Att rida en Robin z avkomma i form

T

todde

Har ett sto efter Robin Z som jag har problem med att rida i rätt form i trav.
Hennes bästa gångarter är skritten och galloppen .
Hur har ni andrar det med era avkommor efter Robin Z ? Hade varit kul att läsa om hur ni rider dem.

Sv: Att rida en Robin z avkomma i form

Lite nyfiken blir jag på hur du menar att Robin Z präglar sina avkommar så att de blir svåra att rida i form i trav? På vad sätt har din häst problem?

Förstår inte heller varför stammen skulle påverka?
Jag rider en Robin Z avkomma, som är u:xx

Inga som helst problem att rida i form. Traven är den gångart han går stabiliast i form i.

Ojdå nu har man kanske stukit ut hakan för mycket. Har talat med någon som också har en avkomma från honom som också hade det problemet med traven så jag tänkte bara kolla om det var ett generellt problem.
Det problem jag har är som sagt att hon inte vill slappna av och komma ner riktigt och arbeta i traven .....och då undrarde jag hur ni andrar har det med era Robin Z avkommer då man blir nyfiken om det är fler som har problem med traven. Ska betonas att jag är väldigt glad för min avkomma och jobbar hårt för att lösa detta tillsammans med min tränare , men det skadar inte att höra hur andrar har det eller har haft.

Förstår precis det du menar "todde". Jag arbetade i Skåne som beridare under 1997-98. Det var mycket populärt att betäcka med Robin Z under 94 och 95 ( totalt betäcktes 340 ston med honom under dessa två år) så vi hade många unghästar att rida in och vidareutbilda efter honom. Jag hade som mest 5 passhästar efter honom och många var svåra att arbeta i form. Anledningen till detta är att Robin Z gav avkommar som inte gärna arbetade igenom ryggen. Vid avel krävs det att man väljer ett sto som passar hingsten inte att man väljer en hingst för att den är populär. Merparten av de unghästar jag red var pest och pina eftersom de krävde otroligt mycket ridning, balansering, tömkörning innan de tillslut började använda sin rygg och därigenom kunde arbeta i form. Mao de krävde en otroligt duktig ryttare. Sen är ju inte alla Robin Z avkommor så, mycket som jag tidigare sa pga val av sto. Om man tex ser på min favorit efter Robin Z, nämligen James Bond så var detta en super gummiboll som arbetade väl med ryggen. Det fanns dock andra anledningar varför Peter Eriksson slutade tävla honom. Mynta tex är också relativt lättriden medan Butterly Flip kräver sin ryttare. I början hade Malin stora problem att få henne att arbeta i form.

Kan dock tillägga att när man väl får en Robin Z häst att arbeta i fin form genom ryggen får man för det mesta kanon språng ut av dem. (lite generalisering jag vet :) )

Förstår precis det du menar "todde". Jag arbetade i Skåne som beridare under 1997-98. Det var mycket populärt att betäcka med Robin Z under 94 och 95 ( totalt betäcktes 340 ston med honom under dessa två år) så vi hade många unghästar att rida in och vidareutbilda efter honom. Jag hade som mest 5 passhästar efter honom och många var svåra att arbeta i form. Anledningen till detta är att Robin Z gav avkommar som inte gärna arbetade igenom ryggen. Vid avel krävs det att man väljer ett sto som passar hingsten inte att man väljer en hingst för att den är populär. Merparten av de unghästar jag red var pest och pina eftersom de krävde otroligt mycket ridning, balansering, tömkörning innan de tillslut började använda sin rygg och därigenom kunde arbeta i form. Mao de krävde en otroligt duktig ryttare. Sen är ju inte alla Robin Z avkommor så, mycket som jag tidigare sa pga val av sto. Om man tex ser på min favorit efter Robin Z, nämligen James Bond så var detta en super gummiboll som arbetade väl med ryggen. Det fanns dock andra anledningar varför Peter Eriksson slutade tävla honom. Mynta tex är också relativt lättriden medan Butterly Flip kräver sin ryttare. I början hade Malin stora problem att få henne att arbeta i form.

Kan dock tillägga att när man väl får en Robin Z häst att arbeta i fin form genom ryggen får man för det mesta kanon språng ut av dem. (lite generalisering jag vet :) )

Hmm Du skriver precis det jag menar "att arbeta genom sin rygg" Ja det är pest och pina att få henne till att göra det , men efter en ungefär halvtimme , timme så släpper hon till. I skritten har det blivit mycket bättre.
Att sitta ner i traven är bara en plåga för oss bägge när hon inte är där i form.
Måste vara fler än jag som har dessa problem....eller är man så himla dålig på att rida :o

Tack för en bra förklaring....nu behöver jag inte vara nyfiken längre. :)

Bra förklaring :)

Hur jag bäst får ihop min robin z?
Rider mycket mjukgörande. Mycket skänkelvikning, öppna/sluta. Framdels bakdels vändningar.
Sen går det mycket lättare om han även har fått galoppera innan man börjar se en riktigt stadig form i traven.
Mycket stöd på ytter tygel och skänkel i vändningar

Bra förklaring :)

Hur jag bäst får ihop min robin z?
Rider mycket mjukgörande. Mycket skänkelvikning, öppna/sluta. Framdels bakdels vändningar.
Sen går det mycket lättare om han även har fått galoppera innan man börjar se en riktigt stadig form i traven.
Mycket stöd på ytter tygel och skänkel i vändningar

ja det är ungefär så som jag rider .

Bästa sättet med dessa typer av hästar, gäller ej bara Robin Z avkommor utan alla de hästar som är så extriört byggda att de har svårt att arbeta genom ryggen är att träna dem mycket utan ryttare. De behöver helt enkelt träna upp sina ryggar innan de kan komma till ridning. Mao mycket tömkörning, löshoppning, klättring är oxå bra.

Man kan säga att den raka motsatsen till denna typ av häst är fullbloden som oftast redan tidigt vid inridningen använder sin rygg och jobbar fint. Nackdelen med de rena fullbloden är dock att de ej använder sin rygg tillräckligt vid hoppningen för att få fram en fin språngkurva.

Man har de senaste åren lättat upp aveln genom att ta in mera fullblodsblod i halvblodsaveln för att få lättheten och smidigheten i halvblodet. Därför ser den moderna sporthästen smidigare ut och de flesta unghästar har idag bättre ridbarhet än förr.

Som ni förstår är detta generaliseringar där jag drar alla över samma stam. Kan säga att jag haft Robin Z avkommor som inte kunnat hoppa och sjäv tävlat 1,50 m på en före detta galoppör.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 755
Senast: agnes27
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset