Att rida i djupsnö längre sträckor...

H

Hekla2001

Finns det nån mer än jag och mina stall-likar som rider i den djupa snön längre sträckor? Var ute en längre runda idag o mötte en tjej på ett halvblod med lindor, ländtäcke, gummisnodd och pelhambett. Hon sa väl mer eller mindre rakt ut att vi måste vara dumma i huvet som "tvingar" våra hästar att gå i den djupa snön. Ve och fasa, dom var svettiga i kylan :eek: (ironi) O inte får dom täcke på sig efteråt i hagen heller...för då är dom torrskrittade ;)

Jag är väldigt mkt emot hjälpmedel för att få hästen att gå i form...jag tror att den går rätt om ryttaren ger rätt signaler...men det finns ju lika många åsikter om detta som det finns ryttare så... :angel:
Jag tror att våra hästar hade en trevligare tur än både henne o hennes häst med alla attiraljer. Vi rider barbacka på rakt bett, hackamoore eller bara repgrimma med grimskaft. Usch, jag får gång på gång bekräftat vad trångsynta människor kan vara.

När vi rider varierar vi underlaget men större delen av rundorna består i nuläget av otrampade stigar i skog och åkerkanter. Så gott som valfritt tempo för hästarna, som tillåts stanna och vila när det varit tungt ett tag. Efter etappen av djupsnö blir det intervaller av skritt o kort trav i form och utsträckt på asfaltsväg 20-30 min innan vi är tillbaka i stallet.
Efter ridturen blir det stretching.
Vi rider ca 1,5-2 timmar ungefärvarannan dag :bump:

Jag tycker inte detta är elakt mot min häst eftersom jag inte pressar henne. Vad tycker ni? Om ni är kritiska, kom gärna med bättre förslag på träning...så kanske jag kan snappa upp lite och komplettera våra rutiner :bow:

Mvh//Therese och Hekla:love:

Sv: Att rida i djupsnö längre sträckor...

Enligt mej beror det väl på hur djup snö du anser är djup snö? I år har vi inte ridit i snön alls, bara längs vägarna, grymt tråkigt. Men 70-80cm snö, NEJ det rider jag absolut inte i.

Nog rider jag i djupsnö, bor i Norrbotten där vi har ganska ordentligt med snö.
Men med hänsyn till min gamling på 22 år så blir det inga långa sträckor utan vi går ett par varv i sommarhagen bara för att få upp lite flås. Dock är han ordentligt uppvärmd före.
Det blir ju långtråkigt att bara fara fram efter vägar alltjämt.
Testade själv att plumsa i djupsnö upp till midjan och det är fruktansvärt jobbigt. :-)

Ja jättejup snö har vi inte, min i drivorna så går inte Den äldre fri med magen, den yngre är lte högre så då går det lättare. Och ska man dra upp ett kälkspår så är det snö!

Vad jag inte begriper är att när de är ivriga i börgan på turen vill de försöka kliva i kälkspåret, men sen när de är loja ja då går det bra att kliva i stegen, och där bär det hästen, det gör det inte i medspåret.

Men trötta blir de, man får stanna och vila flera gånger, tar då god tid på mig och har med the och smörgås samt hö till hästen. Det är fördelen när man kör, det går lätt att ta med sig lite grann.

Mvh tr

Jag lindar min häst för att ge benet stadga och skydda. Jag rider på pelham ibland om det behövs. Ryttarens hand avgör hur skarpt ett bett blir. Ett rakt bett eller ett hackamore kan bli skarpare om ryttaren har en ostadig och okänslig hand. Jag rider med ländtäcke då min häst är klippt.

Visst kanske hennes kommentarer var lite ogenomtänkta men att det skulle vara något fel med hennes utrustning tycker jag inte. Vad har det med saken att göra?

Att rida i snön kan både vara bra och dåligt. Man måste vara lyhörd för just sin häst helt enkelt.

Men hur djup är snön där ni rider. Om ni rider var annan dag hela tiden så lär ju spåren vara upptrampade och lättridna, då är det ju inte djupsnö?!

Otrampade vägar hos oss innebär snödjup över framknä på min häst, jag har ridigt i snö nu i vinter, några 100 meter som styrketräning där snödjupet varit ca 50cm, absolut inget jag skulle rida längre i.
Snödjup på två tre dm, det skulle jag dock kunna ta mig en tur i. Men så har det inte sett ut hemma i vinter.

Detta är det första året det har varit ett sådant snödjup att det inte går att rida. Annars ägnar jag mig åt snöpulsning, varvat med ridning på plogade vägar. För de suger oerhört och är hård träning.

Men i år GÅR det inte. Det är 70-90 cm eller så och nu när det börjat smälta så är det mycket skare genom snön. Så nej, om det är som här så förstår jag inte vad ni gör i snön med hästarna.

Hälsning Maja

Samma här, jag lider av att det äntligen är snöår och så är det för djupt att rida i:cry: Det har varit 70 cm - 1 m här och det går till magen på hästen på många ställen.
En medryttare på en bekants häst red ut på en åker gör att ta en genväg, och hästen var helt genomsvettig och fick dagen därpå korsförlamning troligen pga detta. En vältränad hopphäst.

Det är nog olika vad man menar med djup snö men här har det varit alldeles för djupt för att rida i och dessutom en inte så trevlig "konsistens" en del av tiden, tungt pga det har växlat med tö ett par dagar och sen fryst igen och snön blir packad och tung.

TS: Ja det kan mycket väl vara för tungt och slita på hästarna, det beror på hur djupt det är när du pratar om djupsnö och HUR snön är just då.

Håller med övriga.

Jag har den största hästen i stallet och är den enda som har kunnat skritta på den oplogade ute banan i vinter, för de andra hästarna har blåvägrat att gå där. Min pålle är ca 175 cm stor och snön går lätt upp till mina fötter när jag sitter på honom.
Ibörjan när det var mera pudersnö gick det jättebra men sist jag red där höll vi på att slå ihjäl oss! :eek: Det var skare + att det kändes som om snön packats ihop på vissa ställen men inte på andra vilket gjorde det väldigt svårt för hästen att gå där. Efter bara ett varv på banan hade han lyckats störta en gång och slitit av sig en sko. :cry: Jag har undvikit den banan sedan dess ska jag säga.

Så djupsnö är otroligt bra träning som samtidigt kan vara livsfarligt. Allt beror på omständigheterna och hur bra förberedd hästen är på uppgiften.

Jag vet inte vad du har för snö där du bor,men här är ca 80 cm med hård skare på. Det rider jag inte i. Provade en runda och det blev så vi var tvungna att rida en liten bit på en helt orörd "stig". Kan ju säga att jag ångrade att vi tog den vägen. Helt livsfarligt ju.

Hej!

Jag försöker undvika snön om den inte är nysnö, faktiskt. Dels för att min häst hatar skaren och hoppar genom all snö med skare (och dessutom skär sej på den) och dels för att min tjej inte är i så bra kondition just nu.

I söndags råkade vi hamna i djupsnön och utöver att häststackarna fick hoppa i snön för att ta sej fram och nästintill fick panik, blev dom dessutom genomsvettiga på en ca 100 m lång sträcka i snön.

Hade min pålla varit i kondition och snön varit nysnö (dvs inte så himla tung och hård) hade jag kunnat rida kortare svängar i den- men inga jätteturer, inte med mening iaf.

/ Lavinia

Jag är försiktig med djupsnö. Det är tungt för hästarna!

Min häst är 27 år. Så han bör trots att han är pig, frisk, fräsch och hyfsat musklad inte gå i så tungt mycket alls. Vi får rida på stallets Polo-bana nu i snön. Det är hur kul som helst! Och under snön vet man att det är garanterat slätt.
Men iom att det varit så otroligt mycket snö har jag tagit det väldigt lugnt med honom där. Jag har bara ridit några kortare rundor med vila inlagt stillastående i snön.

Även med de yngre jag rider har jag tagit det väldigt försiktig med snön pga djupet. Även då det inte var skare så ger det ju mjölksyra att ta sig runt i den där. Jag har själv gått och sprungit i det för att känna på det själv. Tungt!

Jag vet många som är ute i timmar och fräser runt iom att hästarna inte visar på trötthet genom att inte vilja fram/gå/springa i snön. Man märker inte att de har mjölksyra och är trötta iom att de är adrenalinstinna och vill fram trots att de inte orkar lyfta upp benen lika mycket.
Det sliter!

Djupsnö som många andra skriver här kan vara riktigt farligt. Men mkt beror på vad hästen är van vid och hur mkt snö det är. Jag har varit väldigt försiktig med ridning i snö den här vintern pga att så här mkt snö har inte min häst sett iaf och är då ovan så man får ju bygga upp och ta det väldigt försiktigt.

