder och ligament. fruktansvärt slitsamt. lägg sen till att de har ngn uppe på ryggen dessutom.
nej detta är INTE ergonomisk styrke eller konditions träning för mig.

Fast hon springer inte i snön och inte hästarna heller, de skrittar.
vilket är det tyngsta de kan göra i djupsnö, för de måste "dra" benen delvis genom snön, de kommer inte upp i språng, som om de tex galopperade. endQUOTE]

Hmmm...våra hästar håller valfritt tempo i den djupa snön. O dom får stanna när dom vill. Dom går helt fritt o frivillgt ut i djupsnön och turas på eget bevåg om att gå först och trampa upp spåret. Även i hagen ser vi dem pulsa i den djupa snön trots att det finns mer lättrampade ytor närmare stallet. (Dom går på lösdrift inom 5 hektar så det är ganska stor yta med mycket varierande terräng)

Vi rider såklart inte i hård skare och hästarna vänder självmant om det blir för tungt. Vi pressar dem absolut inte. Nu får inte våra hästar bestämma allt på våra ridturer, även om det kanske verkar så men i sådan terräng upplever vi att dom har bra sinne o känsla för underlaget.:bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 054
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama