Förstår precis det du menar "todde". Jag arbetade i Skåne som beridare under 1997-98. Det var mycket populärt att betäcka med Robin Z under 94 och 95 ( totalt betäcktes 340 ston med honom under dessa två år) så vi hade många unghästar att rida in och vidareutbilda efter honom. Jag hade som mest 5 passhästar efter honom och många var svåra att arbeta i form. Anledningen till detta är att Robin Z gav avkommar som inte gärna arbetade igenom ryggen. Vid avel krävs det att man väljer ett sto som passar hingsten inte att man väljer en hingst för att den är populär. Merparten av de unghästar jag red var pest och pina eftersom de krävde otroligt mycket ridning, balansering, tömkörning innan de tillslut började använda sin rygg och därigenom kunde arbeta i form. Mao de krävde en otroligt duktig ryttare. Sen är ju inte alla Robin Z avkommor så, mycket som jag tidigare sa pga val av sto. Om man tex ser på min favorit efter Robin Z, nämligen James Bond så var detta en super gummiboll som arbetade väl med ryggen. Det fanns dock andra anledningar varför Peter Eriksson slutade tävla honom. Mynta tex är också relativt lättriden medan Butterly Flip kräver sin ryttare. I början hade Malin stora problem att få henne att arbeta i form.
Kan dock tillägga att när man väl får en Robin Z häst att arbeta i fin form genom ryggen får man för det mesta kanon språng ut av dem. (lite generalisering jag vet
)