Jag tror att våra hästar hade en trevligare tur än både henne o hennes häst med alla attiraljer. Vi rider barbacka på rakt bett, hackamoore eller bara repgrimma med grimskaft. Usch, jag får gång på gång bekräftat vad trångsynta människor kan vara.

Fast är inte du lika trångsynt här med?????

Hennes utrustning har väl ingenting med saken att göra?

Jag red i snön tidigare i vinter när det var lätt pudersnö. Då gick snön max upp till framknäna på min häst. Men det var fortfarande tungt och jag red aldrig längre än 15-20 minuter.

Som det har varit senaste 1-2 månaderna så har det inte gått längre. Först kom det enorma snömängder och det blev helt enkelt för djupt. Sen blev snön tyngre och tyngre med ordentlig skare.

Jag skulle ALDRIG rida min häst i den djupa, tunga snön som ligger nu. Och ALDRIG så länge som du beskriver.

Vi var ute på en ridtur på 3½ timme men det var bara korta sträckor som det var så här mycket snö:

Tilläggas bör att vi har varit ute så gott som varje dag denna vinter så våra hästar har verkligen fått upp flåset!! :bow:

Oj, min häst hade totalvägrat att gå ner i så djup snö.. Men han är väldigt känslig för sviktande underlag..

Jag skulle verkligen passa mig för att rida så mycket i väldigt djup snö. Jag är aldeless för rädd om min hästs senor för att vilja riskera det.
Min tränare berättade om en tjej som fått tipset om att det var så himla bra tränign att rida i snön och gav sig ut och red i snön. Dagen efter var hästen halt på alla 4 och paj i senorna. Hästen blev aldrig sig själv igen.
Men visst rider jag i djupsnö, när bilden nedan togs så red jag i ung 15 minuter INKLUSIVE skritt/vila. Nu vet inte jag hur mycket snö ni har men jag tycker det låter lite väl mycket för hästarna.. men grattis om dom hållit!

dsc_0038-kopia_71721073.jpg

Annars har jag hållt mig på plogade vägar den här vintern, det har varit helt suveränt underlag och utan halka! Det är bara nu när det frusit till is som det inte funkar mer eller mindre någonstans ute. Men snart är isen borta och grusvägarna perfekt mjuka :)

Oj, min häst hade totalvägrat att gå ner i så djup snö.. Men han är väldigt känslig för sviktande underlag..

Min häst går fram precis överallt där jag ber honom (förutom om det har med vatten och göra ^^) Så ibland har jag fått stoppa honom från att hitta på lite för tokiga ideer haha.
Vi kom gåendes på en stig och skulle gå ut på en väg och precis där stod det en bil parkerad. Den stod illa till eftersom en liten gran rasat bakom den så vi hade två alternativ. Antingen gå "på"/genom grantoppen bakom bilen eller gå GENOM snövallen som bilen stod parkerad 30 cm ifrån...
Jag tänkte ju självklart välja granen eftersom vallarna den här vintern inte vart speciellt låga..... Men innan jag hann blinka så tog hästen initiativet rätt genom (längs med) snövallen haha, det vara bara hålla i sig för glatta livet och hoppas vi skulle överleva. Eftersom lillkillen inte vet vad det innebär att stressa upp sig för att man har packad snö upp till magen så gick det super bra och matte klarade sig undan med en smärre hjärtinfarkt ;)

Dumheter, vad söker du för svar igentligen. Du kommer få medhåll från några och några andra kommer att förkasta det du skriver.

Vad tjejen ni mötte ahde för utrusning spelar väl ingen roll. Tycker du att hon är mäsklig för att hon hade lindor och ländtäcke...
Tycker du att hon va märklig för att du själv har annan utrustning?

Varför stannade ni och pratade?

Sen så rider jag själv inte i djupsnön.
Rider inte i snön alls. Och skulle aldrig få för mig att göra det längre sträckor.

Som så många andra förstår jag inte kopplingen med utrustning vs snöridning? Har jag en vältränad häst som har bra koll på benen kan jag mycket väl rida i snö men då det nu varit oerhört djup snö har jag låtit bli. Är underlaget känt är det en bra träning men risken att överanstränga hästen är oerhört stor. Känner man inte till vad som ligger under snön är det stor skaderisk. Varför då utsätta hästen för det?

Ett översnöat skoterspår kan mycket väl orsaka senskador och värre. Ojämnheter i vinterns temperatur ger också risk för underliggande skare som kan skada hästen. Att rida i snö är bra träning i måttlig mängd men riskerar också hästens hälsa om man är oförsiktig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 054
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama