Att rida äldre hästar

Sv: Att rida äldre hästar

Tack för alla svar och berättelser om era egna erfarenheter :) Har väl insett att 18 inte är någon ålder, men det är nog ändå bra att tänka över lite och inte köra på i 110. Man vill ju göra sitt bästa för att hästen ska ha det bra. Men tack för era uppmuntrande ord! / Marre o Sessan

Jag har en sv. halvblod som är 18 i år. Vi rider varje dag, och då menar jag inte lufsa runt, utan vi rider som man rider en "normalgammal" häst. Det är på så vis man får hästarna att hålla, att hålla igång dem! Han har en vilodag i veckan ungefär.
Vi tävlar i hoppning och han är så pigg och glad!

Äter havre, pelleterat färdigfoder, betfor och hösilage.

Jag har bara haft honom sen december -07 men han är den fräschaste hästen jag haft, och ägarna innan hade haft honom i 4 år och hade aldrig varit dålig.

Håll igång pensionärerna!

Jag har en amerikasnk travare på 21 år . Han rider jag 4 gånger i veckan, dressyr, hopp, skogen och bruks. Vi tävlar lite bruks också. Han är såå pigg och fräsch..!
Dom dagarna jag inte rider så tar jag promenader, så han inte stelnar till. Det är en bit från hagen till stallet, så han står aldrig helt stilla, även om jag inte skulle hinna ta en promenad med honom. Han går med två shettishingstar på ett år, och han har börjat busa med dom, och han blir som en fyraåring på uteritterna ibland!
Jag stretchar honom efter dressyr och hoppassen, då han är lite känslig med leder och rygg, men så länge jag har Hästliniment Blue på ryggen och benen är det lugnt :)

Så bara rid på hästen som om den vora yngre! 18 år är absolut ingen hög ålder.. Travare blir oftast runt 40.. :)

Inte min egna häst, men halvfodervärd på en 17årig islandsvallack. Bara jag som rider honom, jag rider 3 dagar i veckan men det är mest pga brist på tid då stallet är långt från där jag bor. Men i sommar har jag ridit honom minst 5 dagar i veckan beroende på hur pass krävande ridturerna/lektionerna har varit.

det beror på hästen hur man kan rida. Min första blev 21 år och de sista tre åren var hon inte i direkt ridkondition. Det blev lite småturer i skogen osv. Den andra jag hade var en gammal tävlingshäst som vid 23 års ålder hoppade enstaka hinder på 120 cm. Han blev pensionär vid 25 års ålder och blev jättedeppig och gick bort ett år senare (jag hade honom inte då pga av skolan). En tredje häst som min kompis har nu är tjogo och hon kan ibland ridas i lätt träning meddans vissa perioder måste vila lite mer.

Lär känna hästen och läs av vad den klarar av. Tänk på att vissa hästar vill mer än de klarar och vise versa,

Mvh jOhanna

jag rider en halvblodsdam på 22 år o hon rids som vanligt. :laugh: det enda är att hon inte hoppas (lite bommar går väl an) samt att hon kan vara lite stel o det får man ta hänsyn till.

sen har jag själv en kallblodstravare på 17 år, men honom ser jag inte som gammal :p :angel: är alltid noga med att skritta fram/av ordentligt men annars så rids han som vanligt! hoppar gör vi också :D

min pålla är 23 år och hon rids inte så annorlunda moot de yngre hästarna. eller ja, vi rider inte så mycket på banan men det är mycket för att jag tycker det är dötråkigt att harva runt där. :p vi rider ut, tömkör, tar lite dressyrpass när andan faller på och hoppar då och då några språng över låga hinder (typ 50cm) Min häst är i jättebra form, men som ngn skrev är det inte bra för äldre hästar med totalvila utan de behöver hålla igång.jag rider eller motionerar henne på annat sätt varje dag. Man märker ju vad de klarar av och inte. Men jag rider min häst på tre timmars långturer med massa galopp utan problem. Vi har jättekul ihop :love:

Hejsan.
Jag och min 18 åriga ridtravare rider på som vi gjort i alla år...full fart ibland och ibland lugnt och stilla. Han är som vilken unghäst som helst och rida. :)
Tror ganska mycket på det här med att ju mindre hästen aktiveras så blir hästen lättare stel och äldre i förtid.
Men det är bara min uppfattning...alla har vi våra egna uppfattningar. :)
Jag och min "gubbe" är ute och tränar hoppning på 80-90cm nån gång varje månad och i våras var vi ute och tävlade på ganska höga höjder.
Visserligen är det individuellt hur det är med hästars åldrande.

18 år är ju, som sagt, ingen ålder på en häst! Bara den är pigg och fräsch kan du rida på som vanligt!

Jag själv har en 22 år gammal arabvalack. Han rids ca 5-6 dagar i veckan. Mest skogsridning, pga att vi inte har tillgång till någon ridbana. Men vi åker till ridhus och tränar markarbete en gång i veckan. Hoppning blir det inte ofta, men det är väl mest för att vi som sagt inte har någon ridbana och hinder. Men vi hoppar ibland någon stock i skogen eller så.
Han är jättepigg och fräsch, och kommer inte trappa ner på ridningen förrän han säger till, så att säga : ]

red en f.d travare som var 23 om jag inte minns fel. Hur pigg å glad som helst men de var mest lunka runt i skogen men ibland lite mer avancerat på banan. Just nu är hon död. :cry: Hon var världens bästa ponny!!

*kl*

Jag rider min 20-åring som vanligt, tränar och tävlar. Han är fortfarande som en 12-åring att rida. Men jag håller ett öga på honom efter tecken på att han börjar bli gammal så att jag inte ska överanstränga honom.

Gammelgubben som är 23 har blivit gammal och promenadrids bara. Har tänkt att försöka muskla upp honom nu under hösten, med hjälp av tömkörning och promenader, för att han ska klara vintern bättre.

Syrrans 21-åriga arab rids och tävlas av sin ryttare han också.

Jag rider min 23-åriga galenpanna 6-7 dagar i veckan. 1 dag brukar hon oftast vara ledig från ridningen, men då löslongerar jag eller tömkör, eller kör trickträning med henne. Jag rider mest ut, och då blir det 1-2 timmar med både skritt, trav och galopp. Rider även dressyr några ggr i veckan, ibland ganska "jobbiga" pass och ibland lite lättare. Hoppar också ibland, fast inte så högt eftersom att jag vill att benen ska hålla. hon blir nämligen helvild när det gäller hoppning, hon far fram som en virvelvind mellan hindren och hoppar minst en meter över vad som egentligen krävs, så det tar en del på benen. :p Hon är i väldigt bra kondition gör att vara så "gammal". Jag fattar inte hur hon orkar med att springa som hon gör! så fort vi kommer ut på en stubbåker så börjar hon takta och frusta, jag kan inte ligga bakom någon i galoppen då hon tycker att det går för sakta, då kan hon börja bralla för att jag ska tappa tyglarna så att hon kan springa förbi, m.m. och jag måste rida på både pullargrimma och martingal för att hon ska hålla sig på plats :grin: Jag hoppas att hon håller sig så pigg många år till! :D
Lycka till med din "gamling" :laugh:

18 tycker inte jag heller är speciellt gammalt. Sen beror det ju på hästen också..

Vårat gamla halvblod satte vi igång och red lektioner på som 23åring. Givetvis hade hon inte stått och drönat i en hage innan, hon var endast skogsriden och grundigång sas. Det var inga problem.

Kompisens häst blev gammal när han var 19-20..det är så olika.

Men är hästen pigg och glad och gillar vad ni hittar på så kör på det!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 743
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 179
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel