Att rida en förliten ponny i utbildningssyfte

saltopeppar

Trådstartare
Har lite delade meningar här hemma ang huruvida det är ok att en vuxen hoppar upp på en b-ponny för att hjälpa den lilla ryttaren någon gång ibland.

Denna fråga är inte riktad till någon speciell, men tänker lite hurvida det är ok för en vuxen ryttare? vart går gränsen?
är det mer ok att den vuxna (äldre) ryttaren är för lång med väldigt lätt, eller är tvärt om bättre? Vad är kanske viktgränsen?

Och vi säger att det inte är ok att en för stor ryttare hoppar upp, är det bättre att ponnyn leker Allan och blir en fara för sig själv och/eller ryttaren?

Förstår att den bästa lösningen alltid är att hitta en lagom stor ryttare som har mer erfarenhet som kan hjälpa, men om den typ av ryttare inte finns tillgänglig.

Att hitta bra ryttare till b-ponny och små c-ponny är ju ganska svårt kan jag tycka. Själv känner jag ingen som är i lagom storlek som jag tycker har kunskap för att utbilda någon häst över huvud taget. Visst kan en talangfull ryttare komma långt med bra hjälp i form av träning, men ibland är ju inte alltid det tillräckligt (eller så kommer hjälpen för sent).

Vad tycker ni?

För mej är det nästan självklart ok att sätta upp en lätt vuxen ryttare i lämplig viktklass även på en ponny i den storleken. Det är väl sällan dagligen heller.
Mycket hellre det än att hästen blir nonchalant och senare även farlig för att ingen riktigt kan sätta den på plats. Det är absolut inte ok att det ska gå så långt.

För mej är det nästan självklart ok att sätta upp en lätt vuxen ryttare i lämplig viktklass även på en ponny i den storleken. Det är väl sällan dagligen heller.
Mycket hellre det än att hästen blir nonchalant och senare även farlig för att ingen riktigt kan sätta den på plats. Det är absolut inte ok att det ska gå så långt.

Jag resonerar samma, men det är det långt ifrån alla som gör!
Här anses det vara "fusk" att en vuxen sitter och rider igenom/hjälper ett barn dagen innan dresyrtävling, eller att "om man inte klarar av sin ponny så kanske man ska sluta rida/ sälja och gå tillbaka till ridskolan"
Har till och med hört att det skulle vara djurplågeri att låta en för stor ryttare rida ponnyn i utbildningssyfte/ tillrättaviselse

Det är så tråkigt att folk tycker så. Är det inte helt perfekt om man nu råkar hitta en duktig ryttare som kan rida till ponnyn till den lilla ryttaren..
I mina ögon är det aldrig fusk, det är ansvarsfullt.

sålänge den vuxne ryttaren inte är för stor och tung för ponnyn så att det bara handlar om straff ridning, är det väl öht inga konstigheter att den utbildas av vuxen? det har de flesta små duktiga ponnyer gjort vågar jag påstå, inkl b-ponnyer. Det finns många små och lätta och proportionerliga vuxna.

Åh vad folk är tråkiga ibland. Hur kan det var fusk att låta ungar få rida på välutbildade/välskolade ponnier? Är det inte istället ett otyg att förvänta sig att rätt små barn ska klara av att utbilda och rida helt korrekt på sin ponny? Är ett enormt ansvar att lägga på ett barn, att göra något som många vuxna kämpar med och tycker är svårt.

Jag har ridit B-ponny i utbildningssyfte. Är förstås nogrann med att rida korta pass och i korrekt form naturligtvis.
1381404_10201578548737464_231081088_n.jpg

Jag tycker det ok förutsatt att den vuxne inte är hur lång och tung som helst förstås. Och handlar det om nån enstaka gång en kort stund tror jag knappast att ponnyn tar skada. En sjättedel av sin vikt kan hästar bära har jag fått lära mig, skulle gissa att det stämmer ganska bra. Och är det korta stunder vid enstaka tillfällen kan de nog bära lite mer än så om de samtidigt rids i korrekt form.
Jag rider själv just nu barnens B-ponny i utbildningssyfte 1-2 gånger i veckan. Jag: 164 cm 50 kg, Ponnyn: 127 cm 290 kg. Det klarar hon lätt kan jag säga, kraftigt byggd islandshäst.

Jag tycker också, som flera andra, att det är självklart att en vuxen kan rida en liten ponny i utbildningssyfte, så länge hen inte känner sig för stor/hästen tar skada av det! :) Jag tycker t.om. att det är bra om någon vuxen går in och styr upp när utbildning/tillridning/vad-det-nu-än-är behövs. Om man nu pratar på ett allmänt och objektivt plan.

På ett subjektivt plan, och i egenskap av att själv ridit en del "små och kluriga" ponnyer så skulle jag inte sätta mig på vad som helst. Är 162 cm/ca. 55 kg och kortben själv. I "modern tid räknat" (dvs. det senaste året om man nu ska sätta någon tidsgräns) har den minsta varit B-ponny på ca. 120 cm, och den största ca. 132 cm. Trots min längd och mina korta ben kan jag säga att jag verkligen inte är bekväm på en mindre B-ponny. Även om jag rider på ca. LC-B nivå i dressyr och således inte är någon "totalnybörjare" så känns det för vingligt. En stor B-ponny kan gå an om den är grövre, men annars håller jag mig gärna till C-ponnyer och uppåt. Sen tycker jag överlag att det är lite smått olustigt om de små liven håller på och bockar/stegrar. Att de är framåt/starka eller framåt/lite "för" känsliga, kanske t.om. "rycker iväg" någon gång; Inga problem, men ogillar att de håller på och reser sig m.m.
Så om jag får bestämma helt själv så ser jag gärna att hästen är allra minst 128-130 cm, men helst 135 cm+ annars blir instabilt och ostadigt... :)
Men det är bara min åsikt i det hela!

Har lite delade meningar här hemma ang huruvida det är ok att en vuxen hoppar upp på en b-ponny för att hjälpa den lilla ryttaren någon gång ibland.

Denna fråga är inte riktad till någon speciell, men tänker lite hurvida det är ok för en vuxen ryttare? vart går gränsen?
är det mer ok att den vuxna (äldre) ryttaren är för lång med väldigt lätt, eller är tvärt om bättre? Vad är kanske viktgränsen?

Och vi säger att det inte är ok att en för stor ryttare hoppar upp, är det bättre att ponnyn leker Allan och blir en fara för sig själv och/eller ryttaren?

Förstår att den bästa lösningen alltid är att hitta en lagom stor ryttare som har mer erfarenhet som kan hjälpa, men om den typ av ryttare inte finns tillgänglig.

Att hitta bra ryttare till b-ponny och små c-ponny är ju ganska svårt kan jag tycka. Själv känner jag ingen som är i lagom storlek som jag tycker har kunskap för att utbilda någon häst över huvud taget. Visst kan en talangfull ryttare komma långt med bra hjälp i form av träning, men ibland är ju inte alltid det tillräckligt (eller så kommer hjälpen för sent).

Vad tycker ni?

Jag tycker det är jättebra när vuxna kan hjälpa till och utbilda små ponnyer. barn lär sig ju rida bättre och med finare hjälper på en välutbildad ponny! Jag ser inga problem att en liten vuxen rider någon/några gånger per vecka för att hjälpa till. Sen får man ju anpassa så ryttaren inte är alldeles för lång eller tung såklart. :)

Skönt att höra från andra!
ibland känns det här som det bara är jag som tycker att det är ok. Mammorna som har haft vuxna att rida deras barns ponnyer har känt sig lite utsatta och att det har pratats lite bakom deras ryggar, så började nästan tro att det var jag som var fel ute och förespråkade att vuxna skulle rida ponnyerna ibland (tex tränaren som uppvärmning en kort stund eller liknande)

Själv är jag 170 cm men väger ynka 47 kg. Har inte suttit på en b-ponny på länge, men någon c-eller d-ponny har det ju blivit och då utan större bekymmer. Mitt problem är oftast att jag har alldeles för långa ben så kommer inte åt pga det. Tror dock inte min vikt är så stort problem

Undra om de som tycker att det är fusk hade brytt sig lika mycket om det vore en storhäst som inte är viktbärande som hade ridits av en för stor ryttare någon gång ibland i utbildningssyfte...

Vad tycker ni?

FÖR liten ponny, dvs en som kan ta skada av min vikt, rider jag inte och tycker inte andra bör göra heller.
Men är man bara lagom i vikt ser jag inga problem att rida små ponnyer.

Jag är ju lång och väger mer än vad jag tycker de flesta b-ponnyer bör bära. Jag sitter heller inte på alla c-ponnyer. Men jag har absolut ridit c-ponnyer och större som behövt det iom att övriga ryttare inte fått till det.

Speciellt barnponnyer måste ju vara stadiga och lydiga. Jag ser heller inget fel i att barn får rida välutbildade hästar som svarar korrekt på hjälperna och förstår etc.
Då kan det krävas regelbunden ridning av någon annan än barnet i sig.

Även äldre ber ju tränare rida igenom hästarna, oavsett häststorlek och utbildningsnivå. Så jag ser ingen skillnad på om jag innan tävling rider en stor häst åt en elev eller en ponny.

Snackar folk skit om sånt skulle jag bara förklara att jag tycker det är BRA att barnen får lära sig på trevliga hästar. Ridning ska ju vara roligt. Det är svårt nog att lära sig!
Då kan man gott ge barnen så bra förutsättningar som möjligt för att de ska få ha roligt och slippa upplevelser som kan göra dem till ryttare som känner att de inte klarar av, inte vågar etc. Man formas mycket av de tidiga åren.
Och att få ett gott självförtroende som ryttare är viktigt!

Jag resonerar samma, men det är det långt ifrån alla som gör!
Här anses det vara "fusk" att en vuxen sitter och rider igenom/hjälper ett barn dagen innan dresyrtävling, eller att "om man inte klarar av sin ponny så kanske man ska sluta rida/ sälja och gå tillbaka till ridskolan"
Har till och med hört att det skulle vara djurplågeri att låta en för stor ryttare rida ponnyn i utbildningssyfte/ tillrättaviselse

Jag kan ju förstå tankegången att det är "fusk" med genomridning dag innan dressyrtävling, men det förekommer säkert mer än en gång och för fler än en ryttare.

Att en något för stor ryttare rider enstaka gånger för att utbilda hästen ser jag inte som något fel. Om det handlar om en balanserad ryttare som kan utbilda häst så tycker jag att för hög vikt är värre än för lång längd.

Jag kan ju förstå tankegången att det är "fusk" med genomridning dag innan dressyrtävling, men det förekommer säkert mer än en gång och för fler än en ryttare.

Att en något för stor ryttare rider enstaka gånger för att utbilda hästen ser jag inte som något fel. Om det handlar om en balanserad ryttare som kan utbilda häst så tycker jag att för hög vikt är värre än för lång längd.

Även inom eliten kan man lämna bort hästar på träning någon eller några månader innan stora tävlingar för genomtagningar av problem man inte själv kan lösa.

Du kan dock inte bara glida runt och tro dig kunna vinna om du inget kan själv pga det.
Men visst kan det hjälpa mycket.

Det förekommer på alla nivåer. Och då tycker jag iaf att det känns som betydligt mer försvarbart om det är små barn man ger den hjälpen eller om eliten gör det i hemlighet och sen profiterar på andras jobb genom att själva få elever och tillridningar.
Små barn får bara en bättre känsla. Det är viktigt i den åldern.

Jag är för. Jag är snarare starkt emot att hästar som är ämnade för små barn endast rids in och utbildas av andra barn, hur duktigt det här barnet än må vara. Min B-ponny som var inriden av en sjuåring med noll koll (dock med hästintresserad mamma) var gräslig när jag fick honom. Det tog flera år att reda ut eländet. Jag hade inte velat att mitt barn skulle rida på en häst som är utbildad på det sättet, eller rättare sagt, inte utbildad alls...

Jag är 157 cm lång med korta ben och "normallång" överkropp, och väger väl runt 50 kg, jag kan utan tvekan rida en grövre B-ponny då och då utan att det ser konstigt ut. För mig skulle det inte vara några betänkligheter gällande att rida in och utbilda en större B-ponny i just utbildningssyfte, det betyder ju inte att jag sitter och sliter på hästen för alltid sen. Det är oftast betydligt enklare för den lilla ryttaren att ta vid när någon vuxen och rutinerad har gjort "grovjobbet", för att inte tala om hur nyttigt det är att titta när någon som verkligen kan rida visar hur man ska göra, inte bara försöker förklara.

Undra om de som tycker att det är fusk hade brytt sig lika mycket om det vore en storhäst som inte är viktbärande som hade ridits av en för stor ryttare någon gång ibland i utbildningssyfte...

Ja det kan man undra…. eller undra vad de skulle göra/tycka/tänka om det var deras egna barn som sitter på en ponny som de inte klarar av till 100%

De "små vuxna" ryttarna är guld värda i ponnysammanhang när det gäller att utbilda små ponnyer där barnen oftast inte har den kompetensen, balansen, kroppskontrollen själva för att klara av det på ett adekvat sätt. För ponnyns skull så är det ett suveränt bra utbildningsläge, och när felet är korrigerat och hjälperna sitter så blir ju ridningen /kontakten mycket bättre även för ordinarie ryttare (som är ett barn) och hästen. Win-Win.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 014
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar