Att resa med barn...??!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

När, efter att man har fått barnet, kan man egentligen ge sig iväg på solresa (med barnet...)? :)
Ska ha barn till försommaren....
Funderar på barnets hälsa; sol, flygplan, mat, återbesök på BVC m.m... Hittar ingen info någonstans.... :confused:

Förstår, att man inte kan "ge sig av" hur som helst, hur nära inpå förlossningen som helst, men finns det någon slags "rekommenderad" tid som man ska vara hemma, innan man "flanar iväg"...??

Hoppas att ni antingen kan ge mig ett svar på min undran, eller konstatera att jag är "ute och seglar". :crazy: .. vill bara veta om det är ngn idé att planera en sådan slags semester... :confused: :smirk:

Sv: Att resa med barn...??!

Vet inte, men du kan väl fråga på MVC när du är där nästa gång. Vi åkte till Irland med våran när han var 8 månader, och det gick utmärkt. Min svägerska som är flygvärdinna säger att små barn oftast klarar flygningen väldigt bra. Om barnet blir rädd/ont i öronen släpper det om man ammar, och lustigt nog brukar de flesta barn tvärsomna när man landar. Barnmat på burk finns ju i civiliserade länder, vi köpte irländsk som gick bra. Inga konstiga tillsatser eller socker eller salt i. Välling tar man nog med själv. Inga problem med att dricka nytt vatten i vällingen heller (vi använde kokat vatten men då måste man ju späda ut med kallt och det gick bra. Det där med sol är väl precis som hemma, solhatt på och tunna kläder på och vara i skuggan och dricka mycket vatten/dia. Jag tyckte att runt 8 månader var bra, kunde kanske tänka mig att ha åkt ett par veckor tidigare, men inte mer än så. Det tar ju lång tid att lära känna varandra, och rätt var det är så har de ändrat vanorna. Det är ju skönt att vänta tills de sover hela natten också.

Min svägerska och bror var iväg med en 6 månaders och deras resesällskap hade en 7 månaders bebis för ett år sedan på solsemester, de kommer att åka igen till hösten med ett nytt barn som kommer att vara i typ samma ålder.
Själv skulle jag välja gärna runt just 6 månader, gärna så att de fortfarande ammar (så slipper man krångel med mat till de små plus vätska) inte tidigare, just för att det tar tid att lära känna det lilla barnet och få in rutiner.
Men för barnet skulle spelar det väl egentligen ingen roll, det finns ju massa folk som bor i de varma länderna ;) och deras barn klarar sig ypperligt.
Så små barn är ju praktiska också för de kan man med lätthet hålla kvar i skuggan under parasollet!! Det är svårare med lite större barn! :smirk:

Som cillavan säger så tål de flesta barn flygning bra, de kan amma när man lyfter och landar så brukar det funka säger de.
När de är så stora går man ju inte till bvc varje vecka heller och man kan ju rådfråga med dem när det närmar sig.
Men just för värmens skull är det ju ingen fara, det kan ju vara riktigt varmt även här på sommaren, man får ju tänka på samma saker här då... dvs ha dem i skuggan och ge dem vätska och inte ha för varmt på dem! :banana:

Lite beroende på vad ni har tänkt er, "bara" flyga kan man göra väldigt tidigt, barnen mår inget sämre av det, två månader tror jag dock att visa flygbolag har som gräns. För tidigt födda ska man väl vara försiktigare med.
I allt för varma länder kan det bli jobbigt för både barn och mamma att få i sig tillräckligt mycket vätska.
Ang BVC så gör man oftast upp en plan som passar en själv... Jag skulle inte boka någon resa innan bebis är född just för att kolla av vad man får för barn... Det kan ju bli ett kolikbarn och då är det inte särskilit roligt att resa de första månaderna...

Elin är född i slutet av juli och i mars åkte vi till Fuerteventura med några kompisar, det var helt suveränt, lagom varmt elin stortrivdes och vi tog siesta hela familjen mitt på dagen. Sen somna hon oftast i vagnen när vi var ute och åt på kvällen, hon är van att bli halvt väckt och få på sig pyjamas så när vi kom hem var det bara att stoppa ner henne i sin säng.

Rese tips finns det någon annan tråd med... ;) Prata med MVC när du är dit nästa gång så får du kanske mer fakta, men som sagt jag skulle inte boka något innan bebisen är född.

Et barn som helammas kan man väl resa med i stort sett när som helst eftersom man inte behöver fundera på om maten är schysst eller inte.

Mina kompisar är kanske lite ovanliga, men de seglade från Costa Rica över Atlanten till Sverige med sin nyfödde son, han var 10 dagar när de åkte.

...ett gott tips är att amma, ge barnet tutte, eller flaska vad man nu föredrar vid uppstigning och landning. Då får inte barnet ont i öronen. Min tjej är 6 månader nu och har redan varit utomlands tre gånger. (Vi bor på island så 2 ggr till sverige och 1 ggr till spanien)

Hon sov mestadels av tiden i luften så vid sådan liten ålder är det ingen konst att resa. Det blir nog värre när hon blir äldre och inte vill sitta still... :smirk:

Råden jag fick när vi skulle åka till spanien (eller andra länder än norden) är att ha henne fastspänd i vagnen (om den ska tas med) då ni är ute och tittar på stan eller sevärdheter. Det är allt för många barn som blivit ryckta ur vagnar och kidnappade medans ni i lugnan ro går och tittar på alla kyrkor och byggnader. :eek: Barn som sedan säljs som adoptivbarn... huuu hemska tanke :eek:

Magpåse kan rekommenderas! Första resan när hon var så liten sov hon mot mitt bröst hela resan och när hon blev något äldre ville hon inte alltid vara i vagnen utan vänd med ansiktet utåt så hon fick se sig omkring. Hon var då i en mellanperiod att det gick inte ha henne i någon sittvagn.

Jag flög första gången med min äldste när han var 3 månader. det var inga problem för honom, men det blev problem för mig ... :crazy: Innan jag blev mamma var jag inte alls flygrädd. Men jag tror att det nya stora ansvaret för någon annan utlöste min flygrädsla som jag fortfarande brottas med (16 år senare).

Nu när barnen börjar bli stora (den yngste är 9) har den dock börjat lätta, tack och lov.

Men för övrigt är det inga problem att resa med barn, bara man gör det på deras villkor. Och med det menar jag inte "Bamseklubbar" och legoland, typ.

Våra barn har alltid varit med på alla våra resor och vi har varit på alla möjliga ställen, Asien, Centralamerika, Västindien förutom Europa. De har flugit och tågluffat, båtluffat och åkt bil till sydeuropa. Allt från de har varit några månader gamla. Så behöver du konkreta tips så hör av dig.

Enda problemet jag upplevt är nu när 16-åringen hellre vill stanna hemma hos kompisarna i stället för att tvingas i väg på en "jävla kukresa" till Västindien ... :smirk:

corona skrev:
När, efter att man har fått barnet, kan man egentligen ge sig iväg på solresa (med barnet...)? :)
Ska ha barn till försommaren....
Funderar på barnets hälsa; sol, flygplan, mat, återbesök på BVC m.m... Hittar ingen info någonstans.... :confused:

Förstår, att man inte kan "ge sig av" hur som helst, hur nära inpå förlossningen som helst, men finns det någon slags "rekommenderad" tid som man ska vara hemma, innan man "flanar iväg"...??

Hoppas att ni antingen kan ge mig ett svar på min undran, eller konstatera att jag är "ute och seglar". :crazy: .. vill bara veta om det är ngn idé att planera en sådan slags semester... :confused: :smirk:

Vi bodde i Bryssel när vi fick vår dotter och det var alldeles innan jul så hon var sex veckor när vi flög till Sverige för att fira jul. Inga problem alls - det är jobbigare att flyga med en treåring som vill springa runt. Däremot ska man inte göra långflygningar med så små barn eftersom tryckutjämningen i kabinen ger sämre luft för dem.

Vad gäller solen så är det bara att hålla barnen i skuggan. Köp ett paraply att montera på vagnen osv. och se till att det får i sig tillräckligt med vätska.

Miran skrev:
Jag flög första gången med min äldste när han var 3 månader. det var inga problem för honom, men det blev problem för mig ... :crazy: Innan jag blev mamma var jag inte alls flygrädd. Men jag tror att det nya stora ansvaret för någon annan utlöste min flygrädsla som jag fortfarande brottas med (16 år senare).

Ja det där är väl irriterande!!! :crazy: Man blir plötsligt så himla nervös inte bara för flygande utan för diverse saker...

Vacc skydd

Jag resevaccinerar patienter ibland i min vardag på infektionkliniken och får ofta frågan när det är säkert att resa med barn, rent vaccinationsskyddsmässigt alltså. Det handlar då ofta om längre resor, eftersom föräldrarna kommer till oss för vacccination.

Det man måse vara medveten om är, att INNAN barnet fått sin MPR-spruta (18 månaders ålder) har barnet INTE något skydd mot mässling, röda hund, eller påssjuka.

Man har dock möjlighet att ge MPR-sprutan vid behov (=vid utlandsresa) redan vid 12 månaders ålder, vi brukar göra det om familjer ska åka till mer exotiska destinationer såsom Thailand, Afrika mm ifall barnet hunnit fylla 1 år.

Det florerar dock mässling stundvis även runt om i (övriga) Europa. Tusentals barn drabbas i de områden vaccinationstalet är lågt, som i Holland för några år sen. Något barn dog.

Hepatit A (gulsot) brukar inte ge så mycket besvär för barn i förskoleåldern. Dock kan de efter hemkomsten smitta ner en gigantisk krets i omgivningen (vilket kan tex resultera i att dagmammans make som driver restaurang får stänga några månader....), så går barnet på dagis finns en vits med att skydda mot Hepatit A. i Dessa dagar med Hepatit B på frammarsch i Europa väljer en del familjer att ge kombinationssprutan som både skyddar mot Hepatit A och B. Nästan alla Europeiska länder barnvaccinerar sina barn numera även mot Hepatit B, då ingår det alltså gratis (vilket det inte är i Sverige ännu).

Att resa med barn är alltid att ta en risk, precis som för sig själv. Risken att något elände ska drabba barnet är möjligen mindre om flygresan ej är så lång, destinationen inte alltför ovanlig, och att man vet att infrastruktur med sjukvård fungerar dit man ska. Sen finns det fantastiska familjer som klarar av att resa med barn tex på långresa i Afrika på konstiga ställen, men man bör vara medveten om att det finns en hel del spännande saker man kan drabbas av där...och de blir inte så trevliga när de drabbar ens barn. Man ska alltid ställa sig frågan, är det värt att åka med en 8-månaders till Afrika? Kan jag åka själv med maken? Kan vi skjuta på det något år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 811
Senast: Hiddeous
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 708
Senast: scrubs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V